RPG

Een RPG, ook wel role playing game. Een spel waarbij je de rol aan neemt van een bepaald personage en een heel avontuur beleeft. De meest traditionele rpg's zijn Final Fantasy, maar ook spellen als Secret of Mana en Secret of Evermore. Moderne rpg's zijn er in de vorm van Lost Oddyssey, Eternal Sonata en straks de nieuwe Final Fantasy XIII. Dit zijn dan de rpg's maar er zijn ook nog veel shooters/rts games met rpg elementen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld kan levelen. Dat je personage sterker wordt, een soort rpg stijl die je ook ziet bij Fire Emblem.

Wat ik graag zie

Als ik een rpg speel wil ik niet alleen een mooi avontuur hebben waarbij ik betrokken ben bij het spel. Ik wil ook dingen kunnen aanpassen maar vooral ook kunnen levelen. Levelen in de zin van dat ik wat monsters kill, experience krijg en een hoger level kan krijgen. Een hoger level betekent dan ook weer dat mijn strength, mana of magic attack zijn toegenomen. Een level up is dan een beloning voor het killen van de vele lastige monsters.

Wat ik niet graag zie ( en meteen ook de reden van dit artikel)

Dat je veel tijd steekt in het naar de andere kant helpen van monsters, iets dat eigenlijk saai maar toch ook verslavend is om te ontdekken dat de monsters ook mee levelen. De eerste keer dat ik dit meemaakte was bij Oblivion, ik had lekker een hoop monsters gekild en ik ging er vanuit dat de monsters van het begin wel even snel dood gingen. Nee dus, en dit is mee laten levelen van monsters is iets waar ik een ontzettend groot hekel aan heb. Waar slaat het op dat alle tijd die ik heb gestoken in het sterker worden van mijn character eigenlijk gewoon voor niks is. Dan kan je alleen een overwicht bieden door de juiste armor etc te vinden. Dit vind ik in en in triest.

Spellen die het goede voorbeeld geven

Als ik een rpg speel wil ik dus lekker levelen, oude gebieden opnieuw bezoeken om extra sterk te staan in nieuwe gebieden. Ondanks dat het levelen saai is geeft het weer voldoening om monsters te killen met een overkill. Spellen die het goede voorbeeld geven zijn: Final Fantasy, Fire Emblem, Secret of Mana, Eternal Sonata, Fable 2, Diablo 2. Het is leuk als je in een nieuw gebied komt en eerst nauwelijks het hoofd boven water kon houden om enkele uren later als een oppermachtige nog eens door dat gebied te gaan en met één attack een monster te killen met een overkill!

Spellen die verpest zijn door het level systeem

Spellen die voor mij helemaal verpest zijn door dat zogenaamde moderne levelen ( god knows wie het bedacht heeft) zijn spellen zoals Oblivion. Oblivion lijkt me heerlijk maar dat nieuwe level systeem heeft het voor mij verpest. Een ander spel dat totaal verpest is door het nieuwe level systeem is Too Human. Jeuj, ik had lekker veel monsters gekild en een aantal abilities lekker op een hoog pitje gezet. Sofar so good, kom ik er na een tijdje achter dat tegenstanders nog steeds evenveel damage doen. En dan kan je ook nog eens bij het dood gaan kijken naar een tergend saaie animate van 20 seconden. De klap op de vuurpijl was dat ik tijdens het killen van hordes tegenstanders in slaap was gevallen. Ik was een ranged class en ik moest soms 20 keer op iemand schieten voor hij dood was. Zit je dan op een knop te drukken om vervolgens wakker te worden en de zoveelste keer de saaie animatie te zien. Het ergste was verder nog wel dat ik 3 uur aan het battelen was met de eindbaas. Als we het in verhouding zetten, ik deed iets van 2 hp schade en de baas had iets van 200 HP. En je kon hem niet eens altijd raken.

De toekomst

Nieuwe rpg's zoals White Knight story, en Final Fantasy XIII zullen voor mij staan of vallen met het rpg systeem. Als ik hoor dat de monsters mee levelen is het voor mij een no go. Als ik spellen wil spelen waarbij de tegenstanders steeds even sterk zijn kwa damage die ze doen etc, dan speel ik wel een willekeurige shooter!