Zie je Zeit² voor het eerst, dan ervaar je het waarschijnlijk als niet meer dan een suffe Gradius-kloon. Je beweegt een ruimteschip (of is het een molecuul?) en schiet op alle vijanden die vanuit de rechterkant van het scherm op je af komen. Nu is dat op zich natuurlijk geen heikel punt. Met een leuke lak verf geef je een dergelijk spel een eigen smoel en is het alleen nog maar zaak dat de actie overeind blijft.

De vormgever van Zeit² heeft de plank echter volledig misgeslagen. Je kunt wel spreken van een eigen smoel, maar dan louter in de negatieve zin van het woord. Het spel situeert zich in een wat abstractere omgeving. De achtergrond, vijanden en muziek zijn echter zo gematigd en nietszeggend, dat het je eigenlijk totaal niets doet. Was de vormgeving naar het absurde getrokken of juist van concretere aard, dan had dat de presentatie al veel goed gedaan. Nu is Zeit² op dit vlak vlees noch vis, waarbij lauwe blauw- en grijstinten overheersen. Daarbij is de actie ontzettend traag en valt er niet te spreken over ‘spektakel’, waardoor je eigenlijk niet langs die suffe stijl kunt kijken.

Crux

Het is daarom des te verrassender hoe verfrissend het concept eigenlijk is. Uiteraard is het fundament gelijk aan dat van ieder ander tweedimensionale schietspel. Hier is echter een leuke twist aan gegeven. Je kunt de tijd namelijk zowel vertragen als versnellen. Nu voegt dat laatste niet direct iets toe, het helpt alleen het tempo af en toe kunstmatig omhoog te schroeven. Nee, de crux zit ‘m vooral het vertragen van de tijd.

Wanneer een vijand je passeert, loop je schade op. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat je iedere passant afschiet. Alleen lijkt dat al snel nagenoeg onmogelijk. Het komt geregeld voor dat tegelijkertijd boven en onder op het scherm een rits aan vijanden op je afkomt. Omdat je kogels niet al te veel schade toebrengen, kun je meestal maar één zo’n rij afschieten. De truc is dan onmiddellijk de tijd terug te draaien en de andere rij te belagen. Je oorspronkelijke poging blijft dan behouden en je bent zo op hetzelfde moment op twee plekken actief.

Uiteraard kun je dit foefje niet onbeperkt toepassen en worden de uitdagingen steeds uitdagender. Er zijn bijvoorbeeld ook vijanden die enkel verschijnen nadat je de tijd hebt teruggespoeld. Het idee werkt erg verfrissend. Een tweedimensionaal schietspel beoordeelt je normaal gesproken enkel op je rappe vingerwerk. Zeit² verwacht daarbij dat je ook iets van tactisch inzicht hebt. Je kunt niet zomaar als een malle de tijd vertragen, aangezien je dan al snel in de problemen komt. Het eerste handjevol levels daargelaten is Zeit² namelijk vrij pittig. Verwacht geen Ikaruga-achtige taferelen, maar je gaat hoe dan ook geregeld dood.

Tijdsdimensie

Heb je de arcademodus uitgespeeld, dan ben je ook wel klaar met het spelen met de tijd. Met name door de trage actie is het verfrissende en spannende er na een uurtje of twee wel af. Op zo’n beetje elk moment is de extra tijdsdimensie noodzakelijk, maar na een level of drie heb je alle varianten al gezien. De uitdaging zit ‘m dus niet zozeer in de variatie, maar in de hoeveelheid vijanden en hun toenemende kracht. Binnen een mum van tijd is de variabele tijd dus onderdeel van je vocabulaire en gebruik je het op telkens dezelfde manier, waardoor het een tikkeltje vervelend en voorspelbaar wordt.

Hoewel dat er in combinatie met de belachelijk suffe presentatie voor zorgt dat Zeit² niet met de top van het genre kan meekomen, is het wel de terechte trekpleister. Zeker in eerste instantie voelt het beïnvloeden van de tijd fris. Ontwikkelaar Brightside Games heeft er bovendien alles aan gedaan om het spel voor een langere periode interessant te maken. Er is een veelvoud aan ranglijsten en uitdagingen die de ervaring net een trapje hoger brengen. Naast de gebruikelijke arcademodus zijn er ook genoeg andere spelmodi. Vooral de wavemodus is de moeite waard. Je krijgt te maken met een eindeloze cyclus aan vijanden en je gaat pas af wanneer je dood bent of een vijand je passeert.

Maar ook de tactische spelmodus nodigt uit om een paar keer achter elkaar te proberen. Hier komt een bepaald aantal vijanden op je af dat je nooit helemaal kunt doden. Het is de bedoeling die vijanden af te maken die de meeste punten opleveren. Het zijn stuk voor stuk typische spelmodi waar je uren in kunt stoppen als je online vrienden Zeit² ook in hun bezit hebben. Dan wil je niets liever dan elkaars topscores verslaan. Door de veelvoud aan spelmodi is Zeit² daar prima geschikt voor.