Worms 4: Mayhem | Gamer.nl

We hebben ons inmiddels alweer jaren kunnen vermaken met die kleine wormpjes in de gamereeks van Worms. Eerst in twee dimensies, maar sinds Worms 3D zijn de wormpjes ook in drie dimensies te besturen. Zoals zo vaak het geval is met de conversie van twee naar drie dimensies, heeft de 3d uitvoering van Worms nog niet kunnen tippen aan de vera end diepe 2d versies. Ontwikkelaar Team 17 heeft toch stug doorgezet met het concept en probeert met Worms 4: Mayhem wederom de sfeer en gameplay vast te leggen die ook de oude versies zo kla iek maakten.

Omdat Team 17 altijd verantwoordelijk is geweest voor alle Worms games, is men er altijd in geslaagd die typische sfeer van de reeks vast te houden. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat Worms 4: Mayhem hier geen uitzondering op is. Guitige stemmetjes, expre ieve gezichtsuitdrukkingen en grappige verwijzingen naar games en films zijn allemaal weer aanwezig. De humor in de game is overigens wel iets waar je van moet houden, want van subtiliteit heeft men bij Team 17 nog steeds niet gehoord. Dus ook op dit gebied is alles bij het oude gebleven. Toch brengt de omzetting vanzelfsprekend een aantal veranderingen met zich mee. Iets wat in de vorige versie nogal eens problemen opleverde.

Worms 4: Mayhem is nog steeds een turn-based strategie game, waarbij je met behulp van een team van zwaar bewapende wormen het andere team moet afmaken. Een groot aantal, soms erg creatieve wapens en moves, staan tot je beschikking om de andere partij mee af te knallen. Denk bijvoorbeeld aan die handige vliegende en exploderende schapen, of het zo vernederende duwtje de afgrond in. Lang niet alle manieren om een worm om te brengen zijn even nuttig, maar door de grote afwi eling en creativiteit, blijven ze leuk.

Eén van de voornaamste veranderingen die je tegenkomt bij de conversie naar 3d, is de toegenomen complexiteit. Dit hoeft niet meteen een voordeel te zijn, want het kan er juist voor zorgen dat een game simpelweg frustrerend wordt. Met Worms 4: Mayhem is men erin geslaagd toch een behoorlijk solide gameplay neer te zetten die met enige gewenning onder de knie te krijgen is, maar het blijft soms toch een beetje behelpen. Vooral het richten met projectielwapens zoals raketten en granaten is in het begin behoorlijk moeilijk. Er zijn wel allerlei verschillende camerastandpunten, zoals een first-person view, maar het blijft vaak moeilijk om vooral over wat grotere afstanden goed te kunnen richten. Hoewel je er na verloop van tijd beter in wordt, is het moeilijk om bij de precisie van de computergestuurde tegenstanders in de buurt te komen.

Door andere kleine onvolkomenheden in de gameplay kunnen ook frustraties ontstaan. Zo is het vaak erg moeilijk om met je worm ergens bovenop te springen. Je hoeft maar iets te dicht bij een object te staan en het wormpje komt niet eens omhoog, of stuitert tegen de zijkant aan. Zeker wanneer er een aantal etappes omhoog moet worden gesprongen, wil het nog wel eens irritant zijn als je bij de laatste sprong weer helemaal naar beneden valt. Camerastandpunten roepen af en toe ook de nodige frustraties op. Hoewel er veel aan gedaan is om je een zo compleet mogelijk beeld te geven van het slagveld, blijven hiaten aanwezig. De belangrijkste camera's, welke gebruikt worden bij het zoeken naar je slachtoffer, zijn de algemene topdown camera en de first-person camera. Eerstgenoemde camera is geheel vrij te bewegen, waardoor het mogelijk is om elke hoek van het speelveld te bekijken. Maar doordat het bewegen van de camera en daarna het richten van het juiste wapen nogal lang kan duren, komt het nogal eens voor dat je niet op een goede manier je vijand in het vizier krijgt binnen de tijdlimiet.