Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Special
None

Zelda: Breath of the Wild guide - Gevechtsstrategieën

Goed voorbereid het gevecht aangaan

Geschreven door Michel Musters op
The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een gigantische game. Hyrule is niet alleen een van de grootste open gebieden die we ooit virtueel hebben bezocht, de hoeveelheid bezigheden naast de hoofdmissies is ook duizelingwekkend groot. In deze guides op Gamer.nl helpen we je op weg met een aantal gedetailleerde strategieën en tips voor diverse bezigheden. In deze guide behandelen we de verschillende gevechtsstrategieën.

Let op: in deze artikelen verklappen we weinig tot niets over het hoofdverhaal van Breath of the Wild. Voor belangrijke spoilers hoef je dan ook niet bang te zijn. Wel bespreken we een flink aantal locaties en strategieën voor de gameplay die je misschien liever zelf uit wilt vogelen. Als je compleet zonder voorkennis Hyrule wilt verkennen, kun je deze guides dan ook beter links laten liggen. We geven elk onderwerp van tevoren wel duidelijk aan in de kop, dus je kunt specifieke dingen die je liever niet wilt weten gewoon negeren.

In deze guide behandelen we gevechtsstrategieën. De combat in Zelda: Breath of the Wild is, zeker voor Zelda-begrippen, behoorlijk uitgebreid. We nemen de verschillende offensieve en defensieve moves met je door en vertellen tevens hoe je de diverse runes van je Sheikah Slate gebruikt in gevechten.

Sluipen en stealth

Alvorens je een gevecht benadert, kun je in veel gevallen eerst besluiten of je überhaupt wel wilt vechten. In veel gevallen is rondsluipen en zo ongemerkt voorbij vijanden lopen minstens zo’n valide optie. Breath of the Wild heeft geen levelsysteem en vechten draagt dus niet bij aan een sterker wordende Link. Toch lonen gevechten vaak de moeite, omdat het nieuwe en betere wapens op kan leveren, of omdat vijandelijke basissen vaak een speciale schatkist bevatten die opengaat wanneer alle vijanden in het kamp zijn verslagen.

Mocht je het gevecht toch willen vermijden, dan is het aan te raden om de linker analoge stick in te drukken. Zo bukt Link en blijf je langer onopgemerkt, zeker wanneer je in hoog gras loopt. Bepaalde kledingstukken die je kunt vinden of kopen, zoals de Stealth Mask, Stealth Chest Guard en Stealth Tights, zorgen ervoor dat je minder snel gezien wordt. Ook kan er bij het koken de Sneaky Elixir worden gemaakt, waardoor na inname vijanden je nog minder snel spotten. Houd daarbij altijd de geluidsradar rechtsonder in beeld in de gaten. Wanneer je niet hoorbaar bent, staat het lijntje in deze radar stil. Tot slot ben je ook minder goed zichtbaar bij regen en zandstormen.

None

De game laat duidelijk zien wanneer vijanden je opmerken. Wanneer een vijand je van een afstand ziet of hoort, verschijnt er een vraagteken boven zijn hoofd. Blijf je zicht- of hoorbaar, dan vult dit vraagteken zich tot hij gaat gloeien. Vervolgens verandert het in een uitroepteken. De vijand heeft je dan volledig gezien en zet de aanval in. Vaak gaan andere vijanden in de buurt dan ook automatisch tot aanval over.

Je hebt bij succesvol stealth toepassen vervolgens de keuze om vijanden te negeren en door te gaan met je avontuur, of vanuit een sluipsessie over te gaan op aanval. Het is dan goed om te weten dat je, mocht je dichtbij een vijand kunnen komen zonder dat hij je opmerkt, je een stealth attack uit kunt voeren. Wanneer je zonder opgemerkt te worden dichtbij een vijand komt, verschijnt de optie ‘sneakstrike’ in beeld. Dit is een krachtige aanval waarmee je het gevecht in je voordeel begint. Een goed begin is het halve werk!

Aanvallen met wapen

Goed, het gevecht is begonnen. Normale aanvallen met je wapen naar keuze voer je uit met de Y-knop. Op deze manier aanvallen werkt bij de zwakkere vijanden, maar bij sterkere exemplaren levert het je vaak een Game Over-scherm op. Belangrijk is dat je in ieder geval je je richt op een vijand en hem selecteert met de ZL-schouderknop. Op die manier ‘lock’ je op deze vijand en worden aanvallen op hem gericht. Wanneer een vijand voldoende afstand creëert, verdwijnt deze lock weer.

Goed om te weten is dat alle wapens een krachtigere ‘charged’-aanval hebben die je uitvoert door de Y-knop langer in te houden. Bij wapens die je met één hand vasthoudt levert dat een flinke cirkelvormige ‘swipe’ op, maar bij wapens die je met beide handen vasthoudt kunnen meerdere vijanden meerdere keren worden geraakt en voert Link tenslotte een laatste, krachtige slag uit op de grond die een schok naar omringende vijanden stuurt. Logischerwijs gaan je wapens hier wel sneller kapot van.

None

Er kan ook een wapenaanval vanuit de lucht worden gedaan. Wanneer je van een hoger gebied springt of met je zeil richting vijanden vliegt en op de aanvalsknop drukt, duikt Link met zijn wapen naar beneden en raakt hij de vijand onder hem extra hard. Raak je de grond, dan stuur je wederom een schok naar omringende vijanden.

Het is ook mogelijk om je wapen te gooien, door de R in te drukken en de knop weer los te laten. Dit doet vaak extra schade, maar levert ook meer schade op aan je wapen. Daarbij moet je vervolgens wel naar je wapen lopen om hem weer op te pakken. De enige uitzondering zijn de boemerangs, die je overigens ook gewoon voor melee-aanvallen kunt gebruiken. Gooi je een boemerang, dan komt hij terug, al moet je hem wel op tijd vangen, anders zoeft hij langs je heen. Let overigens op: vijanden kunnen ook wapens naar je gooien. Grotere vijanden kunnen zelfs kleinere vijanden naar je smijten.

Verdedigen

Net zo belangrijk in Zelda: Breath of the Wild is je verdediging, vooral omdat je vanuit een goede verdediging enkele krachtige aanvallen kunt inzetten. Wanneer je de focus op een vijand hebt met ZL, houd je automatisch je schild voor je uit wanneer je dat hebt geselecteerd in het menu. Let wel op dat Link zijn schild niet voor zich uithoudt wanneer je een wapen vasthoudt waar beide handen voor nodig zijn. Logisch, want Link heeft natuurlijk maar twee handen.

In een verdedigende houding kun je met de springknop zijwaarts en achterwaarts springen om aanvallen kundig te ontwijken. Doe je dit net voordat een vijand zijn aanval uitvoert, dan activeer je de ‘Flurry Rush’, waarbij de tijd kort vertraagt en je meerdere aanvallen in een rap tempo uit kunt voeren.

De Perfect Guard-move is ook erg belangrijk, vooral tegen sterkere vijanden zoals de Guardians. Wanneer je een vijand hebt geselecteerd en je je schild voor je houdt en precies wanneer de aanval van een vijand aankomt bij Link (bijvoorbeeld de laser van een Guardian) op de A-knop drukt, stuur je deze laserstralen terug en richt je schade aan bij de vijand. Hier heb je wel krachtige schilden voor nodig, een zeer zwak schild breekt meteen bij een krachtige Guardian-laserstraal.

Aanvallen met pijl en boog

Naast je slagwapen heb je ook pijl en boog ter beschikking. Het is vaak handig om van een afstandje te beginnen met pijlen schieten naar de vijand om alvast wat schade aan te richten. Let daarbij ook goed op de omgeving. Schiet met een pijl tegen een hangende, brandende lantaarn om een zee van vuur over je vijanden te verspreiden, of gebruik een vuur- of bompijl om explosieve vaten naast vijanden te laten exploderen. Elektrische pijlen werken goed op vijanden die water aanraken, bijvoorbeeld in rivieren of wanneer het regent. Headshots leveren logischerwijs meer schade op. Door in de lucht je boog erbij te pakken vertraag je de tijd, waardoor je meer tijd hebt om goede schoten te lossen. Dit kost je echter wel stamina. Let bij het schieten van pijlen altijd op het weer en de wind. Wind kan de koers van je pijl veranderen en regen dooft bijvoorbeeld je vuurpijl uit voordat hij je doel bereikt.

None

De omgeving gebruiken

We benoemden het net al even, maar de omgeving gebruiken als wapen is vaak net zo handig om gevechten in jouw voordeel te beslechten. Explosieve tonnetjes en lantaarns kunnen met de juiste pijlen (vuur- of bompijlen) meerdere vijanden tegelijk uitschakelen en regen of water is ideaal voor het gebruik van elektrische pijlen. Onweert het, gooi dan eens een metalen wapen richting vijanden om ervoor te zorgen dat de bliksem bij hen inslaat. Kijk wel uit, want met metalen wapens, schilden of kleding geselecteerd kan de bliksem ook bij jezelf inslaan en dit kost je veel hartjes.

Verder is de wereld van Breath of the Wild bezaaid met allerlei objecten die je tijdens gevechten kunt gebruiken. Zo staan vijanden vaak naast een heuvel, met bovenop die heuvel een rotsblok of boomstam om naar beneden te duwen. Daarbij laten Octoroks vaak Octo Balloons achter, die je aan elk los object in de wereld kunt hangen zodat het een korte tijd in de lucht zweeft. Hang hier bijvoorbeeld een bom aan en blaas het geheel richting de vijand met een Korok Leaf, zodat je de bom kunt laten ontploffen wanneer hij bij de vijand aangekomen is.

None

Runes gebruiken

In het begin van het spel krijg je verschillende runes op je Sheikah Slate. Deze speciale krachten zijn niet alleen handig om puzzels op te lossen en aan verstopte schatkisten te komen, ze kunnen ook in gevechten worden gebruikt. De meest logische runes om in gevechten te gebruiken zijn de ronde en vierkante bommen. Bommen zijn fijn omdat ze niet alleen behoorlijk wat schade aanrichten, maar je op die manier ook geen wapens of pijlen verspilt. Vijanden liggen na een explosie vaak ook een paar seconden uitgeteld op de grond, wat je even een adempauze geeft of de mogelijkheid om een paar extra wapenslagen uit te voeren.

Magnesis geeft je de kracht om ijzeren voorwerpen op te tillen. Vijanden worden soms omsingeld door ijzeren blokken. Heb je er de tijd voor, dan loont het om zo’n ijzeren kist op te tillen en die op de hoofden van nietsvermoedende vijanden te laten vallen. Statis zet objecten tijdelijk stil, en sla je er in die korte periode tegen, dan vliegen ze met extra veel kracht weg. Dit kan bijvoorbeeld werken door dat met een grote steen te doen en die in de richting van vijanden te laten vliegen. Cryonis tot slot heb je tijdens een aantal gevechten in de game nodig om aanvallen van vijanden tegen te gaan. Enkele vijanden en bazen maken namelijk hun eigen Cryonis-blokken die ze op je afvuren. Door de kracht te selecteren, de camera op zo’n blok te richten en op A te drukken, maak je deze blokken kapot voordat ze jouw richting opgeslingerd worden.

None

In het dorpje Hateno Village krijg je bij de wetenschapper Purah de mogelijkheid om je runes krachtiger te maken. Dit kost je ancient screws, ancient shafts en ancient cores, objecten die je vaak verkrijgt door verschillende Guardians te verslaan. Deze Guardians zijn in een aantal Shrines te vinden, alsmede op de wereldmap, vooral in en rondom Hyrule Castle. Daarbij hebben kapotte Guardians ook vaak ancient materialen in zich. Het loont dus om hier langs te lopen en deze materialen te verzamelen.

Door de ancient materialen in te leveren bij Purah, kun je uiteindelijk niet alleen in een rapper tempo bommen produceren, het geeft je ook de mogelijkheid om via Stasis+ vijanden stil te zetten en ze een aantal flinke meppen te verkopen. Dit is vooral handig omdat het aanvallen van vijanden ook annuleert, mits je ze voordat de Stasis is uitgewerkt een klap geeft. Let wel op: hoe krachtiger de vijand, hoe korter Stasis werkt. Statis+ is zeker tegen krachtigere vijanden, zoals de Hinox en de Lynels, een essentieel onderdeel om het gevecht in je voordeel te beslechten.

None

De Divine-krachten

Door vier Divine Beasts te ontdoen van corruptie (door deze mechanische beesten te doorlopen en de bijbehorende eindbaas te verslaan), ontvang je Divine-krachten. Dit zijn zeer sterke krachten die je enorm helpen tijdens de combat van Breath of the Wild.

Na Divine Beast Vah Ruta ontvang je Mipha’s Grace. Wanneer je gedood wordt in de game, word je automatisch weer tot leven gewekt met een aantal extra hartjes. Deze kracht moet daarna wel weer opladen, net zoals elke Divine-kracht. Na Divine Beast Vah Naboris ontvang je Urbosa’s Fury. Wanneer je een charged attack (door Y in te houden) uitvoert, wordt er om je heen bliksem gegenereerd die vijanden kan raken.

Na Divine Beast Vah Medoh verkrijg je Revali’s Gale, waardoor je een windhoos omhoog creëert. Dit is niet alleen handig voor puzzels en het beklimmen van bergen, omdat je zo gemakkelijk omhoogvliegt met je zeil, het geeft je ook de kans jezelf uit een lastig gevecht te proppeleren of juist vanuit de lucht een aanval in te zetten – bijvoorbeeld om de tijd te vertragen en in de lucht een pijl af te schieten. Na Divine Beast Vah Rudania tot slot ontvang je Daruk’s Protection, die je extra onzichtbare schilden geeft voor extra bescherming.

None

De sterkte van wapens

Elk wapen heeft een onzichtbare meter die leegloopt bij elke aanval. Wanneer die meter leeg is, breekt het wapen. Vlak voor de laatste paar slagen geeft de game al aan dat een wapen op het punt staat om te breken. Een redelijk betrouwbare regel is dat hoe lager het nummer dat bij het wapen staat is, hoe sneller het breekt, zeker als het tegen sterkere vijanden wordt gebruikt.

Het nummer zelf dat bij een wapen staat geeft letterlijk aan hoeveel schade het aanricht. Elke vijand heeft een nummer bij zijn levensbalk, die alleen zichtbaar is wanneer Link de ‘Champion’s Tunic’ draagt. Deze krijg je vrij vroeg in de game dankzij het behalen van een hoofdmissie. Heeft een wapen bijvoorbeeld het nummer 30 ernaast staan, dan gaan er bij elke geraakte slag 30 punten van de levensbalk van een vijand af.

Alle wapens kunnen kapot. Je wapenvoorraad vul je weer aan door ze in schatkisten te vinden en ze van vijanden te stelen. Er zijn een aantal moeilijk verkrijgbare wapens die nadat je ze voor het eerst hebt verkregen, opnieuw te maken zijn door specifieke personages in de game in ruil voor geld of bepaalde items. Een voorbeeld hiervan is een speciaal Zora-wapen dat je verkrijgt na een hoofdmissie. Tot slot is er één wapen in het spel dat zichzelf na een aantal minuten automatisch weer maakt, namelijk de Master Sword. Dit zwaard vinden is onderdeel van het hoofdverhaal, dus hoe je daar aan komt verklappen we hier niet.

None

De sterkte van vijanden en het respawnmoment

Hoe meer je afwijkt van het centrale punt van het spel – de Great Plateau – hoe sterker vijanden worden. Er is echter ook een ander element dat vijanden sterker maakt. Dood je heel veel van dezelfde soort vijanden, dan zullen er op een gegeven moment op de meeste plekken in de spelwereld sterkere versies van deze vijand tevoorschijn komen. In feite ben je dus zelf verantwoordelijk voor het feit dat vijanden krachtiger worden – hoe vaker je tegen ze vecht, hoe sterker ze zijn.

Vijanden die je in de spelwereld doodt, komen niet uit zichzelf terug. Pas bij het verschijnen van de Blood Moon – een rode maan die om klokslag 12 een kort tussenfilmpje triggert – worden alle vijanden weer teruggeplaatst. Dit geldt niet voor de eindbazen, maar wel voor minibazen die je overal in de spelwereld kunt vinden.

None

Tot zover de gevechtstips voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Volgende keer behandelen we een aantal andere strategieën die je verblijf in Hyrule aangenamer maken.

Dit artikel delen:

Lees meer

De eerste missie van Mass Effect: Andromeda op PS4 Pro What Remains of Edith Finch op 25 april naar PS4 en pc
11

Reacties op: Zelda: Breath of the Wild guide - Gevechtsstrategieën

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MChellinga

    • 2 maanden, 1 week geleden
    hahaha.. ik verbaas me er af en toe over hoeveel artikelen en items er geplaatst kunnen worden over 1 game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Degoedheiligman

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @MChellinga Logisch, ik heb me na bloodborne niet meer zo vermaakt met een spel. Je voelt je weer een kind van 10 als je dit speelt. Next level avonturen game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Sander999

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Top artikel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DevTrunks

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Dat Blood Moon cutscenetje is denk ik mijn enige echte frustratie met deze game. Eén keer zien is prima, maar het telkens laten zien zodra die maan tevoorschijn komt, is wat overbodig.

    Voor de rest handige tips. Ik heb nog wel veel moeite met die Lynels. Alleen als ik m'n "Divine Powers" charged heb lukt het die te killen zonder twintig cooked Hearty Radishes naarbinnen te werken :P.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CJB

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @DevTrunks Gelukkig is deze cutscene te skippen op de Wii U doormiddele van X in te drukken gevolgd door +.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DevTrunks

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @CJB Kloppend. Doe het ook elke keer. Het is ook een minuscule irritatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Jumpman

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @DevTrunks gebruik het anders in je voordeel. Ik heb op de map waar ik steeds een stone golem verslagen heb een doodshoofdmarker geplaatst. Zodra die maan zich meld en de enemies respawnen is t even langs n stuk of 7 golems en je hebt aardig wat stenen die je voor best wat roupies kan verkopen. Vindt het nu handig die er even n korte onderbreking is in de vorm van n skip-baar cutscenetje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DevTrunks

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @Jumpman Oh zeker. Ik vind de functie van de Blood Moon ook zeer fijn. Ik gebruik 'm ook op die wijze. Het is alleen de cutscene die irritatie opwekt omdat er een cutscene op mij wordt geforceerd. Ik had 't beter gevonden als, nadat je de cutscene voor het eerst hebt gezien, ik gewoon een berichtje of een visual had gezien als de maan op z'n hoogtepunt komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 2 maanden, 1 week geleden
    Ik snap nog steeds niet waarom deze game een 10/10 heeft gekregen. Ik heb de game klaar nu maar voor mij was het meer een 7/10 8/10. Om de zoveel seconde HUGE framedrops (Wat in de meeste games gelijk een "Het is technisch niet goed dus 2 punten aftrek" is) het wapen system is niet geweldig vind ik. Het exploreren bestaat uit ; Zoek een grote toren. Beklim het. Zoek met je verrekijker naar een dungeon. Loop er na toe. Ga door met de main quest of herhaal. Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo geweldig is en waarom het een 10/10 is? =/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    JaapGoose

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @Marcus88 Omdat de game legendarisch goed is. Ik heb er nu zo'n 20 uur op de Switch in zitten, waarvan zéker 75% op TV, en framedrops zijn écht minimaal. (Daarentegen heb ik ook géén disconnectende linker controller issues en ook geen krassen van het in- en uit het dock halen).

    De game verdient wat mij betreft zéker een 10/10 vanwege alles wat erin zit. Het verhaal is heerlijk tot nu toe, alles wat de wereld 'levend' maakt (effecten van wind, de weereffecten, je 'voelt' gewoon hoe die wereld in elkaar steekt, het feit dat álles met elkaar samen hangt - vuur nodig? Hak een boom om, steek een pijl in brand of pak vuursteen of pak een fakkel of een tak of…. en steek het brandhout aan en kies 'Wachten' om de nacht over te slaan bijvoorbeeld). Sommige ingrediënten voor het craften van voedsel smaken beter als je ze op ijs / bevroren ondergrond legt, álles heeft een effect en álles is bruikbaar. Dat maakt die game zó belachelijk diep en divers.

    Zelfs na de 20 uur die ik er nu in heb zitten moet ik de eerste echte dungeon nog gaan doen (naast talloze mini-kerkers die allemaal afwisselend en op veel verschillende manieren uit te spelen zijn). Als ik onderweg ben van punt A naar B word ik nog steeds door allerlei zaken onderweg afgeleid. Hee, daar zit een kampje van de bad guys. Hee, daar zou een Korok kunnen zitten. Hee, daar loopt een merchant, even een kleine omweg.. oh hee daar groeien ook planten die ik kan gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Marcus88

    • 2 maanden, 1 week geleden
    @JaapGoose Volgens mij speel jij echt een andere game als mij haha :P Dat de wind blaast en al die shit zit in elke game. Zij weggetjes en merchants heb je in bijna in elke open wereld game. Ik weet het niet man, de game ligt mij echt niet en keek er echt na uit. jammer jammer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.