Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment

Vr Vrijdag: Facebooks grote ar-experiment

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: De ar-verkenners.

Facebook hield in de nacht van woensdag op donderdag ‘Facebook Connect’ (voorheen Oculus Connect), waar het bedrijf een boel nieuwe aankondigingen deed. Zoals verwacht onthulde het de Quest 2, en de features en mogelijkheden komen aardig in de buurt bij de voorspellingen die we in juni al deden. Een volledige review van de nieuwe hardware kun je zo spoedig mogelijk verwachten.

Maar het was een andere onthulling die toch meer indruk maakte: Facebook is verder met augmented reality dan we dachten. Niet dat het bedrijf al hardware of zelfs een heuse demo liet zien, maar het is heel duidelijk dat er in de labs al flinke sprongen voorwaarts zijn gemaakt.

 

Ar is de mogelijkheid om computerbeelden met de echte wereld te mengen, zodat je bijvoorbeeld spelfiguren in je achtertuin ziet lopen, of virtuele wegwijzers verschijnen die de juiste route aangeven. Hoewel ar op dit moment al redelijk functioneert op een smartphone, wordt het pas echt interessant als die ar-beelden via een bril naadloos in je blikveld verschijnen. En dat heeft heel wat voeten in de aarde.

Niet in de laatste plaats op sociaal gebied. Want de ar-bril van Facebook is niet het eerste experiment op dit vlak. Wie herinnert zich de Google Glass nog? Dit (voor huidige begrippen) primitieve en lelijke ding projecteerde een beeldscherm met lage resolutie in je blikveld, zodat je daar extra informatie kon zien. In theorie zou dit apparaat bijvoorbeeld helpen met navigeren, maar ook bij het helpen herinneren van de naam van de persoon die je op een feestje aanspreekt.

Het probleem met Glass was niet zo zeer technologisch van aard als wel sociaal. Bedrijven in San Francisco, waar de Glass werd uitgetest, weerden al snel Glass-dragers. Deze early adopters werden ook al snel ‘glass-holes’ genoemd, omdat ze een bril droegen die elk moment en zonder waarschuwing dingen kon filmen en opnemen. Een privacy-probleem dus, met imagoschade tot gevolg. Glass verdween, niet omdat het idee inherent fout was, maar omdat er teveel serieuze vragen en vooroordelen rond de technologie zweefden.

Media has no description

Facebook

Nu Facebook zich op hetzelfde gebied begeeft, komen al die vragen en vooroordelen weer naar boven. Wat betekent het als iemand een ar-bril opheeft? Voor de gebruiker? Voor de omgeving? Voor willekeurige voorbijgangers die opeens ‘gefilmd’ worden?

Juist Facebook, een bedrijf waar al wantrouwend naar wordt gekeken, moet dus een manier vinden om met al die vragen en problemen om te gaan. Want hoe cool de mogelijkheden ook zijn (en die zijn extreem cool): als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen. Of erger: kopers worden uit openbare gelegenheden geweerd.

Als het product wordt omgeven met negatieve ideeën, wil niemand hem kopen.

-

Project Aria

Dat is de reden dat Facebook Project Aria uitrolt. Het bedrijf stuurt een groep medewerkers de wereld in met een bril die niet echt een ar-bril is, maar wel alle sensoren bevat. Het idee is dat ze met deze brillen ontdekken welke gegevens de bril uit de omgeving kan aflezen onder allerlei omstandigheden (zoals in het duister, bij slecht weer of tijdens het sporten) en hoe deze data veilig verwerkt kan worden.

Tegelijk is het een manier om te registreren hoe de bril in het openbaar ontvangen wordt. Facebook-medewerkers met zo’n Aria-bril krijgen een speciaal shirt aan, zodat duidelijk is wat ze aan het doen zijn. Facebook vergelijkt het met de 360 graden camera’s die Google en andere bedrijven rond laten rijden voor streetview-applicaties.

Project Aria

Mooi

Daarnaast zegt het bedrijf te investeren in de esthetische kant van de bril. Als-ie lelijk is, koopt niemand hem. Maar in hoeverre deze belofte kan worden ingelost, is niet duidelijk zonder te weten hoe de hardware er uit moet zien. Hoe je het ook bekijkt, de bril moet een batterij, een processor en sensoren bevatten, die het altijd dikker en oneleganter maken dan een doorsnee Ray-Ban.

Het zal echter nog wel even duren voordat we een werkend prototype kunnen zien, laat staan uitproberen. Dat is spijtig, want de belofte van de technologie zelf is om van te watertanden. Praat met holografische vrienden alsof ze naast je op de bank zitten, krijg extra informatie over je route, restaurants en winkels, of speel spellen met echte of virtuele figuren op een manier die Pokémon Go zo primitief laat lijken als Pong.

Belofte

De belofte van ar is groot. Het heeft de potentie om de wereld ingrijpender te veranderen dan de smartphone. Hoe Facebook (en nog belangrijker: wij allemaal) omgaan met die potentie is vooralsnog een groot raadsel. De toekomst van de ar-bril is nog in nevelen gehuld.

Lees de vorige vr vrijdag-artikelen:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik vrees eerlijk gezegd voor de dag dat je normale ogen niet meer voldoende zullen zijn om volledig deel te nemen aan de samenleving. Er is nogal een verschil tussen een bril die je zicht tot natuurlijk niveau brengt en een bril die je véél meer laat zien en weten dan normaal mogelijk is. De ene bril heeft immers jouw ogen en zo jouzelf tot doel, de andere een doel buiten jou, waar jij maar aan hebt te voldoen. Denk daarbij ook maar niet dat deze ontwikkelingen meer gemak en vrijheid zullen brengen. Tot nu toe maken al die technologische ontwikkelingen het leven vooral complexer en wordt je alleen maar méér constant afgeleid door allerlei (informatie)prikkels. Kun je nagaan hoe gestresst we (ongemerkt) raken, als we straks zelfs direct voor het oog onophoudelijk allerlei (reclame!)uitingen voorgeschoteld krijgen, waar we ook gaan of staan... Misschien denk je dat zo'n bril toch maar een leuk extraatje is en het toch echt niet zo ver zal komen, maar dat waren mobiele telefoons vroeger ook. Bij de eerste versies had men ook niet kunnen bedenken hoe enorm afhankelijk we ervan zouden worden, zodanig dat je nu al haast niet meer zonder kunt.

0
test

@Robert-Frans een beetje zoals in dit filmpje? (was een kunstproject) https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs

0
test

@NrFive Vrij heftig filmpje inderdaad. Het internet zelf is nu al zo druk, waarbij je constant afgeleid wordt door reclames en lastiggevallen met onnodige cookie-requests of oproepen om dit of dat te doen. Maar ook op televisie en op straat wordt je constant afgeleid en geprikkeld. Ga eens een weekend zonder mobieltje bijvoorbeeld het klooster in, ga daarna de stad in met je mobieltje volop actief en ineens komt dit filmpje qua beleving wel heel dichtbij, zo weet ik ook uit ervaring. En dat terwijl mensen juist op hun gelukkigst zijn als ze urenlang aandachtig met iets moois of leuks bezig kunnen zijn en daardoor de tijd vergeten. Ik geloof daarom ook echt niet dat zulke ontwikkelingen gezond zijn voor de mens. Ja, onze hersenen passen zich wel aan en behoorlijk snel ook, maar is het dan nog ten goede...? Ken je trouwens de roman De Cirkel, van Dave Eggers? Als je dit soort thema's interessant vindt, kan ik je het boek zeker aanraden. Het verhaal is een tikje flauw, maar de dystopie-in-wording die hij schetst stemt erg tot nadenken.

0
test

Ik zie de potentie van AR zeker wel, maar zoals Robert-Frans hierboven al zei (en in dat youtube filmpje), ben ik wel bang voor zulke situaties. Mensen worden daarnaast steeds minder sociaal en empathie gaat daarmee uit de deur. M.b.t. de hele privacy discussie zie ik een relatief simpele oplossing. Geef het geld aan de eindgebruiker en laat die zelf bepalen welke data hij/zij wel niet deelt en compenseer de persoon hiervoor ook. Wie interesse heeft, Jaron Lanier legt dit mooi uit: https://www.youtube.com/watch?v=Oo1ZEu7kiBg

0

Aanbevolen voor jou