WarioWare Touched! | Gamer.nl

WarioWare Touched! is in pure WarioWare traditie een compilatie van tientallen minigames. Het grote verschil is dat de minigames in Touched! stuk voor stuk gebruik maken van de speciale mogelijkheden van de Nintendo DS en dan met name het touchscreen. Wij werden handtastelijk met de opvliegerige Wario, hieronder lees je hoe dat heeft uitgepakt.

Het aantal minigames in WarioWare Touched! is werkelijk enorm, in totaal maar liefst 180 verschillende spelletjes. Minigames is trouwens wel een vrij groot woord, microgames of nanogames was beter op zijn plaats geweest. De meeste minigames behoeven slechts een twee of drietal handelingen en zijn binnen enkele seconden voorbij. Hetgeen je moet doen, dien je in een fractie van een seconde te beoordelen en vervolgens ook nog uit te voeren. De meeste minigames zul je eerst een paar keer moeten zien voordat je ze kunt halen.

De minigames zijn verdeeld in groepen die aan een bepaald personage gekoppeld zijn. Je hebt bij de meeste personages vier 'levens', wat inhoudt dat je vier keer mag falen in een minigame voordat je 'game over' bent. De minigames volgen elkaar snel op en hoe meer minigames je al voltooid hebt, hoe verder de snelheid opgevoerd zal worden. Meestal draaien de minigames van een bepaald personage om een soortgelijke discipline, zoals lijnen trekken, aantikken, wrijven, rollen of blazen. Ja ook blazen, want naast het touchscreen wordt ook de microfooningang van de Nintendo DS bij een aantal minigames gebruikt. Helaas zijn de blaasminigames nogal moeilijk uit te voeren in publieke ruimtes zonder direct als complete gek aangezien te worden.

Alle 180 minigames beschrijven is ondoenlijk, maar gevarieerd zijn ze zeker. Wat dacht je van het afrollen van een rol wc-papier, het verbinden van een batterij aan een lampje, het tekenen van een snor op een mannetje of het uitstippelen van de juiste route voor een skiër die van de helling af komt? Nintendo-fans zullen vooral in hun nopjes zijn met de retro-minigames, die stuk voor stuk gebaseerd zijn op kla ieke Nintendo-games. Zo krijg je een beeld uit Mario voor je kiezen waarin je binnen de tijd alle wezens weg moet werken.

Aanvankelijk zijn er maar een aantal personages beschikbaar. Wanneer je bij de beschikbare personages een bepaald aantal minigames en een zogeheten Bo Battle, wat niets anders is dan een wat meer uitgebreide minigame, hebt volbracht, komen er nieuwe personages beschikbaar. Het zal niet lang duren voordat je alle personages vrijgespeeld hebt. Het spel is dan echter nog lang niet uitgespeeld, want je kunt bij elk van de personages nog proberen een hogere score neer te zetten, waarbij ook enkele nieuwe minigames langs zullen komen. Daarnaast zijn er nog een aantal speciale personages die een uitdagende mix bieden van diverse disciplines. Ook is het mogelijk je toe te spitsen op één specifieke minigame, die je dan in diverse moeilijkheidsgraden en in steeds oplopende snelheid, zult moeten voltooien. Helaas worden bij de scores geen namen opgeslagen, zodat de drang om andermans score te verbeteren niet echt groot is.

WarioWare Touched! is geen diep spel, maar wel een uitstekend spel om mee kennis te maken met de mogelijkheden van het touchscreen van de Nintendo DS. Door de vele verschillende minigames is de levensduur behoorlijk, ook al heb je snel alles vrijgespeeld en zul je het nooit echt lang achter elkaar spelen. WarioWare Touched! is echt zo'n spel dat je altijd mee zult nemen met je Nintendo DS en dat je regelmatig tu endoor zult spelen, maar dat nooit dagenlang in je cartridgeslot zal steken.

Gameplay: 8,5Graphics: 7,5Geluid: 8,0Totaal: 8,0