Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Destiny Rise of Iron

Update: Destiny

Gamer.nl maakt de balans op na twee jaar Destiny en Rise of Iron

Geschreven door Ron Vorstermans op

Conclusie

  • Met uitzondering van de geweldige nieuwe Raid, ben je na twee daagjes spelen klaar met het ontdekken van de nieuwe dlc Rise of Iron. Dan dient het grinden voor betere loot zich weer aan en vervalt Destiny in zijn normale patroon. Rise of Iron innoveert niet; het faciliteert. Het schept aanleiding om (opnieuw) aan een van de beste en waarschijnlijk belangrijkste shooters in jaren te beginnen - een shooter die in twee jaar tijd enkel beter is geworden.
    Score: 90 Fantastisch
    • Rise of Iron heeft een toffe stijl, nieuwe Raid, PvP staat nog altijd als een huis, Destiny na twee jaar enorm compleet
    • Weinig aanleiding terug te keren naar Rise of Iron-content (of eerdere dlc) buiten Raid, PvP en Strikes

De afgehaakte of nieuwe speler moet weten dat Destiny niet meer te vergelijken is met het Destiny na lancering of uitbreiding The Taken King. Destiny is met Rise of Iron nauwelijks een betere game; het is vooral meer van een game die langzaamaan veel beter is geworden. Het heeft in die zin weinig nut om de nieuwe dlc los te koppelen van alle andere wijzigingen die Destiny heeft ondergaan.

Dat gaan we dus ook niet doen. Dit is niet zozeer een recensie van de nieuwe dlc, Rise of Iron, eerder een beschouwing van hoe Destiny in twee jaar tijd gegroeid is. Nu is immers een perfect punt om (weer) in te stappen. Iedere speler moet weer opnieuw beginnen met het opkrikken van zijn lightlevel om deel te kunnen nemen aan de nieuwe Raid, Wrath of the Machine. Een frisse start dus, zoals die inherent is aan iedere uitbreiding die tot nu toe voor Destiny is uitgekomen.

Destiny Rise of Iron

Weinig content in dlc

We willen Rise of Iron niet tekort doen, maar eerlijk is eerlijk, op de Raid na zijn veel nieuwigheden enkel in de eerste uren relevant. Tijdens onze trip naar Seattle drie weken geleden werd de verhaallijn in Rise of Iron weinig verrassend de hemel in geprezen. Ja, de verhalende missies zijn vermakelijk en doen een prachtig nieuw gebied aan, maar na twee, misschien drie uurtjes spelen ben je er klaar mee. Daarna is er weinig reden om de missies in het ruwe besneeuwde noorden van Old-Russia opnieuw te spelen.

Hetzelfde gaat op voor de nieuwe sociale space, Felwinter Peak. De desolate tempel op een afgelegen bergtop zal in de toekomst dienen als de thuisbasis voor de Iron Banner-PvP-evenementen, maar verder vervult-ie geen enkele functie nadat je alle quests en missies hebt afgerond. Voor je het weet sta je gewoon weer in de Tower je dagelijkse dingen te doen en ben je het warrige gedoe rond de Iron Lords en de nieuwe vijandelijke kunstmatige intelligentie SIVA lang en breed vergeten.

Destiny
Destiny
Destiny

In het universum van Destiny voelen ook de nieuwe verhalende missies uiteindelijk als een bijzaak. Met Rise of Iron doet vooral Year 3 zijn intrede. Daardoor hebben alle Guardians die ronddolen in Orbit opeens weer reden om uit te vliegen. Het maximaal haalbare lightlevel is opnieuw omhoog gegooid. Alle oude gear is daarmee in één klap irrelevant geworden, wat weer reden biedt tot het verzamelen van nieuwe gear. Voor je het weet sta je te dansen op de bank vanwege het droppen van een blauwe Engram, iets waar je een jaar geleden nog je neus voor zou ophalen.

Zwoegen zonder anders te willen

Door Rise of Iron zijn die blauwe Engrams, veelvoorkomende drops waar je loot uit vergaart, weer belangrijk geworden. Ze zijn de snelste manier om na het uitspelen van de verhaallijn je lightlevel op te krikken. Als je de normale spelmechanieken niet probeert te omzeilen, vergaar je die Engrams voor een groot deel in Strike-missies. Rise of Iron geeft twee oude Strikes een nieuw likje verf, maar verwacht daar niet te veel van. De dlc voegt ook een geheel nieuwe Strike toe die aansluit bij het SIVA-thema, maar ook daarvan zijn we niet enorm onder de indruk. De eindbaas is net als de opbouw vrij saai. Afijn, Destiny-spelers weten dat de Strikes pas écht leuk worden op de hoogste moeilijkheidsgraad, zoals in de wekelijkse Nightfall-variant.

Destiny Rise of Iron

Dan laat Destiny je zwoegen. Dat ben je aangewezen op teamgenoten. Dan vliegen de scheldwoorden door de huiskamer, of val je op je knieën vanwege die ene geweldige revive waardoor jij en je teamgenoten die ene missie na een halfuur alsnog halen. Zoals we twee jaar geleden al in de recensie schreven: Destiny is op het vlak van gunplay en samenwerking onovertroffen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is er eigenlijk geen coöperatieve consoleshooter met Destiny te vergelijken. Dan blijkt Destiny toch echt heer en meester in het genre dat de game twee jaar geleden zelf introduceerde.

En dan kom je al snel uit bij de nieuwe raid, het meesterwerk dat Wrath of the Machine heet. Wie onbekend is met de vorige Raids: binnen Destiny is de Raid het summum van teamwork, een op het oog ondoenlijke klus waar de beste loot in de game tegenover staat. Een groep van zes spelers neemt het zonder uitleg op tegen de meesterlijke level designers van Bungie. Laat één speler een steekje vallen, dan dondert het tactische geheel als een kaartenhuis in elkaar. Wrath of the Machine is waarschijnlijk de makkelijkste Raid tot nu toe, maar in onze optiek ook de leukste.

Dat is moeilijk uit te leggen zonder in spoilers te vervallen, maar geloof ons dat het ’t opkrikken van je lightlevel meer dan waard maakt.

Destiny

Een van de beste shooters

Daarover gesproken: wat we jammer vinden aan de nieuwe PvE-content is dat Archon’s Forge op dit moment geen goede loot geeft. Archon’s Forge is nieuw in Rise of Iron en is te vergelijken met de Horde-modus in Gears of War (of in mindere mate met Prison of Elders in Destiny). En ja, het is best tof om samen met wildvreemden een stroom aan vijanden te tackelen in een uitgestrekte arena, maar als het rendement in de vorm van beloningen ontbreekt, ben je daar snel op uitgekeken. Dan wijk je al snel uit naar de rendabele spelsegmenten van Destiny.

Zo is er altijd reden om de grind te verzetten naar het geweldige PvP-gedeelte, de zogeheten Crucible. Ook door te strijden tegen anderen kom je in Destiny in aanmerking voor goede loot. Sterker nog, in Rise of Iron is de Crucible een verrassend effectieve manier om te levelen als je moeite hebt om een hoger lightlevel te worden (bijvoorbeeld na lightlevel 365). Verder biedt de dlc op het vlak van PvP enkel twee nieuwe (leuke) maps en een nieuwe modus, wat een exacte kopie van Kill Confirmed uit Call of Duty is.

Misschien dat de introductie van private matches de belangrijkste toevoeging aan de PvP blijkt, maar of die ervoor gaat zorgen dat Destiny een meer competitieve community krijgt, valt nog te bezien. Anders is er altijd nog Trials of Osiris, de drie-versus-drie-modus waarin Destiny-spelers op het allerhoogste niveau strijden voor een ticket naar het lootparadijs: de mysterieuze Lighthouse. We kunnen niet wachten tot dat PvP-spektakel, dat in voorgaande dlc werd geïntroduceerd, weer terugkeert als competitieve playlist.

Destiny
Destiny Rise of Iron
Destiny

Dat we op dit moment het meest uitkijken naar een spelelement dat al maanden in de game zit, is tekenend voor zowel Rise of Iron als Destiny. Rise of Iron is niet meer dan een traditionele contentinjectie die als plat doel heeft de levensduur te verlengen, maar herinnert ons er wel aan dat a) Destiny zelfs na The Taken King een nog betere game is geworden en b) we een van de beste coöperatieve actiegames in de afgelopen jaren al die tijd gewoon in de kast hadden staan.

Deze reviewupdate behandelt Destiny incluis al zijn uitbreidingen twee jaar na de lancering van de game. De nieuwe dlc Rise of Iron is meegenomen in dat oordeel, maar het cijfer in deze reviewupdate is niet representatief voor enkel de nieuwe dlc.

Destiny is beschikbaar voor Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 en PlayStation 4. Rise of Iron is enkel beschikbaar voor Xbox One en PlayStation 4. Los kost Rise of Iron 30 euro, gebundeld met de game en alle voorgaande uitbreidingen kost Rise of Iron 60 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Destiny 2 mogelijk naar pc Fru van Through Games wint eerste Gamer.nl Award
8

Reacties op: Update: Destiny

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    XtraLinkUK

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    Dat het 1 van de beste shooters is (heb het zelf niet gespeeld) is ook deels naar mijn mening omdat er nauwelijks concurrentie is in het specifieke genre. Veel studios richten zich op bestaande reeksen en formules. Denk aan Halo, Battlefield maar ook Deus Ex, Mass Effect en Borderlands. Ja Overwatch is populair maar compleet anders. Destiny spreekt toch meer die hardcore fanaat aan. Hoewel de wat bredere gamer ook wel wordt aangesproken. Niet zoals bij WoW, maar toch.

    Neemt niet weg dat het een hate it or love it spel is. Niet iedereen is er gecharmeerd van. Het is dat ik van console gamen ben afgestapt, anders had ik het spel zeker geprobeerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    @XtraLinkUK

    Je reactie is begrijpelijk, maar toch niet helemaal juist…er is inderdaad nauwelijks concurrentie, maar áls je het over concurrentie hebt dan zijn dat wel echt online games als overwatch, call of duty, battlefield, warframe, battleborn…games als mass effect, deus ex, borderlands…die zijn veel meer verhalend. Destiny heeft een verhaal, maar leunt daar niet op. Het publiek dat Destiny aanspreekt is een mengeling van het gebruikelijke call of duty publiek en het diablo publiek. MMO meets shooter in zijn puurste vorm.

    Qua hate it or love it zijn er in de haters volgens mij twee grote kampen te onderscheiden. De haters, die op internet alles haten…en vervolgens braaf elke expansion weer spelen…

    En de mensen die zich genept voelen door de valse start die Destiny heeft gemaakt…want laten we eerlijk zijn, Vanilla Destiny was te kaal voor zijn prijs…ik begrijp die boosheid ook, al is het dus inderdaad jammer…omdat het inmiddels, met alle input van de community wel degelijk een topspel van de bovenste plank is!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Qinneth

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    Ik speel graag shooters (Halo, Battlefield, Overwatch, Call of Duty, DOOM, etc), sommige op pc, sommige op console, ik hou van sci-fi verhalen en tevens speel ik WoW. En toch kan Destiny mij helemaal niet plezieren. Na vier a vijf uur er mee opgehouden, ik snap niet waarom. Repetitie is mij niet vreemd…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    @Qinneth

    Wanneer was dat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Qinneth

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    @unipro81 Ik had Destiny gehaald toen de Taken King uitkwam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    @Qinneth

    Hmm, dan zal je het nu nog niet wat vinden denk ik…speelde je vooral alleen? Ik merk wel dat Destiny namelijk vooral leuker wordt als je met anderen speelt, inclusief de grind (soms wil je bepaalde items vooral omdat anderen ze ook hebben bijvoorbeeld)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    Leuk om te lezen Gamer.nl! Ook mooi dat er, in ieder geval in deze review…eens niet zo naar het verleden wordt gewezen maar vooral naar wat er nu staat. Wat je nu mag verwachten als je instapt (of opnieuw instapt) als nieuwe speler. Een topspel als je houdt van competitieve pvp en grind spellen…het verhaal blijft los zand, maar dat is een gegeven…leuk, maar zelfs als je nu opnieuw alles doorspeelt zal het je niet helemaal duidelijk zijn waar alles nou eigenlijk over gaat. Boeit ook niet, want zoals Bungie zelf zegt…"You just want to shoot aliens in the face"

    Qua review wel een paar kleine puntjes….jullie zeggen dat je binnen een paar uur door de nieuwe dlc heen bent. Daar zit toch wel een beetje een vastgeroeste denkfout in. Je bent inderdaad met een uurtje of 2,5 door de nieuwe verhaalmissies heen…maar die missies zijn maar een klein onderdeel van de totale dlc. Ze leggen de fundering om weer nieuwe grinds, etc. te doen. Net zoals bij TTK, waar je dacht klaar te zijn met de verhaalmissies bleken er toch nog opeens andere missies te zijn nadat je aan bepaalde voorwaarden had voldaan.

    Binnen Rise of Iron alleen al de exotic quests voor de Gjallarhorn en de Khovstov…dat red je niet in die 2,5 uur. De toevoeging van het zogenaamde year 3 boekje net zo. Ik ben door mijn vakantie gisteren pas echt aan roi begonnen, maar dat boekje heb je ook niet zomaar vol. Rise of Iron is dus veel meer dan enkel die paar verhaalmissies en cgi filmpjes. Een deel is nog niet eens bekend en een deel onderdeel van de grind…als ik het nu zo in moet schatten dan denk ik dat ROI qua grootte ongeveer gelijk is aan ttk.

    Verder zeggen jullie dat oude gear er niet meer toe doet. Door infusen is dat natuurlijk niet zo. Als je tier 5 hebt gehaald (twee attributes op de max) dan kan je die gear gewoon blijven gebruiken door te infusen….in tegenstelling tot eerdere expansions blijft gear nu dus juist wel relevant en kan je gewoon dezelfde gearsets blijven gebruiken met je max stats, exra bullets, burn-protection, etc.

    Voor mij is de 9 dik verdiend. Ik zit weer dagelijks met mijn gezellige clan in Destiny, niet om te powerlevelen…maar omdat we het zo leuk hebben in de wondere wereld van Destiny….omdat er voor iedereen wel iets te grinden of te verdienen valt.

    Voor ons zijn private matches heerlijk. Onze clan is groot genoeg om leuke potjes te maken, je hebt geen gedoe meer met laggers en hoe leuk is het om je vrienden ook eens in het gezicht te schieten…Destiny is zo'n spel waarbij ik eigenlijk alleen maar blijf hopen…dat we meer van hetzelfde gaan krijgen, nog jarenlang :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 6 maanden, 3 weken geleden
    De iron temple huisvest wel degelijk enkele geheimen, in tegenstelling tot wat de reviewer beweert :) Verder leuke review. Ik zit zelf neck deep in deze expansion en heb het weer erg naar m'n zin met de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.