Dankzij het succes van Plants vs. Zombies heeft het tower defense-genre enorm aan populariteit gewonnen. Voorheen waren de spelletjes vaak mods van RTS-games als StarCraft en Age of Empires. Sinds enkele jaren verschijnen er echter steeds meer tower defense-spellen die op zichzelf staan. Unstoppable Gorg is de zoveelste variant en probeert met een relatief kleine aanpassing een nieuwe ervaring te bieden.

Standaard

De opzet van de game is in principe hetzelfde als die van veel andere spellen uit het genre. In het begin dient de speler een toren neer te zetten om geld te verdienen voor afweergeschut. Met het afweergeschut moet een basis verdedigd worden tegen aanvallen van vijanden die via een vaste route proberen te infiltreren. Langs deze route moeten de torens geplaatst worden zodat zo min mogelijk vijanden kunnen doorbreken.

De keuze uit het afweergeschut is aanvankelijk nog beperkt, maar door het voltooien van levels kunnen nieuwe wapens worden vrijgespeeld. Elk wapen heeft een bepaalde kracht en zwakte die op de juiste manier moet worden ingezet tegen vijanden. Zo kan een laser bijvoorbeeld makkelijk door staal snijden, maar doet het weinig schade tegen een vijand met een schild. Later is het ook nodig om wapens te verbeteren zodat ze meer schade doen of sneller aanvallen.

Erg origineel is het afweergeschut helaas niet. Het spel begint met een soort mitrailleur en later kunnen wapens als raketwerpers en kanonnen worden neergezet. Dat afweergeschut doet wat je ervan verwacht en dat maakt het spel vrij toegankelijk, maar erg creatief is het natuurlijk niet.

Statisch maar bewegelijk

Gelukkig weet Unstoppable Gorg wel op een andere manier te vernieuwen. In de meeste tower defense-games worden torens geplaatst in een bepaald gebied dat bestaat uit een (onzichtbaar) raster. Wanneer ze worden neergezet kunnen de gebouwen niet meer worden verplaatst. Het is daarom essentieel om van tevoren te bepalen waar en welk afweergeschut geplaatst moet worden.

In Unstoppable Gorg worden de torens echter niet geplaatst op een raster, maar op kringen die zich rond de basis begeven. Dat kan één kring zijn, maar meestal zijn het meerdere cirkels die steeds groter worden als ze verder van de basis afliggen. Op elke cirkel zijn vaste punten aangegeven waar een toren mag worden geplaatst. Zodra de toren is geplaatst staat het gebouw vast op die plek, maar kan het wel op de kring worden gedraaid.

Dat lijkt in de eerste levels, die vrij makkelijk zijn, niks nieuws op te leveren, maar wanneer vijanden op verschillende momenten van meerdere kanten komen ontstaat een ingewikkeld puzzelspel. De speler moet constant de positie van torens verschuiven en tegelijkertijd het juiste afweergeschut op de goede plek neerzetten.

Trial & Error

Unstoppable Gorg is daardoor geen makkelijk spel en is soms zelfs frustrerend moeilijk. Op het laagste niveau kan de speler zich nog wel wat fouten veroorloven, maar op een hogere moeilijkheidsgraad wordt elke blunder genadeloos afgestraft met een game over. Om een level toch te halen moet elke aanval van de vijand worden geanticipeerd. Dat is goed te doen als slechts een vijand aanvalt, maar wanneer meerdere tegenstanders tegelijkertijd komen moet de speler precies weten wat er op welk moment komt. Het is een kwestie van een level steeds maar herhalen totdat de timing precies is.

Omdat de levels van korte duur zijn en de gameplay vlot verloopt, is deze herhaling niet zo erg. Het spel biedt echter vrij weinig ruimte voor eigen oplossingen, waardoor de speler moet toewerken naar de perfecte strategie. Hoewel het bewegen van de kringen juist inventieve oplossingen uitlokt, worden die vrijwel altijd bestraft. Dat is jammer omdat Unstoppable Gorg daardoor zijn speelsheid een beetje verliest. Met gevarieerdere wapens en meer soorten tegenstanders kon dit probleem vrij eenvoudig opgelost worden. Nu ontstijgt het spel de middelmatigheid niet.

Hommage

Toch heeft de game een bepaalde charme en dat komt voornamelijk doordat de game een eerbetoon aan sciencefictionfilms uit de jaren ’50 lijkt. De ontwikkelaars hebben eigen filmpjes gemaakt, inclusief speelgoedachtige ruimteschepen, plastic maskers en zware overacting. Tussen elk level door wordt de speler getrakteerd op een grappige video over de alien-invasie die de aarde moet voorkomen. Het is een onzinnig verhaal, maar er spat zo veel lol vanaf dat het een leuke afwisseling vormt.

De korte maar grappige filmpjes zijn kenmerkend voor het spel. Unstoppable Gorg is namelijk niet de beste tower defense game die er is, maar het is er wel een waar spelers gewoon even plezier aan kunnen beleven. Een snackgame die de tien euro meer dan waard is.