Sony’s E3-persconferentie was behoorlijk warrig, maar tegelijk ook uniek en met een aantal prachtig ogende games. Een diepere blik op de gameplay van Sony’s belangrijkste exclusieve titels staat lijnrecht tegenover een gebrek aan releasedata.
Sony gaf van te voren al aan iets anders te doen op E3 dit jaar. Het bedrijf heeft die belofte in ieder geval ingelost. Het aanwezige publiek begon hun ‘reis’ in een opgebouwde kerk, om de setting van de eerste game die getoond zou worden na te bootsen: The Last of Us Part 2. De game zag er fenomenaal uit, met ogenschijnlijk volwa en personage-ontwikkeling en spannende gameplay.
Focus op exclusives
Daarna schakelden we weg uit de zaal, omdat het publiek naar een andere locatie moest verhuizen. Terwijl Sony op de livestream enkele kleinere aankondigingen deed over bestaande games, begonnen we te vermoeden dat de presentatie zich echt alleen maar op de vier op voorhand aangegeven games zou richten.
En ja hoor, eenmaal terug in de zaal was Ghost of Tsushima aan de beurt. De nieuwe titel van Sucker Punch zag er minstens zo indrukwekkend uit als The Last of Us Part 2. De uitgebreide gameplayse ie eindigde net als Naughty Dog’s titel zonder concrete releasedatum, toch wel een beetje vervelend voor games die al eerder op E3 zijn getoond.
Bombardie
Na deze games leek Sony het concept van de focus op de vier exclusives toch te laten varen. Opeens werden we gebombardeerd met de onthulling van de Resident Evil 2-remake, een nieuwe game van de maker van Rick and Morty, Remedy-titel Control (dat op momenten wel erg veel op Quantum Break leek) en zelfs Nioh 2 kwam uit het niets om de hoek kijken.
De focus op de grote exclusives kwam echter al snel weer terug met de eerste gameplay van Hideo Kojima’s Death Stranding – al maakt de gameplay nog altijd niet veel duidelijk over waar het spel precies over gaat – en een uitgebreide speelse ie met Spider-Man. Laatstgenoemde is de enige game van de vier grote namen die een duidelijke releasedatum heeft.
Verwarring
En toen was het opeens – pats, boem! – klaar. We bleven achter met meerdere, verwarrende gevoelens. De structuur van de persconferentie vloog alle kanten op, maar was tegelijk wel erg origineel en verfri end voor een E3-presentatie. De grote PS4-exclusives zien er fenomenaal uit, maar drie van de vier titels hebben nog geen releaseperiode, laat staan een precieze datum. De persconferentie daarna zomaar stoppen, zonder een afsluitend woord, voelde plotseling, maar is tegelijk ook wel weer stoer van het bedrijf.
Het zorgt er voor dat we nu de persconferentie voorbij is nog steeds nadenken over wat we net hebben meegemaakt. Uniek was het zeker. Van de muzikanten die sommige games met sfeervolle klanken introduceerden, tot het grafische en cinematische spektakel waar we op getrakteerd zijn: het is duidelijk dat Sony dit segment van de game-industrie in de houdgreep heeft. Als Sony dit concept voor een E3-show volgend jaar beter uitwerkt, en voor de verandering ook eens met duidelijke releasedata aan komt zetten, hebben ze goud in handen.