Bij de Resident Evil games is het altijd zo kenmerkent dat je aan het begin van het spel de naam Resident Evil hoort gevolgd door een cijfer. Dit komt soms heel droog over want hoe "eng/ creepy"is zo'n cijfer nou? Resident Evil 5 zou een grote groep gaan bereiken, meer guns meer actie meer filmpjes en een co-op mode. Dit klinkt allemaal erg potentieel, met een co-op maat zowel online als offline zombies afslachten is toch hartstikke leuk. Ondertussen nog een beetje ammo wisselen en hier en daar samen een deur openen? En dat allen in onze favoriete Horror setting. De waarheid is echter griezeliger dan je zou verwachten.
Hear no evil, see no evil, play no evilIk zeg het gewoon zonder fratsen, dit spel is helemaal niet eng. Ik ben nog nooit geschrokken en de sfeer was nooit echt dusdanig dat ik mij ongemakkelijk voelde. Ik voel me soms ongemakkelijker in Fallout 3 als ik door een verlaten gebouw loop en ineens wordt aangevallen door een ghoul. Het speelt ook niet eng, ik heb namelijk geen problemen met de controls. Ik heb Resident Evil 1 remake en Resident Evil 4 ook met plezier gespeeld. Maar om terug te komen op hoe het oogt, dit is naar mijn mening toch wel een afknapper. Het eerste dorpje is nog leuk gedaan, lekker op neger zombies schieten in Afrika. Maar daarna wordt het gevoel van "seen it been there"wel heel erg sterk. Een moeras gebied, een fabriekje, een laboratorium. Je loopt er bijna op een automatische piloot doorheen en maakt je af en toe slechts wat zorgen over je ammo.
Het is niet mijn bedoeling om dit spel af te krakenVoordat ik straks weer lompe reacties krijg zoals "gezeur/ bullshit geklaag" etc vermeld ik nu nog eens expliciet dat ik de Resident Evil serie een warm hart toedraag. Ik heb plezier gehad met de horror in Resident Evil 1, de actie in Resident Evil 4 en de co-op fun in Resident Evil Umbrella Chronicles. Maar Resident Evil 5 weet mij gewoon niet goed te raken. De graphix vind ik verder netjes maar niet fenomenaal. Ik ben meer onder de indruk van de graphix van bijvoorbeeld Unreal Tournament 3/ Farcry 2 of Fallout 3 waar het bij de laatste uiteraard vooral de grote vlaktes zijn die het hem doen. Ik heb nu al 3 speelsessies gehad waarbij ik Resident Evil per sessie iets van 3 á 4 uur speelde en nu kan ik wel concluderen dat ik blij ben dat ik het niet heb gekocht. Een vriend van me heeft het gekocht en met hem speelde ik het dan ook in co-op.
Mijn adviesBedenk goed wat je wilt, wil je een horrospel spelen? Gooi dan Resident Evil 1 remake erin. Of Silent Hill 3/4, wil je een leuk co-op spel? Kijk dan voor games zoals Gears of War/ Ressitance 2/ Left 4 Dead etc. Resident Evil 5 valt een beetje overal tussenin qua gameplay sfeer maar ik vind het vooral jammer dat het qua levels zo erg in herhaling en cliché vervalt. Hier konden de makers met veel meer interessante dingen komen dan datgene dat ze nu proberen. Een verlaten boot in de nacht met slechts enkele tegenstanders is spannend genoeg, of een winterdorpje. Er zijn genoeg locaties die zelfs met z'n 2'n spannend kunnen zijn. Als ik er even over brainstorm kom ik waarschijnlijk makkelijk en snel tot een twintigtal locaties.
Reacties op: Resident Evil 5
MetalSonic
roelofzen
xenomorph
het 2e dorpje en verder)
EINDE SPOILER EINDE SPOILER
en het verhaal dat steeds duidelijker wordt, mede door de files. Ik vind het een toffe game.
xenomorph
MetalSonic
Het spel is op zicht niet slecht, je kan lekker knallen enzo. Maar dit is niet "mijn resident evil". Ik begrijp nu ook waarom de man achter deel 1 de statement gemaakt heeft dit spel niet te spelen. De verwijzingen naar de vorige delen vond ik leuk maar kunnen het spel niet redden voor mij.
MetalSonic
"zombies die op je schieten met rocketlaunchers is natuurlijk helemaal BS "
Lord Lurtz
Sinds wanneer wordt door een gameplay die afwijkt van de standaardgameplay een game meteen afgedaan als kutgame / waardeloze game / wat dan ook?
Als men de gameplay nou eens voor lief nam, en gewoon speelde in plaats van constant ergeren aan de gameplay, dan zou men zien wat voor een geweldige game dit is
Simpelweg alles is perfect, ja, zelfs de gameplay, als je deze in de context pakt ( het zorgt ervoor dat je niet a la Halo; bunny hoppend en rennend, door de levels heenvliegt). Naast het geweldige verhaal, de sublieme graphics, de prachtige cutscenes en de naar het schijnt oneindige hoeveelheid aan unlockables, is het ook een game die volgens de gebruikelijke formule werkt: het begint simpel, wordt gaandeweg steeds lastiger, veranderd verschrikkelijk veel van omgeving, stukje bij beetje krijg je meer van het verhaal te weten, enz. Het enige wat verweten kan worden is dat het meer een actie dan een horror game geworden is, maar dat is een kwestie van smaak: persoonlijk vind ik het geweldig wat ze met RE: 4 gedaan hebben, anderen betreuren het dat het meer de actie kant op gegaan is…. het zij zo.
En zeggen dat de game herhalend of clichématig is is onzin (op het "Jill" stukje na, dat zag je al van mijlenver aankomen)
MetalSonic
Los daarvan kan ik simpelweg zeggen dat ik bij alles van wat LL vind het tegenovergestelde waar vind . Ik vind Resident Evil 4 verder ook een stuk beter, die was wel wat enger dan deze. Je had niet alleen een spannend dorpje, maar ook een catheldraal en er waren nog wat andere omgevingen die spannend waren. Niet dat Resident Evil 4 constant horror was, maar het was meer horror dan RE 5. Ook de intro dat je in je eentje in een huis aan komt en dat degene die je hadden vervoerd ineens dood zijn oid.
Bij Resident Evil 5 dacht ik na een tijdje even dat ik in een gebied liep van Indiana Jones of Tombraider . Ik heb het dan over het stuk in de egypte achtige grot -_-.
xenomorph
xenomorph
mattiebo
Lord Lurtz
In plaats van het zoveelste enge dorpje is er nu gekozen voor een hele *SPOILER* azteken beschaving bijvoorbeeld, ik vond het zeer mooi, de afwisseling, en zeker hoe die ruines in elkaar gezet waren, simpelweg prachtig *SPOILER*
Lord Lurtz
Het is gewoon wennen dat de gameplay anders is dan die van andere games, en dat kan je fijn vinden, of niet, maar om daarom nou de hele game af te zeiken?
Lord Lurtz
Als je meer mansions / dorpjes met monsters / zombies wil kan je net zo goed Alone in the Dark 4 of Silent Hill gaan spelen…
MetalSonic
MetalSonic
xenomorph
je in het 2e dorpje komt en verder alleen maar toffer worden. Vooral het hele grot gedeelte en dan met name dat labyrinth(met die beelden) en later die ruine (met die spiegels) er erg mooi uitzien.
Lord Lurtz
De puzzels in RE: 5 (en overigens ook in 4) zijn niet zozeer bedoelt om het hoofd over te breken, maar meer om een obstakel in het spel te vormen (je wil van punt a naar punt b omdat bij punt b een helicopter is neergestort, maar om bij punt b te komen moet je een sleutel voor een hek vinden).
Lord Lurtz
En daarbij vond in de gebieden in Fallout 3 ook niet echt inspiratieloos, en dat gebied was wel degelijk getroffen door een atoombom
MetalSonic
p.s: Fallout 3 is mijn GOTYE 2008 en alles behalve inspiratieloos, ik speel het nu voor de 2de keer.