Gamemuziek | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

Het maakt niet uit welk spel je speelt, in elk spel zit wel muziek. De ene keer heel rustig, de andere keer lekker up-tempo. De ene keer misplaatst, de ander keer adrenaline opdrijvend. Dat gamemuziek een steeds grotere rol speelt in de game-industrie, is wel te zien aan de grote namen die de laatste tijd voor komen. Zo heeft Jay-Z onlangs de soundtrack samengesteld van NBA 2K13, met onder andere nummers van Coldplay, Kanye West en zichzelf. Ondertu en werd Hans Zimmer, een van de meest bekende componisten van vandaag, ingehuurd om voor Modern Warfare 2, Crysis 2 en ook A a ins Creed Revelations een theme te maken.

Kenmerkend

Gamemuziek kan een game kenmerken. Bij het horen van ook maar een klein stukje van de muziek kan de game alweer in onze gedachten komen. Dit is een belangrijk aspect van de muziek. Wie van jullie is niet herinnert aan Tetris door zijn muziek? Wie kan niet het deuntje meeneuriën van Mario? Doordat de muziek in je hoofd blijft zitten en je er aan herinnert wordt. De psychologische werking van de muziek zorgt er dus voor dat je de game weer wilt opstarten en haalt je mi chien zelfs over tot aankoop.

Belevenis

Daarnet heb ik behandeld hoe de muziek zijn werk kan doen buiten de game om. Echter zal de muziek nooit aanslaan als het geen impact op je heeft in de game zelf. Op een moment dat in het spel iemand doodgaat, zal de muziek uiteraad langzamer gaan en een zachte toon krijgen. Als je in een groots gevecht zit, zal de muziek sneller gaan en zal je ongetwijfeld duidelijk de ba horen. Zit je in een moment waar het beter met je gaat, dan zal de muziek van zacht naar hard gaan, om duidelijk te maken dat je iets goeds gedaan hebt. Gebeurd er iets onverwachts, dan zal het schrik moment versterkt worden door het plotseling versterkte geluid. Zo is er voor elke emotie en elke situatie wel een typisch geluid in de muziek te vinden.

Aan de hand van een voorbeeld wil ik een beetje duidelijk maken hoe er gespeeld kan worden met muziek. De muziek komt uit de eindscene van Batman Arkham City en is hier te luisteren:

Batman neemt het medicijn en wordt beter: de muziek gaat van een zachte toon naar een harde toon. Joker dreigt met onsterfelijkheid: de spanning wordt opgebouwd en bij de impact van het zwaard stopt de muziek. Batman komt weer in beeld na de explosie: de muziek wordt rustig opgebouwd en vervolgens een tinkelend geluid en vervolgens violen die de vraag duidelijk maken. Wat gaat hij doen? Joker valt onverwacht Batman aan: als het mes batman raakt, wordt de muziek versterkt. Het flesje valt kapot en Joker's medicijn is kapot. De muziek tinkeld weer, een kenmerk van verwarring: wat gebeurd er met Joker? Gaat hij echt...dood? De muziek wordt ondetu en langzaam opgebouwd terwijl Joker langzaam sterft met een lach. Ja, het is echt zo, hij is...dood. Als Batman naar buiten loopt met het lijk van the Joker, hoor je een haast kerkelijk koor. Dit kan duiden op het feit dat er iets heel bijzonders gebeurd is. Iets totaal onverwachts en iets wat een grote impact heeft. De muziek vertelt de scene zonder de scene te zien.

Stilte voor de storm

Is muziek dan echt zo bepalend voor een scene? Ja, maar dat betekent niet dat er ook altijd geluid moet zijn. Soms is de beste muziek voor een scene geen muziek. Dit is goed te zien in horror games. Het is een bekend verschijnsel: je loopt door een donkere gang, het is doodstil. Je hoort je voetstappen...tik...tak...tik...tak...tik...AAAAAAAAAAH. Door het plotselinge geluid schrik je je rot. Hadden ze hier echter muziek gebruikt, dan was je al gewend aan wat geluid en is de impact minder groot, terwijl deze juist zo groot mogelijk moet zijn. Een horror game is geen horror game zonder het juiste schrik effect.

Main theme

Uiteindelijk heeft geen enkele gamemuziek zoveel effect als de main theme. De toon wordt letterlijk gezet aan het begin. Als je aan het begin al door de muziek zo opgelaaid wordt, krijg je gewoon zin om te spelen. Is de main theme echter saai en slaapverwekkend, wat betekent dat dan wel niet voor de rest van de game?

Omdat dit onderwerp erg op eigen ervaring is geba eerd en iedereen het op een andere manier opvat, wil ik afsluiten met een top 5. Ik vraag jullie in jullie reacties je top 5 van beste game muziek neer te zetten. Mijn top 5is als volgt:


1. Halo - Main theme/Truth and Reconciliation Suite
2. A a ins Creed 2 - Ezio's Family
3. A a ins Creed 2 - Venice Rooftops
4. Civilization 4 - Baba Yetu
5. C&C Red Alert - Hell March 3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou