Vliegen. Het is iets dat de mens niet van nature kan en, in tegenstelling tot zwemmen, waarschijnlijk ook nooit zal aanleren. Eeuwen geleden bonden idioten wat veren om hun armen om zich vervolgens van een klif te pletter te storten. De mens is echter steeds pienterder geworden en ooit kwam de eerste keer dat de homo sapiens zich in het luchtruim bevond, met een gemotoriseerd omhulsel dat wij vliegtuig noemen. Dat was echter niet genoeg. Vliegen breidde zich uit tot ver buiten onze planeet en vliegtuigen werden gebruikt als dodelijk wapen in menig oorlog. Eén zo'n oorlog is die tussen de Eucadian en de Chernovan. De vliegtuigen heten Warhawks en laten een dodelijke regen van destructie achter op alles dat in hun vizier komt. Warhawk is een multiplayer-only derdepersoons shooter die zeer hevig leunt op voertuigen en dan met name op vliegtuigen. De game is het best te omschrijven als een arcade-versie van Battlefield: in drie van de vier gameplaymodi vecht je met twee teams tegen elkaar, waarbij je spawnpunten kunt veroveren en van voertuigen gebruik kunt maken. Ook stationaire wapens, zoals machinegeweren en luchtdoelgeschut, zijn aanwezig. De Deathmatch werkt zoals in alle andere games: maak elkaar dood. De Team Deathmatch en Capture the Flag werken ook zoals je zou verwachten, alleen met het onderscheid dat je als team ook spawnpunten kunt veroveren om een strategisch voordeel te behalen. Verder is er nog de Zone-modus. Hierbij is het doel van het spel het veroveren van spawnpunten. Wanneer je een reeks dicht bij elkaar gelegen punten hebt veroverd, zullen ze mergen (samensmelten), waarbij er meer voertuigen in de buurt zullen spawnen en waarbij het langer duurt voor de tegenstander om zo'n punt te veroveren. Hierbij is het zaak om aanval en verdediging goed op elkaar af te stemmen om het maximale voordeel te behalen. Er zijn drie voertuigen in de game aanwezig: tanks, terreinwagens met een machinegeweer achterop en natuurlijk Warhawks. De voertuigen zijn zowel met de pookjes als met de bewegingsgevoelige Sixaxis-controller te besturen en dit tweede werkt in het geval van de Warhawks verbazingwekkend goed. Wanneer je de Warhawk namelijk bestuurt met de controller, kun je het pookje gebruiken om onafhankelijk te mikken, waardoor je bijvoorbeeld in de hoek van het scherm kan schieten. Er is reeds een schare gamers ontstaan die zweren bij de motion-controls en dat is een groot compliment aan ontwikkelaar Incognito. Je kunt natuurlijk gewoon met de pookjes sturen en dat zullen de meeste spelers ook doen, aangezien het makkelijker op te pikken is. Maar als je echt een lange tijd oefent en net wat meer vrijheid wilt hebben in het mikken, dan kun je je proberen te storten op de motion controls. Wat je ook kiest: de Warhawks besturen sowieso uitermate lekker en al snel ben je verwikkeld in intense dogfights onder bruggen door en tussen gigantische stenen pilaren die uit de zee oprijzen.

Onzichtbaarheid, één van de speciale mogelijkheden van de Warhawk. Dit kun je alleen doen als je de power-up gepakt hebt.

Het allerbelangrijkste bij dergelijke online games is de balans. En bij Warhawk is deze nagenoeg perfect. Alles is zo enorm goed op elkaar afgestemd dat je nooit het gevoel hebt dat een speler één simpele tactiek eindeloos kan uitbuiten. De Warhawks vernietigen net niet alles op de grond en het luchtdoelgeschut is ook nooit helemaal een zekerheidje tegen Warhawks. Eigenlijk klopt alles precies. Echt goede spelers kunnen natuurlijk hoe dan ook domineren, maar dat komt omdat Warhawk ze de mogelijkheid geeft om het doden met het vliegvoertuig tot een kunst te verheffen. De Warhawk heeft allerlei soorten wapens tot zijn beschikking, waarbij je meestal met de doelzoekende raketten schiet. Deze kun je als potentieel doelwit dan weer ontwijken met allerlei manoeuvres, met flare of door snel achter het landschap te verdwijnen en de raket laten inslaan op de rotsen. De levels zitten uitermate intelligent in elkaar en staan garant voor waanzinnige dogfights die hun weerga niet kennen.Als je echter vliegangst hebt, kun je ook prima uit de voeten met het scala aan grondwapens dat je ter beschikking staat. En wanneer je niet van grootschaligheid houdt, dan doe je toch gewoon mee aan kleine potjes die zich slechts afspelen op een deel van het speelveld en waar het enkel en alleen lekker knallen is. Want de kleine hoeveelheid van vijf maps waarin de game zich afspeelt, wordt vergroot omdat sommige gevechten zich slechts op delen van de map afspelen, waardoor je daadwerkelijk een andere speelervaring krijgt. Zo is er één geweldig speelveld met allerlei gigantisch stenen pilaren die uit de zee oprijzen, waar tussendoor je met je Warhawk behendig kunt manoeuvreren. Echter, in een andere uitvoering wordt slechts de middelste reeks pilaren gebruikt, waarbij er een langwerpige map ontstaat waar grondgevechten plaatsvinden. Grafisch ziet de game er trouwens tamelijk goed uit. De kijkafstand is erg groot, waardoor er grootse, uitgestrekte en met intelligente geografie volgestouwde levels in volle glorie op je scherm getoond worden. En het belangrijkste: dit alles gebeurt zonder lag! Tijdens de vele uren dat de game gespeeld is om te reviewen, is er geen enkele keer vertraging opgetreden. De game heeft ook op de andere departementen zijn zaakjes goed voor elkaar. Zo kun je medailles en lintjes verdienen, waarbij je in rang kunt stijgen en nieuwe opties krijgt om je personage en je Warhawk te veranderen. En om de multiplayer actie compleet te maken: de game kan in splitscreen online gespeeld worden. Je kunt met zijn tweeën voor een tv gaan zitten en vervolgens samen een map onveilig maken. Hierbij kun je echter geen ranked games spelen. Zijn er nog minpunten aan Warhawk verbonden, is dan de vraag? Nou, eigenlijk niet. Tenzij je het afwezig zijn van een singleplayer modus als minpunt beschouwt. Ook bots zijn er niet, waardoor je niet even je skills kunt testen voordat je je in het online slangennest stort. De enige mogelijkheid is om in een lege eigen server wat aan te kloten. En misschien lijkt het aantal speelvelden wat aan de krappe kant, maar door de verschillende variaties per speelveld, ontstaan er 25 maps. Bovendien is dit een spel dat je sowieso nog jarenlang kunt spelen, zoals Counter-Strike en Quake III dat ook zijn. En dat ook nog eens voor een tamelijk schappelijke prijs. Voor dertig euro haal je de game van het PlayStation Network en voor zestig koop je het in de winkel, inclusief headset. Overigens werkt de via PSN gekochte versie van Warhawk slechts op de PS3-account van degene die het spel heeft gedownload. Wanneer je dus meerdere gebruikers op je PlayStation 3 hebt die allemaal met hun eigen profiel willen spelen, dan moet je de winkelversie aanschaffen.

Incognito levert met Warhawk dan ook een game af waar veel ontwikkelaars iets van kunnen leren. De gameplay is toegankelijk, maar tegelijkertijd niet simplistisch. De besturing van de Warhawks is geweldig en staat garant voor spectaculaire actie en beklemmende dogfights. De wapens die de Warhawk allemaal mee kan dragen (onder andere clusterbommen, een bliksemwapen en een met het pookje bestuurbare precisieraket) zorgen voor nog meer mogelijkheden om de tegenstander te verpulveren. De levels zijn zo ontworpen dat alle mogelijkheden van het spel er optimaal in geëtaleerd kunnen worden. De balans is geweldig. Je zult hier echt heel lang mee voort kunnen.