Special
VR Vrijdag

Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe

Wat je ook doet, google niet op ‘projectile vomit'

Geschreven door Harry Hol op
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: dieptepunten in virtual reality.

Een tijdje terug schreven we over de meest geweldige ervaringen in vr tot nu toe. Gelukkig zijn er inmiddels weer heel wat mooie ervaringen bijgekomen en met de binnenkort losbarstende Quest-gekte wordt dat hopelijk alleen maar meer. Maar dat wil niet zeggen dat vr alleen maar leuk is. Sterker nog, hier zijn vijf momenten die onze nachtmerries nog achtervolgen.

1. Projectile vomit na Eurotruck Simulator 2

Stel: het is 2015 en je hebt toegang tot een prototype van de Rift, de inmiddels klassieke ‘DK2’. Je hebt in je Steam-bibliotheek toevallig Eurotruck Simulator 2 staan, die net door de ontwikkelaars is voorzien van vr-ondersteuning. Dat je pc eigenlijk niet de juiste grafische kaart heeft om het allemaal lekker te laten draaien, dat negeer je. Want je wil vr ervaren en wel nu. Dan komt het moment dat je de game opstart en alles lijkt wonderwel te draaien. De tutorial geeft de eerste tips en plots gaat het mis. Even begint het beeld te trillen en merk je dat de camera is omgekeerd. Omhoog kijken betekent naar beneden kijken. Je nog niet aan vr gewende brein komt luid in opstand. Zelfs deze tien, twintig seconden aan desoriëntatie zijn voldoende om alle alarmsignalen in je lijf te laten schreeuwen. Er is maar één optie: de DK2 van je hoofd trekken en richting de badkamer rennen. En je haalt het nét niet. Het gaat fout. Echt fout. Wonderbaarlijk genoeg raakt de straal braaksel de wc-pot, van een meter afstand. Dit is dus wat ze bedoelen met projectile vomit.

Eurotruck Simulator

2. Zelfverwonding in Wilson’s Heart

De sfeervolle noir-horrorgame Wilson’s Heart zit vol dreigende momenten en schrikmomenten. De eerste bestaat uit een rat die uit een doos springt. Toch speel je door, want het is een geweldige game. En wat is nou een schrikmoment hier of daar? Het zal allemaal toch wel meev… OH GOD NEE STOP NEEEE ALSJEB… AU!

Dat is wat je roept wanneer de teddybeer met messen aan zijn vingers op je springt. Het spel verwacht van je dat je de beer met beheerste vuistslagen van je af mept. In de praktijk gil je alleen maar op een toonhoogte die alleen honden nog kunnen horen, gevolgd door een klap in je eigen gezicht. Nog erger is het moment dat je je headset afdoet en ontdekt dat je vriendin op het gegil was afgekomen en nog net op tijd kon zien hoe je jezelf met de Touch-controller een vuistslag gaf.

Wilson's Heart

3. Twee dagen ziek door een vlieggame

We gaan weer even terug in de tijd, naar het DK2-tijdperk. Er zwerven verschillende demo’s rond op internet, die laten zien wat ontwikkelaars na een paar minuten knutselen in vr kunnen doen. Een ervan ziet er onschuldig genoeg uit: je vliegt over een landschap door te kijken in de richting waar je heen wil. Vliegen, wie wil dat nou niet? Wanneer je de demo installeert krijg je de instructie dat je met A en Z sneller of langzamer kan gaan.

Een geweldig idee komt bij je op: je wilt ervaren hoe het is om Superman te zijn en de software tot zijn snelheidsgrenzen pushen. Je hebt wel eens gehoord van simziekte, maar je bent toch geen watje? Je hebt immers nog geen ervaring met Eurotruck Simulator 2, die wil je later die week nog proberen. Je start de app en vliegt langs de bergen, door de vallei, over het water. Sneller ga je en wilder zijn je bewegingen. Wilder en sneller. Hoger en dan lager. Hoger en weer sneller en la… Eurk.. Wat de… misselijk? Gaat vast over. Doorvliegen. Hoger, lager. Links, rechts. Sneller en… euuurrrk…

Twee dagen later trekt de waas iets op en durf je weer van je bed te komen. De simziekte is genoeg gezakt om in staat te zijn weer een paar passen te zetten. Eindelijk. Tijd om Eurotruck Simulator eens in vr te proberen.

Iron Man VR

4. Ook in vr zijn er eikels

Tijdens een avondje kletsen in vr-chatroom AltSpace raak je aan de praat met een van de andere gebruikers die de aanwezigen uitnodigt om naar zijn huwelijk in vr te komen. Hij en zijn vriend hebben besloten om hun huwelijksceremonie in vr te delen met anderen over de hele wereld. Niet alleen omdat ze dat zelf cool vinden en zo vrienden vanuit de hele wereld aanwezig kunnen zijn, maar ook omdat het een mooie manier is om de wereld te laten zien dat dit heel normaal is.

Terwijl je hierover met hem kletst komt er opeens een andere avatar naast staan. “Homo? Ben jij homo?” Zijn stem klinkt vol haat. “Ik wil niets te maken hebben met homo’s”, roept hij. De haat en de woede komen niet alleen door zijn akelige stem dichtbij, maar ook door zijn virtuele aanwezigheid. Zelfs met de cartoony avatars voelt het alsof hij echt vlakbij staat met zijn intolerantie en kortzichtige haat. En dan is duidelijk: zelfs met de allernieuwste futuristische technologie blijven de gebruikers mensen. En daar zitten ook eikels tussen.

AltSpace VR

5. Virtueel knallen

Het is bloedspannend in de laatste minuut van deze Echo Arena-match. Jij hebt het been van de tegenstander met de disk bijna te pakken. Hij is nét buiten je bereik. Nog een millimeter en je voelt opeens iets tegen je benen. Je bent door het Guardian-veiligheidsgrid gegaan en nog een stap verder gelopen. Maar dat kan niet, want daar staat het tv-meubel met daarop de televisie. Die natuurkundige onmogelijkheid wordt door het universum opgelost door je te laten vallen.

In die flits van verwarring, waarbij de onzichtbare fysieke wereld botst met de vrijheid van virtuele zwaartekrachtsloosheid, besef je dat die dure HDTV gaat sneuvelen, tenzij je in de lucht een onmogelijke draai maakt en opzij valt. Ook dat registreert je brein als een vergissing, want daar is het bureau. De oplossing is een pirouette maken. Je weet niet hoe dat moet. Je weet eigenlijk niet eens zeker wat een pirouette precies is. Je weet alleen dat je opeens half vallend een draai hebt gemaakt en dat je nu een vlammende pijn in je rechterhand voelt, waar je contact maakte met je bureaulamp. Bij het afzetten van de Rift zie je dat je de tv bijna van het meubel hebt geduwd, maar dat het wonder boven wonder geen schade heeft. Datzelfde kun je niet zeggen van de bureaulamp, die je vanaf nu met duct tape en touw bij elkaar moet houden.

Echo Arena

Heb je zelf iets rampzaligs meegemaakt in vr? Deel het in de reacties.

Dit artikel delen:

Lees meer

Specialist 'Spectre' komt mogelijk naar Call of Duty: Black Ops 4 Mario Kart Tour krijgt een gesloten bèta
12

Reacties op: Vr Vrijdag: Onze meest vreselijke ervaringen in vr tot nu toe

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Sisko

    • 26 april 2019 13:36
    Dit lijken haast autobiografische verhalen te zijn? Of heb je ze via een submit binnengekregen.
    Is de oplossing bij punt 1 niet simpel je ogen dichtdoen? Skyrim had ook af en toe dat links rechts omdraaide en daar werkt dat wel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • meccorr

    • 26 april 2019 14:06
    Harry kennende is dit ook autobiografisch :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 26 april 2019 15:51
    @meccorr 😎

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 26 april 2019 14:26
    Het spel verwacht van je dat je de beer met beheerste vuistslagen van je af mept. In de praktijk gil je alleen maar op een toonhoogte die alleen honden nog kunnen horen
    LOL! Zo herkenbaar. Ik had hetzelfde met 'Don't Knock Twice'. Ik ben een hardcore FILM horror liefhebber. Ik heb daar niks van en geniet met volle teugen. Hoe anders is het in VR. Dan verander ik echt in een gillend klein meisje. Ik vind het oprecht zo eng dat ik het niet leuk meer vind. Terug naar 'Don't Knock Twice'. Daar zat zo'n ontzettend nare jumpscare in dat ik het letterlijk uitgilde, niet schreeuwde nee, echt GILDE van schrik. Zo ontzettend hard dat de kinderen wakker werden en mijn vriendin boos werd. Toen heb ik besloten dat horror VR games echt niet voor mij zijn weggelegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 26 april 2019 14:37
    @Sander999
    Klinkt bijzonder! Ik vind horrorfilms ook wel leuk maar heb eigenlijk niet eens de motivatie om dit te proberen. Ook wel door deze verhalen. :p
    En mijn kinderen slapen al slecht dus laat maar lekker slapen s nachts!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormX

    • 26 april 2019 16:30
    Probeer in Subnautica maar eens je inventory te bekijken (of is dat inmiddels gepatched?)
    Zat letterlijk op 2 cm voor je neus, enkel met extreem scheel kijken was er iets van te maken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 26 april 2019 18:10
    Ik lach me kapot als mensen bij mij "even" komen vliegen in VR in ace combat en ik de controller in handen heb :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 26 april 2019 18:32
    @Floks you evil SOB 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 26 april 2019 18:44
    @Floks

    Hahahahha dat is wel leuke practical Joke.
    Wel Evil maar dat is wel humor.
    Hahahha
    Ze zullen voelen wat vr is… Muahahahahahaaaaaa 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 26 april 2019 20:03
    Bioshock Infinite via Vorp X op de DK1 of DK2: head- en positiontracking deden het niet maar ik wilde perse Colombia zien. Famous last mistake, ik zag echt groen 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 27 april 2019 11:06
    @pfipf0 yikes 🤢

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Srebseig

    • 29 april 2019 21:16
    Wat een cool artikel! Het motiveert me zelfs hier een reactie achter te laten!
    @Sander999: helemaal herkenbaar en ook gehad bij Here They Lie, waar je in level 3 in het begin voor het eerst écht “bejegend” wordt door dat beest dat je moet ontlopen. Je ontkomt er niet aan: de hoofdpersoon schrikt in het spel zelf ook en “valt” daardoor op een andere richel/pad waar het level verdergaat. Maar man man ik schrok me kapot! (Psvr gebruikt). Het was nacht, ik riep “Aaaarrgghhh” en hele huis wakker 😅, PSVR op de grond, het was een mooi moment 😅

    Wipeout in VR was vet, maar je gaat er niet betere rondetijden van vliegen (althans, ik niet).

    Zelf vind ik Trackmania Turbo echt dé showcase voor de “immensie” van VR, als je eenmaal aan de hoge schansen begint.

    VR is here to stay! Vermaak me uitstekend met spellen als Astro Bot!

    @HarryHol: erg leuk geschreven stuk! Jij gillende keukenmeid 😅

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.