Worms in 2D heeft toch altijd mijn voorkeur gehad. Team 17 heeft een moedige poging gedaan een aantal games in 3D te laten werken, maar deze halen het niet bij de gameplay van de laatste grote game uit de reeks, Worms Armageddon. Gelukkig voor de liefhebbers van de Worms-reeks die in het bezit zijn van een PSP of Nintendo DS zijn de handheld versies met de subtitel Open Warfare gewoon 2D gebleven. Het eerste deel kon zeker als geslaagd worden gezien, maar kende ook fouten. Deel twee is een nieuwe kans om te laten zien of de Worms-reeks verder kan groeien op de handhelds.

Worms: Open Warfare 2 is in de basis gelijk gebleven aan deel één en alle andere 2D-versies van de franchise. Met een groepje wormen (ditmaal maximaal vier) word je in een landschap gezet dat vol staat met obstakels, te gebruiken wapens en upgrades. Om beurten kan worden getracht de tegenstander naar de vernieling te schieten met conventionele, maar nog leuker, onconventionele wapens.

En met de wapens zijn we toe gekomen aan het eerste aspect dat Team 17 in deze game heeft gestopt. Het aantal wapens is namelijk sterk uitgebreid ten opzichte van het magere aantal in deel één. Dit gegeven zorgt er voor dat we een aantal oude bekenden terug mogen zien, zoals de Holy Handgrenade en Supersheep, maar ook nieuwe wapens zoals de Buffalo of Lies maken hun opwachting. De functionaliteit van een aantal wapens kan in twijfel worden getrokken, maar ze voegen veel toe aan de humoristische sfeer van Worms. Bovenal voelt het niet meer aan alsof je met een uitgeklede versie van Worms Armageddon zit te spelen.

Veel gamemodes verrijken de game, maar de opzet blijft turn-based. Natuurlijk is er de keuze uit de mogelijkheid om zelf games op te zetten of om vlug een willekeurige game te spelen, maar er wordt ook de mogelijkheid gegeven om op andere manieren de tegenstander te vernietigen. In de Puzzle mode wordt je uitgedaagd door met beperkte middelen je vijand uit te schakelen. In latere levels kan dit vaak maar op één manier. De campagne mode heeft meer weg van de standaard deathmatch, maar wel met een bepaald thema. Zo speel je het ene moment nog tegen piraten en proberen op het andere moment wormen uit de ruimte je van de aardbodem weg te vagen. Leuk aan deze missies is dat ze worden voor gegaan door mooi filmpjes waarin de typische Worms-humor wordt tentoongespreid. Een extra mode is de tutorial, waarin je de basisprincipes leert van de game. Er wordt goed aan gedaan deze gamemodes te spelen, want er kan geld mee worden verdiend, waarmee weer extra wapens, landschappen en andere goodies kunnen worden gekocht.

Nog even compleet als het eerste deel is het aanpassingsonderdeel. De wormen zijn uit te dossen met allerlei kledingstukken en als van oudsher stemmen van verschillende nationaliteiten. De vertrouwde Nederlandse geluidsfragmenten zitten er gelukkig ook weer in. De mogelijkheid om de game naar eigen wensen aan te passen houdt dit keer echter niet op bij de wormen zelf. Het is nu zelfs mogelijk je eigen levels samen te stellen. Eerder was het alleen mogelijk om levels willekeurig samen te stellen, maar het was niet mogelijk invloed uit te oefenen op de indeling van levels. Nu is praktisch alles aan te passen met een simpele landschap editor. Een sessie-editor stelt de speler ook nog eens in staat om gamemodes samen te stellen naar eigen inzicht. Dit samen is een welkome toevoeging en kan zorgen voor een oneindige variatie in levels en situaties.

De belangrijkste toevoeging aan Open Warfare 2 is toch wel de online multiplayer mode. Deze stelt je in staat om drie gamemodes tegen elkaar te spelen, zijnde Deathmatch, Forts en Rope race. Deathmatch spreekt voor zichzelf. Forts is een aanpassing op Deathmatch, waarin de teams vanuit twee tegenover elkaar liggende forten elkaar bestoken. In Rope race moet zo snel mogelijk met het touw dat je tot je beschikking hebt het eindpunt worden behaald. Deathmatch blijft de leukste mode, maar de andere twee zitten beide goed genoeg in elkaar om lol mee te hebben. De online mode is verder solide uitgevoerd. Zo is er ondersteuning voor clans en buddylists en is er de mogelijkheid om berichten te verzenden. Headset support is zelfs aanwezig, hoewel de kans klein is dat je online iemand vindt die er gebruik van maakt.

Veel nieuws biedt Worms: Open Warfare 2 niet, maar de game is wel geworden wat je ervan zou verwachten. Het is een complete game die bovendien beschikt over een zeer goede online multiplayer mode. Van de gameplay moet je houden, want de turn-based stijl van de game is langzaam van aard. Verder staat de mogelijkheid om praktisch alles aan te passen aan je eigen voorkeur garant voor verschillende situaties en heel wat uurtjes gameplay.