EA ziet veel potentie in gebruik van AI bij game-ontwikkeling
Gamer.nl
Nieuws

EA ziet veel potentie in gebruik van AI bij game-ontwikkeling

Het moet de ontwikkeling van games tot wel dertig procent efficiënter maken

Electronic Arts ziet veel potentie in het gebruik van AI tijdens game-ontwikkeling en zet daar de komende jaren dan ook flink op in.

Dat heeft ceo Andrew Wilson laten weten op de Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference afgelopen week (via TechRaptor). Hij verwacht dat "diepere, immersieve ervaringen" binnen games, gecombineerd met meer efficiëntie, de komende jaren voor een groter publiek gaat zorgen en een groei van meerdere miljarden dollars op gaat leveren. EA zou AI dan ook "volledig omarmen".

Naar verwachting gaat het gebruik van AI de ontwikkeling van EA-games met dertig procent efficiënter maken en de doelgroep met minstens vijftig procent vergroten. Als voorbeeld gaf hij dat het creëren van een in-game sportstadium vroeger zes maanden kostte, maar het afgelopen jaar nog maar zes weken en de komende jaren misschien zelfs maar zes dagen kost. Wilson gaf aan dat Fifa 24 al uitvoerig AI gebruikt, bijvoorbeeld voor het genereren van animaties voor rennende, virtuele voetballers.

Het gebruik van AI binnen game-ontwikkeling is nog altijd controversieel, omdat het in potentie banen kan kosten. Er vallen sinds vorig jaar al veel ontslagen in de game-industrie, en het gebruik van AI bij ontwikkeling zou daar aan kunnen bijdragen. Ondanks dat noemt Wilson de toenemende populariteit van AI juist positief voor ontwikkelaars. "De mogelijkheid om sneller aan leuke dingen te kunnen werken en games sneller uit te brengen, is de heilige Graal."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rusland wil beslag op activa van World of Tanks-studio's leggen
Gamer.nl
Nieuws

Rusland wil beslag op activa van World of Tanks-studio's leggen

Topmannen zouden 'extreme activiteiten' steunen

De Russische overheid probeert beslag te leggen op de activa van World of Tanks-ontwikkelaars Wargaming en Lesta Games.

Russische staatsmedia claimen dat topmannen achter de studio's van extreme activiteiten gerelateerd aan hun ondersteuning van Oekraïne worden beschuldigd (via Eurogamer), en dat de Russische overheid daarom controle over de studio's wil krijgen.

Als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne werd de ontwikkeling van World of Tanks en de diverse spin-offs in 2022 onder een andere studio ondergebracht. Wargaming vertrok uit Rusland en Wit-Rusland, terwijl de kantoren in Moskou, Minsk en Sint-Petersburg onder de naam Lesta Games doorgingen. Daardoor bestaan er nu in feite twee bedrijven achter de World of Tanks-franchise en twee versies van de game.

Rusland wil nu zowel de aandelen van Lesta-eigenaar Malik Khatazhaev als Wargaming-eigenaar Viktor Kisly overnemen. Dit omdat Wargaming Oekraïne zou steunen. Beide heren zouden volgens Rusland onderdeel uitmaken van "een associatie die extreme activiteiten uitvoert". Ook een in-game campagne in World of Tanks waarbij er geld voor ambulances in Oekraïne werd opgehaald zou als voorbeeld worden genoemd.

Lesta Games laat op zijn beurt weten niets tegen de wet te hebben gedaan of informatie te verbergen, en zich dan ook geen zorgen te maken over de situatie. Wargaming benadrukt niet meer actief te zijn in Rusland en Wit-Rusland.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van Elden Ring Nightreign bekendgemaakt
Gamer.nl
Nieuws

Systeemeisen van Elden Ring Nightreign bekendgemaakt

Game komt op 30 mei uit

Fromsoftware heeft de systeemeisen van de pc-versie van Elden Ring Nightreign naar buiten gecommuniceerd.

De minimale systeemeisen luiden als volgt:

  • OS: Windows 10

  • Processor: Intel Core 15-10600 of AMD Ryzen 5 5500

  • Geheugen: 12GB RAM

  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB of AMD Radeon RX 580 4 GB

  • Opslagruimte: 30GB

  • DirectX: DirectX 12

  • Geluidskaart compatibel met Windows

En dit zijn de aanbevolen systeemeisen van de game:

  • OS: Windows 11

  • Processor: Intel Core 15-11500 of AMD Ryzen 5 5600

  • Geheugen: 16GB RAM

  • Graphics: Nvidia GeForce GTX 1070 8 GB of AMD Radeon RX Vega 56 8 GB

  • Opslagruime: 30GB

  • DirectX: DirectX 12

  • Geluidskaart compatibel met Windows

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!