Vr Vrijdag: Iedereen een virtueel huis? | Gamer.nl

Vr Vrijdag: Iedereen een virtueel huis? | Gamer.nl

In deze tweewekelijkse rubriek gaan we dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: wat hebben we aan een huis?

Sinds de oertijd van het wereldwijde web hebben wij ons graag digitaal ‘thuis’ willen voelen. vandaar dat we nog steeds het begrip ‘homepage’ gebruiken. Oorspronkelijk werd de term vooral gebruikt voor een eigen webpagina, die je helemaal naar eigen smaak vulde: jouw virtuele aanwezigheid online. Dat uitte zich halverwege de jaren ’90 in een enorm aanbod aan hosts, die het voor iedereen mogelijk maakte een persoonlijke pagina in te richten. Alle internet-providers boden zulke ruimte, maar ook GeoCities bood iedereen opslagruimte voor zijn eigen persoonlijke pagina.

Inmiddels is de home-page verdwenen. Facebook heeft die plaats grotendeels ingenomen, waar we te pas en te onpas dingen met de wereld kunnen delen die we eigenlijk beter voor ons kunnen houden. Zelfs persoonlijke blogs worden nu door social media bijna overbodig gemaakt. Als term is ‘Homepage’ hooguit nog de knop waarmee we naar een vaste favoriet gaan in onze browser. Voor veel mensen is Google ‘home’.

Steam VR Home

Revival

Maar in virtual reality lijkt ‘home’ weer een revival door te maken. Vanaf het moment dat vr-brillen op de markt verschijnen, dromen gebruikers van een persoonlijke start-omgeving waar je applicaties start, je pc bedient en op internet surft. De droom is de ‘metaverse’ waarin we in een 3D illusie stappen en daar in kunnen ‘wonen’. Of het uitkomen van die droom van een vr-internet ook wenselijk is, hebben we al eens onderzocht. Maar een virtueel ‘thuis’? Dat zou nog wel eens potentie kunnen hebben.

De beste vr-systemen (en ook die van Microsoft) hebben al een virtuele startruimte. In eerste instantie is die voor zowel SteamVR als Oculus Home nogal beperkt. Hoewel SteamVR de mogelijkheid biedt om de achtergrond te wijzigen (en om platte spellen in een vr-kamer te spelen op een groot virtueel scherm) doet het niet bar veel meer dan Oculus Home. Die laatste bestaat uit een appartement met een virtueel scherm met snelkoppelingen. Voor beiden geldt dat ze vooral functioneel moesten zijn: geen gedoe, zo snel mogelijk je app starten en weg uit de beginruimte.

Voor veel gebruikers voelt dat als een gemiste kans. Vooral wie ooit Ready Player One heeft gelezen, is het idee van een eigen kamer, met daarin je achievements in de vorm van 3D-trofeeën, en met applicaties die je als voorwerpen kon organiseren in virtuele kasten, onweerstaanbaar. Sommigen fantaseren nog verder: stel dat je virtuele huis een virtuele hangar heeft, waarin je ruimteschip uit Elite Dangerous staat. Je gaat aan boord en ‘vliegt het spel binnen’.

Oculus Home

Nee, geen Xenomorf

Een dergelijke ‘realistische’ simulatie van een omgeving, met herkenbare voorwerpen om te gebruiken, heeft een naam: een skeuomorfische interface. Een ‘skeuomorf’ is een virtueel voorwerp dat er uitziet als iets uit het normale leven, dat een soortgelijke functie vervuld. Bijvoorbeeld een icoon in de vorm van een notitieboek, dat wanneer je er op klikt, je notitie-app start.

Skeuomorfisme is op de computer een beetje op zijn retour. Hoewel de metafoor van een bureaublad wel nog steeds is terug te vinden op zowel Mac, Windows als Linux, worden iconen steeds abstracter, en kunnen interface-ontwerpers er op vertrouwen dat iconen er niet heel realistisch uit hoeven zien om te kunnen snappen. Bovendien is een volledig doorgevoerde skeuomorfe interface ook niet altijd de meest efficiënte manier om een computer te bedienen. Ja, het is duidelijk dat als je het icoon van een tekstdocument naar het printer icoon sleept, je het document dan uitprint. Maar wie doet dat nog? Contextuele menu’s (zoals met de rechtermuisknop ergens op klikken) zijn veel sneller en handiger.

Voor het ontwikkelen van een virtueel thuis is het de vraag of een volledig skeuomorfe omgeving dan ook de beste oplo ing is. En we zien dat de diverse vr producenten op dit moment druk aan het experimenteren zijn met hoe ze een 3D vr-interface het best kunnen uitvoeren.

SteamVR loopt tot dusver een beetje voor op de concurrentie. Het lanceert halverwege dit jaar ‘Steam Home’, een volledig naar eigen smaak in te richten startkamer die je naar hartelust kan inrichten met virtuele meubels. Vervolgens kun je vrienden uitnodigen in je vr-kamer om samen te chatten.

Het ziet er in eerste instantie heel ‘Ready Player One’ uit, maar al snel blijkt dat SteamVR Home een belangrijke beperking heeft: de virtuele ruimte en bijna alle virtuele voorwerpen daarin, dienen geen enkele functie. Je kunt niet zitten op je virtuele bank, en geen ebooks lezen in je virtuele boeken. Vreemder nog is dat je wel een virtuele monitor of tv kan neerzetten, maar dat deze niets doet. Het zijn Ikea-apparaten: ze zien er echt genoeg uit, maar zijn alleen maar ruimtevullers.

Voor alle werkelijke activiteiten moet je nog steeds de SteamVR overlay oproepen, van waaruit je apps kunt starten. SteamVR Home ziet er dan wel mooi uit, maar vervult nauwelijks een functie.

Oculus Home is tot nu toe zeer beperkt. Het is niet meer dan een menusysteem in een leuke omgeving: geen persoonlijke inrichting, geen vrienden over de virtuele vloer. Ja, sinds halverwege dit jaar kun je kiezen uit twee achtergronden. Niet bepaald een echt persoonlijk ‘thuis’.

In december komt hier echter verandering in, als Oculus een nieuwe versie van Home uitrolt. En hierbij heeft het bedrijf een aantal zeer intere ante plannen.

Basement

Aan de ene kant wordt Home een volledig zelf te ontwerpen kamer. Net zoals in SteamVR Home ben je vrij om deze te vullen met meubels en decoraties. En uiteindelijk kun je ook hier je vrienden in uitnodigen. Het is zelfs mogelijk om vrienden ‘de sleutel’ te geven, zodat ze langs kunnen komen als je er zelf niet bent. Dit doet al erg denken aan ‘the basement’ uit Ready Player One: een sociale ruimte die als clubhuis kan dienen, en waar je samen in dezelfde multiplayergame kunt stappen.

Hoe aanlokkelijk ook dit allemaal klinkt, er is nog steeds het probleem van het gebrek aan ‘nut’. Daarom gaat Oculus een klein stapje verder, en kun je er voor kiezen om je apps als virtuele cartridges voor te stellen, die je in een virtuele spelcomputer steekt om te beginnen. Dit klinkt op papier heel leuk, maar is toch ook wel een beetje te vergelijken met een document over het bureaublad naar het printer-icoon slepen.

Daarom is het intere anter dat Oculus in het nieuwe Home toegang geeft tot je hele pc. Je kunt ‘gewone’ Windows apps starten in zwevende vensters, ook als je al in een spel zit. Denk hierbij aan lekker Netflix kijken terwijl je een lange reis maakt in Elite Dangerous. Of het openen van een afbeelding als referentie voor het maken van een kunstwerk in Medium. Maar ook: chatten met je vrienden via Skype of Telegram.

Ready Player One

Voor het bedienen van je pc kiest Oculus nadrukkelijk niet voor skeuomorfisme, maar voor een SteamVR-achtig overlay menu. Maar dan met het grote verschil dat je met dat menu functionele vensters in je vr-omgeving kunt plaatsen. Zo heb je het beste van twee werelden: een gezellige omgeving, die ook nog eens werkelijk functioneel is.

Of dergelijke vr-thuisruimtes ook in de toekomst van belang blijven is nog de vraag. Het is begrijpelijk dat mensen hun eigen vertrouwde wereld willen bouwen. Vooral als je in die wereld opeens dingen kunt bouwen en bezitten die anders onbetaalbaar zijn. Maar als we naar eerdere tech ontwikkelingen kijken, zou het zomaar kunnen dat we over een paar jaar helemaal geen behoefte hebben aan een eigen ruimte. En dat we zo snel mogelijk naar het vr-equivalent van Facebook willen komen, om daar dingen van onszelf te delen die we eigenlijk beter voor ons kunnen houden.

Meer Vr Vrijdag:

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou