De positieve invloed die de Halo-franchise op het Xbox-merk heeft gehad valt niet te onderschatten. Zonder de iconische first-person shooter zou de originele Xbox waarschijnlijk de eerste en de laatste console van Microsoft zijn geweest. Hoewel de Halo-serie nog steeds erg succesvol is en een solide fanbase heeft, is de community door de jaren heen steeds verder gekrompen. In deze ‘Wat willen we zien’ bespreken we een aantal punten die we in Halo 6 terug willen zien die de serie een welverdiende boost kan geven.
Meer focus op het verhaal
Sinds Halo: Combat Evolved houdt het verhaallijn van de Halo-serie fans in zijn greep. Het resultaat is dat boeken, zoals Halo: The Fall of Reach, Halo: Ghosts of Onyx en Halo: The Flood enorm populair zijn onder Halo-fans en fanatieke lezers. De focus van de games is echter steeds meer naar de multiplayer verschoven na het succesvolle Halo 2.
Vanuit commercieel oogpunt een slimme keuze, maar vanuit het perspectief van de speler neemt dat een deel van het plezier weg. Waar je in Halo: Combat Evolved met gemak twintig uur lang Grunts, Elites en Hunters ervan langs kunt geven is dat in Halo 5: Guardians nog maar acht uur, terwijl het Halo-universum zich uitstekend leent voor diepgaande verhaalvertelling. Het verhaal van Halo 5: Guardians werd daarom ook bekritiseerd om het schrijfwerk en de duur van de singleplayercampagne. Volgens 343 Industries zal Halo 6 ‘een menselijker verhaal’ vertellen dan voorgaande games. We hopen dan ook langer van het verhaal te kunnen genieten.
Een split-screenmodus
Hoewel Halo een fantastische serie is om alleen te doorlopen zijn er genoeg gamers die een nostalgisch gevoel krijgen wanneer ze terugdenken aan al die veel te lange speelse ies met vrienden en familie waarin ze in de split-screenmodus het verhaal doorliepen of aan het knallen waren in de multiplayer. Voor Halo 5: Guardians besloot 343 Industries om een punt te zetten achter de split-screenmodus. Na hevige kritiek van fans heeft de ontwikkelaar deze besli ing herzien en zich publiekelijk verontschuldigd voor het achterwege laten van deze geliefde feature uit voorgaande delen. Dit betekent dat alle Halo-games vanaf nu weer een split-screenmodus zullen bevatten.
Wat 343 Industries wel goed doet in Halo 5: Guardians is het introduceren van een online co-op-modus waarbij spelers in de huid kruipen van een Blue Team-lid, het team dat onder leiding staat van de Master Chief. Als dit vertaalt kan worden naar de split-screenmodus dan maakt dat de zeer geliefde modus nog beter en vooral logischer dan simpelweg een tweede Master Chief op de onderste helft van het scherm te toveren.
Terugkeer naar kla ieke gameplay
Gamers die Halo: Combat Evolved bewust hebben meegemaakt kunnen zich hoogstwaarschijnlijk herinneren hoe invloedrijk de game was op het gebied van first-person shooters op de console. De game was zowat standaard te vinden op elke LAN-party en stond garant voor urenlang multiplayerplezier. Dit heeft voornamelijk te maken met de gameplay, button lay-out en besturing die ijzersterk waren.
Toen 343 Industries het stokje overnam van Bungie vond de ontwikkelaar het nodig om elementen uit andere populaire shooters over te nemen om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Om die reden kregen spelers in Halo 4 te maken met perks, ordnance drops en loadouts die de gameplay van Halo veranderden. De vergelijking met die ene shooter van Activision is dan ook snel gemaakt en ook daar waren fans niet over te spreken. In Halo 5: Guardians maakten deze features plaats voor nieuwe toevoegingen aan de gameplay-mechanieken.
Hoewel dit zeker een stap vooruit is, zouden we dolgraag de kla ieke gameplay weer terug willen zien uit Halo: Combat Evolved, Halo 2 en 3, waarbij iedere speler met dezelfde wapens en vaardigheden start en vooral van hun eigen krachten moeten uitgaan om hun tegenstanders te verpletteren.
Meer Master Chief
Het verhaal rondom Master Chief is intere ant, maar zijn complexe persoonlijkheid wordt vooral in de boeken veel beter belicht dan in de games. Halo 6 is daarom een uitgelezen kans voor 343 Industries om te laten zien waarom Master Chief geen inwi elbaar personage is in het Halo-universum. In Halo 4 kroop de loodzware supersoldaat al wat meer uit zijn harnas (we kregen immers zijn ogen te zien in een post-creditscene), maar in Halo 5: Guardians voerde het verhaal van Spartan Locke meer de boventoon . In Halo 6 zien we Master Chief graag weer in de hoofdrol.
E entiële gametypes bij de lancering
Halo staat bekend om zijn diverse gametypes in de multiplayermodus. Big Team Battle, Infection, King of the Hill, Grifball, SWAT of Oddball zijn modi die de multiplayer van Halo zo sterk maken. Bij de lancering van zowel Halo 4 en Halo 5: Guardians waren een aantal van deze gametypes nergens te bekennen, wat op z’n minst spijtig is aangezien deze modi juist zo populair zijn onder de fans. Als de multiplayer bij de lancering meteen de leukste gametypes bevat, dan kan 343 Industries rekenen op een hoop blije gezichten tijdens het spelen van Halo 6.