Review

Worms (XBLA)
subtitle
Bovenstaand stukje zou je doen vermoeden dat Worms een erg slecht spel is, maar dat valt nog wel mee. Voor 800 punten krijg je een aardig spelletje om over Xbox Live te spelen, maar ook een game die je waarschijnlijk jaren geleden al in een veel betere vorm gespeeld hebt. Het spel is bijzonder beperkt, schreeuwt downloadable content over de gehele breedte van het product. En tegelijk is het oerconservatief, het handhaaft elke conventie die we van Worms gewend zijn. Waarschijnlijk is Team 17 bang om na het 3D-debacle zijn fans nog eens van zich te vervreemde. En tóch lijkt men er weer in geslaagd.
- Pluspunten
- Worms blijft leuk, zeker in 2D. Spelen via Xbox Live
- Minpunten
- Onvolledige, uitgeklede game. Alle oude fouten zijn er nog steeds. Achievements zijn te makkelijk
intro text
Sinds de overgang
naar 3D heeft Worms veel fans verloren. Wat ooit een toegankelijk,
overzichtelijk en chaotisch spel was, werd omgevormd tot een nodeloos complexe
en saaie bedoening. Vreugde alom dus toen Team 17 bekend maakte dat er weer een
tweedimensionale Worms aan zat te komen en wel voor Xbox Live Arcade. Worms werd enkele malen uitgesteld, maar inmiddels is het spel dan eindelijk
beschikbaar. En om deze clichématige intro compleet te maken: was het allemaal
het wachten waard?
Worms pakt uit met zowel single- als multiplayermodi.
Voor de solisten staan twintig challenges
te wachten, stuk voor stuk van dezelfde maak-alle-tegenstanders-af opzet, maar
in oplopende moeilijkheidsgraad. Daarnaast kun je een willekeurig potje tegen
de AI spelen. De echte kracht van Worms schuilt natuurlijk in het
multiplayergedeelte. Deze kan tot vier spelers in Hot Seat-mode gespeeld worden en met evenveel spelers via Xbox
Live.
Wat direct opvalt tijdens het spelen, is dat Worms één
van de meest karige Worms-uitvoeringen ooit is. Zo zijn er maar drie
verschillende grafische stijlen beschikbaar, voor de weliswaar oneindige
hoeveelheid willekeurige mappen. Ook
het wapenarsenaal is uiterst beperkt. Bepaalde dingen die al sinds de eerste
Worms present waren, schitteren ineens door afwezigheid. Waar is bijvoorbeeld
de drilboor gebleven? En de kruisboog? Ook de bijl heeft zichzelf erbij
neergelegd voor deze versie. En wat te denken van de speciale wapens als het
omaatje, de hittezoekende duif, de napalm airstrike en de heilige handgranaat.
Allemaal: foetsie!
Wat overblijft zijn de wapens die men écht niet had kúnnen
schrappen omdat dat de fundamenten onder de game had weggezaagd, zoals de
bazooka, granaten, de shotgun, de dragon
punch, de homing missile en
natuurlijk de bananenbom. De rest van de wapens zijn waarschijnlijk ergens op
een post-it’je beland waarop bovenaan geschreven is: toekomstige micropayments. Want wat je koopt voor de 800 punten die
Worms kost, is vooral een soort demoplatform waar je later de uiteindelijke
game bij mag kopen.
Helaas heeft men niet alleen gestript in de wapens en
omgevingen, ook in de essentie van de gameplay zijn een paar dingen
schaamteloos weggehaald. Zo zijn er nog steeds explosieve tonnetjes, maar er
stroomt geen napalm uit zoals de gewend waren, iets wat altijd leuk in je eigen
voordeel te gebruiken was. Ook zijn de random levels die het spel maakt, een
stuk minder gevarieerd in vorm. Bruggen komen bijvoorbeeld helemaal niet voor,
terwijl juist een brug vol vijandige Worms opblazen zoveel voldoening gaf.
Verder ontbreken veel van de leuke geluidjes die Worms juist zoveel
persoonlijkheid geven. Je hoort nu steeds dezelfde one-liners, wat al snel repetitief wordt.
Dit haalt echter niet weg dat Worms een vermakelijke game
is. De besturing is goed uitgewerkt voor de Xbox 360 controller, al was ik zelf
wel een ster in het door elkaar halen van de spring- en vuurknop, met het
gevolg dat ik in plaats van te springen, mezelf opblies; of andersom. Je kunt
de spelwereld inzoomen met de triggers of schouderknoppen, om zo een beter
overzicht te krijgen van de situatie. De grafische stijl die voor Worms gekozen is, is wel aardig maar zeker niet briljant. De animerende achtergronden
zien er leuk uit, maar persoonlijk vond ik de stijl van de omgevingen die in
Worms Armageddon gebruikt werd een stuk mooier. De texturen die men gebruikt om
de wereld op te vullen zijn nu iets te ‘realistisch’ en vallen uit de toon met
de wormpjes zelf.
De Worms-gameplay staat nog steeds redelijk overeind, al
begint het wel wat slijtage te vertonen. Met steeds weer dezelfde wapens en
dezelfde, scheve balans waardoor je praktisch altijd dezelfde wapens gebruikt,
is nog steeds van de partij. Net als de houterige besturing van de wormpjes,
het altijd lastige ninjatouw en de belachelijke-slechte of onrealistisch-goede
kunstmatige intelligentie. De AI blaast eerst zichzelf op door de bazooka op de
grond te mikken, terwijl het één beurt later een granaat ‘zomaar toevallig’
voor je voeten gooit nadat deze eerst drie keer alle kanten op gestuiterd is.
Al speelt dit laatste minpunt in de multiplayer natuurlijk totaal geen rol.
Voor de multiplayer heeft Team 17 echter wat andere,
weliswaar niet heel storende, minpunten in het leven geroepen. Zo is het niet
mogelijk om in de Hot Seat mode met
meerdere controllers te spelen, behalve wanneer je voor elke controller een
apart gamerprofiel aanmaakt. Bij het doorgeven van de controller kun je door
‘per ongeluk te laat doorgeven’ de andere speler flink wat tijd afsnoepen. Ieder
een controller voor zich scheelt dus heel wat schermutselingen. De Xbox Live
matchmaking heeft op zijn beurt de gebruikelijke problemen: je zoekt een spel,
krijgt direct de melding dat het spel al vol is of is afgebroken, en wordt
teruggebonjourd naar het hoofdmenu; in plaats van dat het spel zo vriendelijk
is om verder te zoeken naar een spelletje dat niet vol zit.
Reacties op: Worms (XBLA)
DutchDemons
Worms was altijd een leuke game, maar als ik dit zo lees hebben ze alles er uit gesloopt en (idd zoals erwie al zei) gaan ze lekker hebberig op DLC inzetten.
echt een teringstreek. Zo'n oude game nog uitmelken..800 points en dan ff een 'lumines'doen.
En ik wilde de game nog wel kopen van de week.
dacht het dus niet.
BadJas
NNNNNNNOOOOOOOOOOOOOOOOOO O!!!!!!!!!!!!
ViBe
En de AI blijft (nog steeds) inderdaad soms wat onvoorspelbaar, soms heeft het 3 beurten nodig om je uberhaubt een keer te raken en de andere keer gooit het een banaan keihard omhoog, stuitert dan precies naar mijn worm toe en blijft ook precies voor mijn voeten liggen, en dat met een banaan!
Maar ondanks dat blijft het toch een zeer vermakelijke game.
Beano
Ik vindt Worms HD trouwens een prima versie hoor. Ja er missen wel wat wapens maar aan de gameplay mist niets.
Knorretje
Hehe, dat probleem had ik al bij de pc versie
Maar blij dat ik deze versie niet heb gekocht zeg, ik hou het wel bij de pc versie mèt omaatjes
RAPPA
Sasuke
Geen *boing, boing, HALELUJAH!* meer Geen airstrikes? Die zaten zelfs in deeltje 1! Dit vind ik echt wel allemaal heeeeel jammer…
Als die friggin Worms Armaggedon nou eens fatsoenlijk wou werken hier (hij installeert de Franse versie constant?) dan ga ik deze zeker niet kopen..
Erwie
Sasuke
NoXiC
Desalniettemin ben ik er tevreden mee \o/
DutchDemons
Erwie
LUPUS
LUPUS
LUPUS
Concrete
flokkie
dus soms was je van plan jezelf op te blazen maar sprong je per ongeluk ?
Hakker
PapBek
Erwie