Ik ben geen econoom, ik ben geen bedrijfskundige en ik heb weinig inzicht in de exacte financiering van games. Een ding weet ik wel, geld lenen wordt moeilijker en games maken kost een hoop geld.

Een aantal maanden al wordt de wereld geteisterd door de zogenaamde kredietcrisis. Een chaotische verschijning op financiële markten veroorzaakt door de Amerikaanse huizenbubbel. Voor de mensen die niet precies weten hoe het zit zal ik het heel kort uitleggen. De huidige Amerikaanse economie is gebaseerd op leningen die betaald worden door leningen. Kopen is dusdanig verweven in het Amerikaanse denken dat men leningen aanvraagt voor de kleinste uitgaven, zelfs dus om andere leningen te betalen. Dit is echter een systeem dat gedoemd is om te falen omdat het aantal te nemen leningen op een bepaald moment ophoudt. Je hebt bij alle banken al schuld uit staan, je hebt dus geen bank meer om naar toe te gaan. Of je wordt gezien als dubieuze debiteur en je wordt automatisch van lenen “gebanned”. Iets in de zin van:”Misjnoe has entered the Fortis server”, “Fortis has banned misjnoe from the server”. Dit moment bereikte de Amerikaanse economie dus vorig jaar. Het directe resultaat was dat met name arme huishoudens hun hypotheek niet meer konden betalen. Dit betekende dat een groot deel van Amerikaanse banken geen geld meer binnen kregen van deze leningen en dat zelfs hele leningen afgeschreven moesten worden. In een keer moesten gigantische bedragen afgeboekt worden omdat sommige hypotheken gewoon niks meer waard bleken en de chaos was compleet. Zakenbanken vielen, gewone banken werden geprivatiseerd en vorige waren we getuige van de 2e zwarte maandag in een maand.

Tot nu toe blijkt dit nog een ver van me bed show voor gamewereld. Ik denk echter dat het tegenovergestelde waar blijkt te zijn. Games ontwikkelen kost immers geld. Dat geld moet van iemand geleend worden. Nu banken echter extreem wantrouwig zijn geworden is geld uitlenen nou net dat ene dat moeilijk is en steeds moeilijker gaat worden. Het is namelijk zo dat de kredietcrisis a. nog lang nog niet voorbij is en b. er een wereldwijde recessie staat te wachten om zijn entree te maken. Kortom er komt straks een serieus financieringsprobleem voor kleine onconventionele ontwikkelaars. Zelfs grotere ontwikkelaars en uitgevers zullen meer moeite krijgen met het aantrekken van kapitaal. Kleine nieuwe gameconcepten zullen sneller op Ice gezet worden, sterker nog, misschien belanden ze wel in de prullenbak. Alleen grote van succes verzekerde projecten zullen middelen toegewezen krijgen. Betekent dit dan dat we gedurende deze recessie ( die makkelijk 7 jaar kan gaan duren) alleen maar shitgames gaan krijgen? Betekent dit dat we Call of Duty 14 maar bij gebrek aan beter met open armen moeten gaan ontvangen?

Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Ik weer niet welke manieren uitgevers gebruiken om kapitaal te verzamelen en ik weet al helemaal niet of ze daarvoor afhankelijk zijn van banken. Over het algemeen heeft de gamebranche ook altijd weinig last gehad van recessies. Dat feit alleen is misschien reden genoeg voor banken om gamepublishers en ontwikkelaars te blijven financieren. Desalniettemin zal geld lenen duurder en moeilijker worden. We kunnen alleen maar hopen dat de gamebranche immuun is voor deze crisis van wereldschaal want anders gaan we allen belabberde tijden tegemoet.