World Snooker Championship 2005 | Gamer.nl

World Snooker Championship 2005 is het nieuwste snookerspel van Blaze Interactive Studios. Deze ontwikkelaar was voorheen al verantwoordelijk voor de World Championship Snooker games van Codemasters, maar die uitgever zag plots geen heil meer in de snookersport. Gelukkig wist men al snel Sega als nieuwe uitgever aan zich te binden. Daar hu elde men de woorden uit de titel van het spel even door elkaar en hoogde men het jaartal met eentje op. Of is er meer veranderd?

Het eerste wat opvalt wanneer je World Snooker Championship 2005 opstart, is de presentatie. Een spetterende intro, voor zover mogelijk met snookerbeelden, wordt gevolgd door een minstens zo spectaculair ogend menu. Alles draait en beweegt op wonderlijke wijze, maar overzichtelijk is het eigenlijk niet. Ook staat de aankleding van de menu's in schril contrast met de zakelijke uitstraling en de stilte die je tijdens het spelen mag ervaren.

World Snooker Championship 2005 biedt naast het reguliere snooker diverse varianten op de spelregels en ook een aantal andere sporten die met keu en ballen gespeeld dienen te worden. Zo kun je ter afwi eling ook een potje pool of biljart spelen. Leuk zijn ook de trickshots, waarmee je dingen met je ballen moet doen die je niet voor mogelijk zou houden.

Het spel kent ook een uitgebreide tutorialmode waarbij je tactisch advies krijgt voor aanvang van je beurt. Je krijgt onder andere te zien welke bal je het eerst moet raken en waar je moet zorgen dat de witte bal eindigt, zodat je de volgende beurt ook genoeg mogelijkheden hebt om ballen in de pockets te spelen. Ook krijg je te zien onder welke hoek je de witte bal moet raken en hoeveel kracht je ongeveer nodig hebt. Naarmate je de tutorial een tijdje gespeeld hebt krijg je aardig inzicht in de verschillende tactieken die je in de sport kunt toepa en.

Het snooker zelf is wel veruit het beste uitgewerkt en de hulpmiddelen, zoals de pijlen die de richting van je bal aangeven, zijn afgesteld op de omvang van een snookertafel. Vooral bij pool zijn de pijlen dus relatief groot, wat dat onderdeel wel iets te eenvoudig maakt. Je kunt de hulpmiddelen natuurlijk uitzetten, maar door het gebrek aan diepte van een spel ten opzichte van de echte wereld, heb je ze eigenlijk wel nodig.

Er is aan de gameplay van World Snooker Championship 2005 weinig aan te merken. De ballen gedragen zich uiterst realistisch en alles wat je in het echt kunt, kun je ook hier met je keu bewerkstelligen. Het enige wat in ieder geval bij de PS2 versie een beetje tegen werkt, is de trage afwi eling van de beurten. Ook wanneer je de visuele weergave van de spelers en de beurten van je tegenstander uit zet, duurt het soms nog net iets langer dan je zou willen.

Grafisch is World Snooker Championship 2005 redelijk goed uitgewerkt, al valt er natuurlijk niet al te veel spektakel te verwachten in de profe ionele snookerhallen. Het belangrijkste is wel dat de graphics scherp zijn en dat de situaties meestal goed in te schatten zijn. Alleen de richtingspijlen zijn soms iets de dik, waardoor je vooral op korte afstand niet goed kunt zien waar de ballen heen gaan.

Qua geluid is er vooral de stilte die overheerst, doorbroken door een enkel kuchje, het ketsen van de ballen en de ventilator dan wel het loopwerk van je PS2. Muziek is er niet, behalve bij de wat minder serieuze onderdelen zoals het poolen. De muziek die je daar hoort had niet mi taan bij een Japanse arcadegame, maar past niet echt bij de cafésfeer die je bij een pooltafel zou verwachten. Twee commentatoren doen tenslotte hun best om af en toe wat nuttige informatie naar je toe te spelen, zoals speculaties over welke bal je mogelijk gaat spelen. De woordenschat van de commentatoren is wel vrij beperkt en de twee kerels spreken elkaar nog wel eens tegen, soms net iets te overdreven om een realistisch meningsverschil te zijn.

World Snooker Championship 2005 is een degelijke poolgame die met de goede tutorials en de grote diepgang, zowel voor de beginnende als gevorderde snookerspeler geschikt is. De aankleding van de menu's is helaas iets te overdreven en contrasteert met de rust die je tijdens het spelen ervaart. Verder had er wel iets meer vaart in het spel mogen zitten. Buiten dat valt er niet veel aan te merken op World Snooker Championship 2005, al geven we persoonlijk toch de voorkeur aan een potje snooker in het eggie.

Gameplay 8,0Graphics: 7,0Geluid: 5,5Totaal: 7,4