WarCraft III | Gamer.nl

Vol verwachting verwijder ik voorzichtig het plastic van het DVD hoesje. Niet zomaar een DVD hoesje, maar het WarCraft III DVD hoesje waar een woest uitziende Orc mij aankijkt. Na jaren wachten heb ik het spel eindelijk in handen en geef de Orc een stevige knipoog. Mijn ogen knipperen weer als ik het introotje heb gezien. Dit is namelijk hetzelfde filmpje dat al een aantal maanden geleden te bewonderen was en dat is jammer. Nu doet dit niets af aan de kwaliteit van het filmpje waar we op meesterlijk wijze zien hoe de Vuur demonen op aarde komen en de Reign of Chaos begint.

Net als de meeste spellen heeft WarCraft III een tutorial waarin je de basisprincipes van het spel leert. Tijdens deze les komen we een oude bekende tegen, althans iemand die erg bekend had moeten zijn. Thrall de Orc was namelijk de hoofdpersoon van Adventures, de adventure titel in het WarCraft universum. Helaas is deze titel nooit verschenen, maar Thrall krijgt een herkansing in het derde deel van WarCraft. Het viel mij trouwens op dat Thrall iets weg heeft van Busta Rhymes, maar dat terzijde. Net als in StarCraft lopen de verhaallijnen van de vier ra en door elkaar. Er is echter een rode lijn, en dat is een mysterieuze man die waarschuwt voor een komend gevaar. Hij raadt iedereen aan om naar het westen te vertrekken. De Orcs luisteren braaf en gaan zonder aarzelen richting het wilde westen. De mensen hebben nogal lak aan de vogelman die ze als een onheilsprofeet beschouwen. Ze besteden hun aandacht en energie dan ook aan belangrijkere zaken. Het koninkrijk wordt namelijk geteisterd door een mysterieuze pest die al verschillende dorpen heeft besmet. Om deze mysterieuze en dodelijke pest te bestrijden wordt ridder en troonopvolger Arthas ingezet.

Dit is het begin van het grote WarCraft III verhaal dat ik niet verder zal verklappen, aangezien dit toch een van de sterke punten van de campaign is.De gameplay van WarCraft leunt op een aantal ijzersterke principes; Een goede balans, verschillende ra en met echt verschillende units, de aanwezigheid van helden, de herspeelbaarheid, variatie in de singleplayer campaign en een zeer uitgewerkte multiplayer campaign. WarCraft III bezit daarnaast een aantal heerlijke features die het spel goed speelbaar houden en ook toegankelijk maken voor de minder ervaren RTS speler.

De graphics van WarCraft III zullen je niet van je stoel blazen, maar toch is het een feest voor de ogen. De lichteffecten, de animaties van de omgeving en de units, alles is zeer goed uitgewerkt. De wereld komt dan ook zeer levendig over wat de spelervaring nog meer versterkt.

Geluid is een onderdeel dat je aan Blizzard kunt overlaten. In eerdere titels liet men zien over goede componisten te beschikken en ook in WarCraft III heeft men geen straatmuzikanten aangetrokken. De muziek gaat richting orkest/ instrumenteel/ middeleeuws en klinkt erg sfeervol. Ook op de afwerking van de speelgeluiden valt niets af te dingen. De hak en slash geluiden klinken realistisch, de spreuken hebben iets mystieks en de opmerkingen van je mannen zijn humoristisch.

WarCraft III is een ijzersterke titel en heeft alles om de speler lang te boeien. Voor de Remi's onder ons is er een aantrekkelijke singleplayer campaign die in de "hard" modus je tijd zeker zal opslokken. Ben je socialer van aard dan staat er een dijk van een multiplayer kant op je te wachten. Het geheel wordt begeleid door een goed geluid en sfeervolle graphics. Blizzard heeft dan ook weer een toptitel afgeleverd die in de collectie van de meeste gamers niet mag ontbreken.