War World | Gamer.nl

Het lijkt voor Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers erg lastig om innovatieve games uit te geven of te ontwikkelen. Voor de een of andere reden blijft men steken bij concepten die vijf jaar geleden "hot" waren, maar vandaag de dag duidelijk "not" zijn. War World: Tactical Combat is hiervan een goed voorbeeld. Het is een third person mech-shooter ontwikkeld door de Australische ontwikkelaar Third Wave en uitgegeven door de Haarlemse/Canadese uitgever Lighthouse Interactive.

War World moet het naast een hoop andere dingen, ook zonder verhaal doen. Er staan op de achterkant van het doosje zes regels waarin de situatie beschreven wordt, die is alsvolgt: War World is een grote planeet waar robots oude conflicten uitvechten. Oke, dat waren er geen zes, maar de rest van de info gaat over de honderd levels met "intense singleplayer actie", zes verschillende mech kla es en vijftig krachtige wapens. Klinkt goed, de tekst op de achterkant van het hoesje is echter het spannendste wat je in dit spel zal overkomen.

War World kent een singleplayer en multiplayer component. Bij beiden moet je eerst je robot kiezen. Zoals gezegd zijn er verschillende kla es. De één is licht, en heeft weinig bepantsering, de ander is zwaar en log, maar kan veel meer hebben. De mechs hebben een linker- en rechterhand die je van een wapen kunt voorzien, zoals miniguns, mortieren, lasers en mijnen launchers. Al dit wapentuig kun je tot je een ons weegt upgraden naar zwaardere modellen, de vraag is echter of je dit wel wilt.

De eerste indruk die ik kreeg in het universum van World War was dat dit wel erg veel leek op Unreal Tournament 2004. Alleen zijn de levels kleiner, minder gedetailleerd en is de gameplay ergens tijdens het ontwikkelproces verdwenen. In het eerste level stond ik tegenover een robot, die meer weg had van een grote kleiduif. Na het achterlaten van een smeulende schroothoop werd ik beloond met een handvol dollars, die ik kon uitgeven aan het upgraden van mijn robot of wapensystemen. Na het bevredigen van mijn winkelfetisj, was het tijd voor level 2. Weer stond daar een redelijke clueloze mech op mij te wachten die snel naar de digitale jachtvelden werd geschoten. En zo gaat dit level na level door. Hoe verder je komt, hoe meer robots er verpulverd willen worden.

Natuurlijk kun je het niveau hoger zetten, maar dat maakt de gameplay niet beter. Die bestaat uit hersenloos schieten in een kleine arena met ongeinspireerde robots. Ik was na 10 levels alweer uitgekeken op dit wanproduct. Het zijn niet zozeer de redelijk gedateerde graphics, de muziek die wel in orde is of de verschillende en matig uitgewerkte game opties, nee, dit spel gaat helemaal stuk op de gameplay die in één woord saai te noemen is, of in drie woorden "geen reet aan".

Zaken als AI en leveldesign spelen geen enkele rol. Je ziet een grote robot lopen, je loopt er zelf zigzaggend naar toe, en houd je muisknop ingedrukt terwijl je vijandelijk vuurt ontwijkt. Er is dus nauwelijks afwi eling, sterker nog, War World is één grote herhaling.

Naast de singleplayer optie is er ook een multiplayer gedeelte, die uit 4 modes bestaat. Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag en Bomb A ault, waarbij je de basis van de tegenstander moet opblazen. Vol goede moed hoop ik online op een betere ervaring, teleurstelling is wederom mijn deel. Hoewel ik op meerdere momenten gekeken heb, waren er slechts zo'n 5 a 10 spelers online, die elk hun eigen server hadden opgezet. Je raadt het al, ook online kan War World niemand boeien.

War World: Tactical Combat is een budget titel, maar dan wel een dure die je 30 euro gaat kosten, en dat is duidelijk veel te veel voor een concept dat vijf of tien jaar geleden nog gangbaar was, maar vandaag de dag echt niet meer kan. De gameplay is niet alleen gedateerd, het is gewoonweg saai. Ik kan deze onderzetter dan ook niemand aanraden, zelfs niet als je van mechs houdt. Mocht je 30 euro willen uitgeven, dan kun je die beter besteden aan Unreal Tournament 2004, Battlefield 2 of Far Cry waar in alle drie de gevallen op singleplayer en multiplayer gebied veel meer te halen is.