Review
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker

It’s Reynmaster time, baby!

Geschreven door Alicia Tai op

Conclusie

De Definitive Edition van Xenoblade Chronicles weet deze klassieker met succes naar de standaarden van de moderne tijd te tillen. De grafische oppoetsbeurt, verbeteringen aan de gameplay en het nieuwe hoofdstuk maken deze remaster de moeite waard voor terugkerende fans, maar nieuwe spelers staat pas echt een traktatie te wachten.
9,5
Score
95
Score: 95
  • Pluspunten
  • Geslaagde facelift, veel verbeteringen, fenomenale soundtrack, leuk extra hoofdstuk, nog steeds een van de beste jrpg’s aller tijden
  • Minpunten
  • Oogt wat troebel in handheldmodus
Ik kan mij vrij weinig herinneren van het jaar 2011, maar de weken die voorbijgingen terwijl ik Xenoblade Chronicles voor de Wii speelde zal ik niet snel vergeten. Nog nooit had een game mij zo erg in zijn ban, dat ik dagelijks de minuten aftelde tot ik weer verder kon spelen. De komst van de remaster bracht niet alleen enthousiasme met zich voort, maar ook een lichte angst. Wat als Xenoblade Chronicles toch niet zo goed blijkt te zijn als in mijn herinnering?

Het duurde niet lang voordat mijn vertwijfeling als sneeuw voor de zon verdween. Al vanaf de eerste seconde weet deze game te verbazen. Van het besef dat het spel zich volledig afspeelt op het lichaam van twee titanen wanneer de camera voor het eerst volledig uitzoomt, de eerste gesproken woorden van de geniale Britse stemmencast, tot de serene maar dramatische muziek van het titelscherm – Xenoblade Chronicles laat er geen gras over groeien: dit is een speciaal spelletje.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Strijd der titanen

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is ook bedoeld om nieuwe spelers te introduceren tot de Xenoblade-saga. Je speelt als Shulk, een Homs (mens), die samen met zijn vrienden een vredig bestaan leidt op de titaan Bionis. Zijn mythische zwaard genaamd Monado is het enige wapen dat de mechanische schepsels van de andere titaan, Mechonis, kan doorklieven. De Bionis en Mechonis zijn natuurlijke vijanden, en zoals het een ware jrpg betaamt, word je door tragische gebeurtenissen al snel op pad gestuurd om de strijd voor eens en voor altijd te beslechten.

Hoewel de opzet van het verhaal typisch klinkt voor een doorsnee jrpg, staat Xenoblade Chronicles bekend om zijn unieke spelmechanieken die het genre destijds vernieuwden. Zijmissies hoeven niet ‘ingeleverd’ te worden, teamgenoten hoeven niet opgelapt te worden met drankjes of andere geneesmiddelen en gevechten spelen zich ter plekke af in plaats van in een afzonderlijke arena. Een klein decennium later kijken we hier niet meer zo van op en moet Xenoblade Definitive Edition opnieuw bewijzen dat het ook met de standaarden van tegenwoordig nog steeds een buitenaardige game is.

Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt.

Niet alleen een nieuw likje verf

Gelukkig biedt deze remaster genoeg eigen vernieuwingen, waardoor de lat op zijn minst even hoog blijft liggen vergeleken met moderne jrpg’s. Ik heb het niet alleen over de grafische verbeteringen, die bijvoorbeeld de uitgesmeerde aardappelhoofden van het origineel tot volwaardige gezichten met uitgesproken emoties maken, maar ook verbeteringen aan de gebruikersinterface en gameplay.

Zo is het nu mogelijk om (zij)missies in detail op te volgen. Belangrijke doelwitten of verzamelbare items worden duidelijk op de kaart aangegeven en je kunt zelfs een stippellijn volgen om deze te bereiken. In de originele Xenoblade kreeg je op zijn best wat cryptische hints waar je iets kon vinden en was Google je enige hoop om alle zijmissies tot voltooiing te brengen. Het mag echt niet onderschat worden hoeveel speurwerk en frustratie dit scheelt. Ter illustratie: ik speelde de Definitive Edition uit met 70 uur op de klok, vergeleken met 100 uur in het origineel en een gelijkaardig aantal voltooide zijmissies.

Andere verbeteringen zijn subtieler, maar minstens zo welkom. Het menu is overhoop gehaald en is veel makkelijker te navigeren. Je kunt een onderscheid maken tussen je functionele en visuele wapens en pantsers, zodat je dat ene stalen harnas aan kan trekken en toch goed voor de dag komt. En zelfs de soundtrack is voor een groot deel opnieuw opgenomen. Laat dat nou een onderdeel van de game zijn die al nagenoeg perfect was (maar nu op een of andere manier nóg beter is geworden).

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Never change a winning team

Andere delen van de game zijn hetzelfde gebleven, zoals het vechtsysteem. Xenoblade Chronicles hanteert een real-time vechtsysteem waarbij je monsters vrij ziet rondlopen en wanneer je maar wilt kunt aanvallen. Shulk, of een van de andere personages die je kunt besturen, valt automatisch aan, en middels een balk onderaan het scherm voer je speciale vaardigheden uit die daarna weer opgeladen moeten worden.

Elk teamlid heeft zijn eigen unieke benadering van het vechtsysteem, die diverse strategieën uitlokken. Activeer bijvoorbeeld Shulks Back Slash wanneer je je achter een monster hebt gepositioneerd en je doet extra veel schade. Melia kan diverse elementaire krachten oproepen en deze vervolgens afvuren en Sharla gebruikt haar geweer om teamgenoten te genezen, waarna haar wapen afgekoeld moet worden. In combinatie met de vele statuseffecten, combo’s en speciale teamaanvallen die je kunt activeren, is Xenoblade’s vechtsysteem op zijn zachtst gezegd onderhoudend te noemen. Op een goede manier.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Change a winning team

De game laat je maar met drie personages tegelijk spelen, dus verschillende situaties vragen om verschillende aanpakken. Het knappe aan Xenoblade Chronicles is dat er voor iedere opstelling wel wat te zeggen valt en je de meest creatieve strategieën kunt opzetten, tot het belachelijke aan toe. Dat is ook deels dankzij de geavanceerde aanpassingsmogelijkheden, waarmee je ieder personage extra attributen kan meegeven door kristallen in uitsparingen op je uitrusting te zetten. Wie daarvoor kiest kan diep gaan in Xenoblade Chronicles. Je moet wel om de sterkste optionele bazen te verslaan.

Dat wil niet zeggen dat Xenoblade Chronicles een moeilijke of ingewikkelde game is. Het vechtsysteem bestaat weliswaar uit tientallen lagen, maar de game legt iedere nieuwe functie stapje voor stapje uit en voegt pas nieuwe elementen toe als je genoeg tijd hebt gehad om de vorige onder de knie te krijgen. De Definitive Edition voegt daarnaast ook nog Casual- en Expert-modi toe voor spelers die niet te veel willen knutselen aan hun team en gewoon van het verhaal willen genieten, of juist extra uitdaging zoeken. Dat laatste kan ook in de toegevoegde Time Attack-missies, waar nieuwe outfits vrijgespeeld kunnen worden.

Future Connected

De terugkerende speler staat verder nog een extra hoofdstuk te wachten, genaamd Xenoblade Chronicles: Future Connected. Dit losstaande hoofdstuk kan ieder gewenst moment opgestart worden, maar speelt zich direct na het einde van het hoofdverhaal af, dus nieuwe spelers zijn gewaarschuwd.

In deze epiloog verken je met Shulk en Melia een nog onontgonnen deel van de Bionis en word je bijgestaan door de pluizige Nene en Kino. Het ligt heel erg aan je tolerantie voor schattige, mascotte-achtige personages of je hun gezelschap kan waarderen, maar dat Nintendo de originele Britse stemacteurs voor Shulk en Melia weer heeft ingeschakeld is een ware traktatie voor fans.

Future Connected is verder een prima voortzetting van het oorspronkelijke verhaal en staat garant voor zo’n tien extra uren in de wereld van Xenoblade, maar bevat verder geen baanbrekende vernieuwingen. Zolang je de remaster niet alleen voor dit extraatje koopt, is Future Connected een meer dan prima dessert.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Dynamische resolutie

Om de enige smetjes op Xenoblade Chronicles: Definitive Edition te ontdekken, moeten we de game bijna letterlijk onder een vergrootglas leggen. De wereld is niet alleen gigantisch in schaal, maar heeft ook een dynamisch tijd- en weersysteem en inwoners met hun eigen dagelijkse routines. Dat deze game ooit op de Wii is verschenen - weliswaar met enigszins ondermaatse graphics - mag daarom een klein wonder genoemd worden. Op de Switch straalt Xenoblade Chronicles als nooit tevoren, maar in de handheldmodus en dus ook op de Nintendo Switch Lite raken wederom wat details verloren. Het scherm is dan natuurlijk ook kleiner, dus heel erg valt het niet op, maar de tv-modus blijft de ideale set-up om deze game in zijn volle glorie te beleven. Het is bijna ironisch dat de grafische beperkingen het enige is wat deze game wederom weerhoudt van perfectie.

Het is ondoenlijk om ieder facet van Xenoblade Chronicles te bespreken, want de game zit stampvol noemenswaardige details. Ik heb het nog niet eens gehad over de werkelijk betoverende werelden die je met Shulk en zijn vrienden verkent, of de bloedstollende tussenfilmpjes die dankzij de verbeterde graphics en belichting nóg spectaculairder zijn geworden. De relaties tussen de hoofdpersonages en de volwassen manier waarop die relaties worden opgebouwd, zijn een van de vele andere hoogtepunten die ik maar al te graag wil uitlichten. Om te voorkomen dat deze review een compleet boekwerk wordt, houden we het hierbij: Xenoblade Chronicles heeft de tand des tijds met vlag en wimpel doorstaan en mag nog steeds beschouwd worden als een van de beste jrpg’s ooit gemaakt. Dat was al zo in het vorige decennium, en dat is nu nogmaals bekrachtigd.

Xenoblade Chronicles: Definitive Edition verschijnt op 29 mei voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

Kijk hier om 22:00 The State of Play over The Last of Us: Part 2 Gerucht: Kingdom Hearts-serie in productie voor Disney Plus
13

Reacties op: Xenoblade Chronicles: Definitive Edition is een herboren klassieker

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    SirFunkenstein

    • 27 mei 2020 15:38
    Ik zit op het ogenblik zwaar in XB2 en vermaak me prima.
    Vraag me af of XB1 nog interessant is voor daarna?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 27 mei 2020 16:10
    @SirFunkenstein Tenzij je JRPG moe bent is het een dikke aanrader.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AliciaTai

    • 27 mei 2020 16:40
    @SirFunkenstein Hoewel ik Xenoblade Chronicles 2 ook heel goed vond (volgens mij een 8,5 gegeven hier op Gamer), is de eerste game echt wel van een ander kaliber. Kan niet misgaan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 27 mei 2020 20:04
    @AliciaTai Ik vond 2 echt heel tof. Is de combat vergelijkbaar met elkaar, of is 1 van de 2 beter / uitgebreider?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AliciaTai

    • 27 mei 2020 21:54
    @Agent 4125 Combat is erg vergelijkbaar. Het grootste verschil zit 'm in dat je zelf je skillset samenstelt en je tijdens gevechten met de D-pad je skills selecteert en uitvoert. Bij Xenoblade 2 bepalen je Blades welk type aanvallen je hebt en bedien je ze met A/B/X/Y, als ik het mij goed kan herinneren. Ik heb geen duidelijke voorkeur voor een van de systemen, ze zijn beide tof op hun eigen manier :).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 27 mei 2020 22:56
    @AliciaTai Thanks. Ga m vrijdag gelijk halen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SirFunkenstein

    • 28 mei 2020 13:21
    @AliciaTai ik bedoel meer storywise.

    Heb ik het allemaal wel gezien in XB2 of is het echt wel een compleet ander verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaFixer83

    • 27 mei 2020 18:55
    Heerlijke game, toen met heel veel plezier de wii versie uitgespeeld.
    Sinds gisteren aan de slag met deze remaster.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 27 mei 2020 20:38
    Wat ik me eigenlijk afvraag hoever is deze game opgepoetst tov de New 3ds versie.
    Veel mensen en zelfs veel video’s vergeten dat blijkbaar. Je heb hele vergelijkings video’s van de Wii vs de switch versie. Maar de new3ds versie pakte de gfx al flink aan,
    En hoever is dit dan daarop een verbetering.
    Ik bedoel ik heb die n3ds versie zelf al en is dan die update nog wel de moeite.
    Want ik herinner me de vergelijkingen met die en de Wii versie al als enorm. En ik heb een gevoel dat de switch enkel resolutie opschroeft.

    Verder zeker een hele sterke game die je als liefhebben van jrpg eigenlijk niet mag missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AliciaTai

    • 27 mei 2020 22:02
    @watashi wa maurice desu. De New 3DS-versie is moeilijk een grafische update te noemen met de zeer lage resolutie waarop-ie draaide, maar ik snap je punt. Bepaalde dingen zoals takjes die heen en weer zwaaien, zitten dan weer niet in deze editie. De verbeterde (zeg maar gerust opnieuw ontworpen) karaktermodellen, lichtinval en andere grafische verbeteringen maken dit toch wel de mooiste versie. Het gaat in ieder geval niet om alleen een resolutiebump. Ook dingen die niet meteen onder 'graphics' vallen zijn flink verbeterd, zoals de menu's en de affinity chart, maar dit zijn natuurlijk ook grafische elementen.

    Het woord remaster doet deze editie eigenlijk tekort, maar een remake is het ook zeker niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 28 mei 2020 22:20
    @AliciaTai

    Je hebt gelijk.
    Ik denk dat het me eerder niet opviel omdat op het kleine schermpje die lage resolutie minder storend was.
    Daardoor dacht ik dat die game mooier was dan de Wii versie, en gedeeltelijk is dat ook, maar niet zo groot als leek.
    Dat is een voordeel van klein scherm tov groot led tv.
    HAhah

    De switch versie is inderdaad in vergelijkingen verreweg de mooiste.
    Nu ga ik overwegen of de grafische pracht ook de moeite is om deze game weer een keer te doorlopen.

    Bedankt voor je reactie. Altijd fijn om goed onderbouwde reacties te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • coolharry

    • 28 mei 2020 09:51
    Ik zou deel 2 zelf een 8 geven, wat ik eigenlijk net te laag vindt voor games die ik koop. Maar als deze duidelijk beter is, zal ik hem denk ik ook maar gaan halen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 28 mei 2020 13:49
    Vind het wel teleurstellend dat de handheld versie weer zon lage resolutie heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.