Als je jaar in, jaar uit platformspellen met twee jolige fantasiefiguren in de hoofdrol hebt ontwikkeld, dan wil je als ontwikkelaar wel eens wat anders. En dus koos Naughty Dog er met de komst van de PlayStation 3 voor om een derdepersoons action-adventure game te maken met een iets serieuzer tintje. En dat deze keuze helemaal niet verkeerd uitpakt, dat staat vast. Sterker nog, Uncharted: Drake's Fortune is één van de beste games van dit jaar en de beste PlayStation 3-titel tot op heden. Uncharted draait om het avontuur van Nathan Drake, een avontuurlijke schattenzoeker die op zoek is naar het goud van El Dorado op een onbewoond eiland in de Pacifische Oceaan. Hij wordt vergezeld door Elena Fisher, een nieuwsgierige en tikkeltje brutale journaliste, die een exclusieve documentaire over de speurtocht van Nathan maakt. De wat oudere Sullivan vervult de andere belangrijke bijrol. Hij is een ietwat louche figuur die een torenhoge gokschuld heeft opgebouwd, maar hij heeft een hart van goud. Helaas heeft zijn schuldeiser, die een privéleger heeft ingehuurd om deze schat vóór onze helden in te palmen, daar geen boodschap aan. Alle hoofdpersonen weten precies de juiste snaar te raken omdat ze allemaal hun eigen karaktertrekken hebben. Nathan zelf is een beetje een nonchalant type, bij vlagen onhandig maar toch erg cool. Elena is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en ze is de typische reporter die onafscheidbaar van haar camera is. De personen klinken op deze manier nogal stereotype, maar juist omdat Uncharted deze hoofdrolspelers lekker luchtig portretteert en ze allerlei echte menselijke trekken geeft, komen ze stuk voor stuk extreem sterk over. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de uitstekende tussenfilmpjes, met prima animaties, stemmen en leuke dialogen. Niets dan lof dus voor het verhalende element van Uncharted. En dit verhalende element krijgt tegen het einde van de game nog een zeer verrassende twist, die uiteindelijk zeer cool uitpakt. Maar we willen helemaal niets verraden natuurlijk. Je bestuurt Nathan Drake in derdepersoons cameraperspectief, waarbij vuurgevechten en platformactie de twee hoofdpijlers van de gameplay vormen. Het schietelement overheerst, maar er zijn ook heel veel gevallen waarin je van rots naar rots springt, langs lianen slingert en je door afbrokkelende structuren manoeuvreert. Verder zitten er enkele puzzels in het spel en zijn ook voertuigen present, zowel om zelf te besturen als erop plaats te nemen als boordschutter. Uncharted bevat dan ook een breed scala aan gameplay-elementen en ze zijn stuk voor stuk enorm goed uitgewerkt. De actie met vuurwapens lijkt sterk op Gears of War, in het opzicht dat je constant gebruik moet maken van dekking en je vanuit je dekkingspositie telkens op zoek moet gaan naar de volgende slimme actie. De besturing zit precies goed in elkaar en het geheel voelt hierdoor zeer intuïtief en vloeiend aan. Hierdoor kun je de game ook goed onder de knie krijgen: je wordt nooit gehinderd door de besturing en de gameplaymechanismen en het ligt slechts aan jezelf als je acties in de game mislukken. De levels zijn zo ontworpen dat je veel vrijheid hebt om gevechten aan te pakken. Je hebt pistolen, revolvers, machinegeweren, shotguns, sluipschuttersgeweren, granaatwerpers en granaten tot je beschikking. Je kunt telkens één pistool of revolver en één zwaar wapen meenemen, plus vier granaten. Je kunt hiermee in grote mate je eigen speelstijl bepalen: ga je ervoor om van dekking naar dekking te sluipen om vervolgens de vijand met een shotgun van dichtbij aan gort te knallen? Of schiet je je tegenstanders van een afstandje neer met een AK-47 en rook je ze uit met granaten? Bovendien bieden niet alleen de wapens, maar ook de levels je heel erg veel mogelijkheden. Je hebt altijd wel een breed scala aan dekkingsposities en elk vuurgevecht kun je letterlijk compleet verschillend spelen. Bovendien kun je ook nog overgaan tot slaan en schoppen. Met enkele simpele, maar goed getimede knoppencombinaties kun je je vijanden tot pulp herleiden en je kunt ze zelfs van achteren besluipen en stilletjes doodmaken. Bovendien krijg je twee keer zoveel ammunitie als je iemand van dichtbij doodmaakt. En het mooie is dat het niet zomaar een loze toevoeging is, maar iets dat je in de praktijk ook daadwerkelijk zult gebruiken. Net als de granaten, die je mikt door de boog van je worp met de bewegingsgevoeligheid van de Sixaxis-controller aan te geven. Het werkt simpelweg super. Uncharted geeft je heel veel gereedschappen en mechanismen in handen, biedt je veel mogelijkheden per gevecht en is bovendien voorzien van slimme vijanden. Het zorgt voor geweldige vuurgevechten die telkens weer anders uitpakken.De vijanden in Uncharted zijn uitermate intelligent. Ze zullen dekking zoeken, elkaar waarschuwen, je uitroken met granaten en een gaatje in je dekking meteen uitbuiten door je van meerdere kanten te benaderen. Op de hogere moeilijkheidsgraden stijgt de agressiviteit van je vijanden, waardoor je echt alles op alles moet zetten om gevechten succesvol af te ronden. En nogmaals, je gebruikt ook daadwerkelijk alle mogelijkheden die de ontwikkelaar je te bieden heeft, wat leidt tot dynamische gevechten die keer op keer zorgen voor spanning en vervoering. Het is overigens aan te raden om meteen met de hoogste moeilijkheidsgraad te beginnen. Deze is niet te frustrerend en de intensiteit komt op deze manier veel beter over. Daarna kun je altijd nog met de extra moeilijkheidsgraad Crushing aan de slag, waarbij je na enkele schoten dood bent en de vijanden echt enorm agressief acteren. Een heerlijke uitdaging voor de liefhebber. Vuurgevechten is niet het enige dat Uncharted: Drake's Fortune te bieden heeft. Je zult de prachtige locaties die de game rijk is vaak op een avontuurlijke wijze moeten betreden, wat neerkomt op lekkere platformactie. Van rots naar rots springen, aan afbrokkelende richeltjes hangen, van liaan naar liaan slingeren: dat is zo ongeveer wat het platformen in Uncharted inhoudt. Het is allemaal niet echt moeilijk (en dus sowieso niet frustrerend) of revolutionair. Naughty Dog heeft er duidelijk voor gekozen om een vloeiende speelervaring te bieden, wat erop neerkomt dat je niet twintig keer een springstukje opnieuw moet proberen. Bovendien voelt de besturing heel goed aan en weet je precies waar je mee bezig bent tijdens het platformen, waardoor het je eigen fout is als het misgaat. De andere elementen, zoals de paar puzzels die in de game voorkomen, de stukken met voertuigen en het simpelweg doorkruisen van de omgeving, passen allemaal mooi binnen de game en komen allemaal in essentie op één ding neer: de gamer een mooie, telkens voortstuwende en naadloze ervaring bieden. Hierbij speelt ook een rol dat de game helemaal geen laadtijden heeft. Net als bijvoorbeeld God of War kun je alles helemaal doorspelen zonder een enkel laadscherm te zien. Zelfs de tussenfilmpjes verbergen geen laadzones, aangezien je die gewoon kunt overslaan. Het doorspelen van de game kost rond de negen uur, maar dan kun je ook nog allerlei schatten, verspreid door de game, vinden en bovendien voor achievement-achtige beloningen gaan waarmee allerlei dingen vrij te spelen zijn, zoals de mogelijkheid om het gehele spel gespiegeld te spelen. Waarschijnlijk was het je al opgevallen aan de screenshots en, als je die gezien hebt, gameplayfilmpjes, maar Uncharted is grafisch een parel. Misschien is het wel de allermooiste game die er op dit moment verkrijgbaar is. Het speerpunt van de game zijn de animaties, die zonder enige twijfel de mooiste tot op heden zijn en een nieuwe standaard zetten voor wat nog komen gaat. Werkelijk alle bewegingen kloppen tot in het kleinste detail. Van een lichte trilling in de arm bij het mikken van je pistool tot het zetten van één voet op een vers afgeschoten vijand: alles klopt gewoon. Maar het zijn niet alleen de sublieme animaties die de game zo godsgruwelijk mooi maken. Ook de geweldige belichting, de schier fotorealistische watereffecten, het ongelooflijke detail en dito scherpte en de stijl van de omgevingen zijn om van te smullen. Laat er geen twijfel over mogelijk bestaan: Uncharted: Drake's Fortune is een grafisch wonder. Nu vraag je je af of er aan zo'n fantastische mix van gameplay-elementen nog minpuntjes verbonden zijn. De minpuntjes die er zijn, zijn vooral subjectief. Zo kan het zijn dat de schietactie soms net iets teveel gaat vervelen. Hoewel de vuurgevechten, zoals gezegd, enorm veel lol bieden en telkens anders uitpakken, behaagt je af en toe het gevoel: “ah, een nieuwe omgeving, nu wordt er vast weer een blik vijanden open getrokken.” Nogmaals, dit is vooral een subjectief iets, want áls dat blik vijanden wederom wordt opengetrokken, dan volgt er meteen weer een geweldig gevecht, dat telkens weer anders verloopt. Andere zeer minieme dingen zijn bijvoorbeeld de grafische representatie van ontploffingen, die een beetje tegenvalt, of de animaties die, als je heel moeilijk gaat doen, eventjes haperen. Maar dan zitten we wel ongelooflijk te mierenneuken op extreem kleine, irrelevante dingetjes. Want eigenlijk valt er structureel gezien niet echt iets aan te merken op Uncharted: Drake's Fortune. De game is, in de negen uur die het ongeveer kost om uit te spelen, een fantastische ervaring waarvan je wenst dat er meer van zouden zijn. Uncharted is meer dan de som van zijn delen: het is een memorabel avontuur dat eigenlijk op werkelijk alle vlakken klopt. Het is de eerste pure klassieker voor de PlayStation 3, een niet te missen game en één van de beste actiegames van de afgelopen tijd.