Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken
Nieuws

Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken

Hij is niet van plan om met pensioen te gaan

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta die onlangs is vertrokken bij PlatinumGames, mag een jaar lang niet werkzaam zijn in de game-industrie.

De Japanse ontwikkelaar is een YouTube-kanaal gestart, en in de eerste video vertelt hij meer over zijn huidige situatie. Afgelopen maand bleek dat Kamiya wegging bij PlatinumGames, de studio achter games als Bayonetta, The Wonderful 101 en Astral Chain. Op 12 oktober is hij daadwerkelijk vertrokken.

In de nieuwe video laat Kamiya weten dat hij van plan is om games te blijven maken, maar dat hij dit een jaar lang niet mag doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een concurrentiebeding van PlatinumGames.

"Ik voel me weer opgeladen nadat ik ben vertrokken. Ik kijk naar Netflix, Disney Plus, YouTube enzovoorts. Ik weet niet eens meer welke dag het is. Ik heb al een tijdje niet gewerkt. Ik denk dat het drie maanden geleden is dat ik de beslissing maakte om ontslag te nemen. Toen ik de knoop doorhakte, moest ik mijn speelgoed opruimen. Toen ik daar klaar mee was, had ik betaald vakantie."

Het is niet bekend waarom Kamiya is vertrokken bij PlatinumGames. De nieuwe video biedt niet veel meer duidelijkheid. "Ik ben vertrokken omdat ik mijn overtuigingen als gamemaker wilde volgen. Ik denk dat ik de juiste weg ben ingeslagen. Ik ga nog niet met pensioen. Ik wl games blijven maken. Ik kan een jaar lang niet (in dezelfde industrie) werken vanwege redenen. Dus het zal een tijd duren voordat ik met goed nieuws kom. Maar het gaat gebeuren."

Vervolgens laat Kamiya weten dat hij openstaat voor werk. "Ik overweeg elk aanbod van meer dan honderd miljoen yen (633.700 euro) per jaar. Dus als een bedrijf mij dat wil bieden, neem contact met me op." Aan het einde van de video rijdt Kamiya weg van het parkeerterrein van PlatinumGames in een Lamborghini Countach.

Kamiya begon zijn carrière bij Capcom, waar hij games als Devil May Cry, Resident Evil 2, Okami en Viewtiful Joe regisseerde. In 2006 was hij een van de oprichters van de Japanse studio PlatinumGames, en stond hij aan het roer van Bayonetta en The Wonderful 101. Hij overzag ook de ontwikkeling van Bayonetta en werd vorig jaar uitgeroepen tot vicepresident van het bedrijf. De afgelopen tijd werkte hij aan de mysterieuze superheldengame Project GG. De status van dat spel nu Kamiya vertrekt is onbekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2 is twee miljoen keer verkocht

De game kwam krap twee weken geleden uit

Er zijn inmiddels twee miljoen exemplaren van Kingdom Come: Deliverance 2 verkocht.

Dat heeft ontwikkelaar Warhorse Studios via social media laten weten. De game verscheen op 4 februari, dus de mijlpaal is binnen twee weken sinds release behaald.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch
Nieuws

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster komt ook naar Switch

De game heette voorheen System Shock 2: Enhanced Edition

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster - voorheen bekend als System Shock 2: Enhanced Edition - zal ook op Nintendo Switch verschijnen.

Zowel de naamswijziging en de Switch-versie werden afgelopen week aangekondigd door Nightdive Studios. Daarbij is nu duidelijk dat de releasedatum van het spel op de Future Games Show: Spring Showcase 2025 op 20 maart wordt onthuld.

Al in 2019 kondigde Nightdive aan dat het aan een verbeterde versie van System Shock 2 werkte. Volgens de ontwikkelaar zijn alle filmpjes, texturen, personages en wapenmodellen verbeterd. De co-op-multiplayer is ook opnieuw onder handen genomen. De code van de oorspronkelijke game is in Nightdive's eigen KEX Engine geplaatst.

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc. In 2023 bracht Nightdive al een remake van de eerste System Shock uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!