Review

Uncharted: Drake's Fortune
subtitle
None
Uncharted: Drake’s Fortune is de allereerste échte klassieker voor de PlayStation 3. Alle losse onderdelen zijn perfect uitgevoerd, maar de game doet meer dan dat. Het heeft een geheel eigen smoelwerk, blijft continu boeien en zorgt telkens weer voor dat gevoel van sensatie en voldoening. Wanneer je dit meesterwerk eenmaal hebt uitgespeeld, zul je er zonder moeite nog een keer doorheen spelen om alle mooie ervaringen nogmaals te ervaren. Uncharted: Drake’s Fortune is een must-have voor iedereen die actiegames een warm hart toedraagt.
- Pluspunten
- Fantastische, naadloze mix van gameplay-elementen. Geweldige gameplaymechanismen in vuurgevechten. Slimme vijandelijke kunstmatige intelligentie. Oogverblindende graphics met mooiste animaties ooit. Sterk verhaal met leuke personages
- Minpunten
- Kan af en toe een beetje repetitief aanvoelen
intro text
Als je jaar in, jaar
uit platformspellen met twee jolige fantasiefiguren in de hoofdrol hebt
ontwikkeld, dan wil je als ontwikkelaar wel eens wat anders. En dus koos
Naughty Dog er met de komst van de PlayStation 3 voor om een derdepersoons
action-adventure game te maken met een iets serieuzer tintje. En dat deze keuze helemaal niet verkeerd
uitpakt, dat staat vast. Sterker nog, Uncharted: Drake's Fortune is één van de
beste games van dit jaar en de beste PlayStation 3-titel tot op heden.
Uncharted draait om het avontuur van Nathan Drake, een
avontuurlijke schattenzoeker die op zoek is naar het goud van El Dorado op een
onbewoond eiland in de Pacifische Oceaan. Hij wordt vergezeld door Elena
Fisher, een nieuwsgierige en tikkeltje brutale journaliste, die een exclusieve
documentaire over de speurtocht van Nathan maakt. De wat oudere Sullivan vervult
de andere belangrijke bijrol. Hij is een ietwat louche figuur die een torenhoge
gokschuld heeft opgebouwd, maar hij heeft een hart van goud. Helaas heeft zijn
schuldeiser, die een privéleger heeft ingehuurd om deze schat vóór onze helden
in te palmen, daar geen boodschap aan. Alle hoofdpersonen weten precies de
juiste snaar te raken omdat ze allemaal hun eigen karaktertrekken hebben.
Nathan zelf is een beetje een nonchalant type, bij vlagen onhandig
maar toch erg cool. Elena is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en
ze is de typische reporter die onafscheidbaar van haar camera is. De personen
klinken op deze manier nogal stereotype, maar juist omdat Uncharted deze
hoofdrolspelers lekker luchtig portretteert en ze allerlei echte menselijke
trekken geeft, komen ze stuk voor stuk extreem sterk over. Dit is niet in de
laatste plaats te danken aan de uitstekende tussenfilmpjes, met prima
animaties, stemmen en leuke dialogen. Niets dan lof dus voor het
verhalende element van Uncharted. En dit verhalende element krijgt tegen het
einde van de game nog een zeer verrassende twist, die uiteindelijk zeer cool
uitpakt. Maar we willen helemaal niets verraden natuurlijk.
Je bestuurt Nathan Drake in derdepersoons cameraperspectief,
waarbij vuurgevechten en platformactie de twee hoofdpijlers van de gameplay vormen. Het schietelement overheerst, maar er zijn ook heel veel gevallen
waarin je van rots naar rots springt, langs lianen slingert en je door
afbrokkelende structuren manoeuvreert. Verder zitten er enkele puzzels in het
spel en zijn ook voertuigen present, zowel om zelf te besturen als erop plaats
te nemen als boordschutter. Uncharted bevat dan ook een breed scala aan
gameplay-elementen en ze zijn stuk voor stuk enorm goed uitgewerkt.
De actie met vuurwapens lijkt sterk op Gears of War, in het
opzicht dat je constant gebruik moet maken van dekking en je vanuit je
dekkingspositie telkens op zoek moet gaan naar de volgende slimme actie. De
besturing zit precies goed in elkaar en het geheel voelt hierdoor zeer
intuïtief en vloeiend aan. Hierdoor kun je de game ook goed onder de knie
krijgen: je wordt nooit gehinderd door de besturing en de gameplaymechanismen
en het ligt slechts aan jezelf als je acties in de game mislukken.
De levels zijn zo ontworpen dat je veel vrijheid
hebt om gevechten aan te pakken. Je hebt pistolen, revolvers, machinegeweren,
shotguns, sluipschuttersgeweren, granaatwerpers en granaten tot je beschikking.
Je kunt telkens één pistool of revolver en één zwaar wapen meenemen, plus vier
granaten. Je kunt hiermee in grote mate je eigen speelstijl bepalen: ga je
ervoor om van dekking naar dekking te sluipen om vervolgens de vijand met een
shotgun van dichtbij aan gort te knallen? Of schiet je je tegenstanders van een
afstandje neer met een AK-47 en rook je ze uit met granaten? Bovendien bieden
niet alleen de wapens, maar ook de levels je heel erg veel mogelijkheden. Je
hebt altijd wel een breed scala aan dekkingsposities en elk vuurgevecht kun je
letterlijk compleet verschillend spelen.
Bovendien kun je ook nog overgaan tot slaan en schoppen. Met
enkele simpele, maar goed getimede knoppencombinaties kun je je vijanden tot
pulp herleiden en je kunt ze zelfs van achteren besluipen en stilletjes
doodmaken. Bovendien krijg je twee keer zoveel ammunitie als je iemand van dichtbij doodmaakt. En het mooie is dat het niet zomaar een loze toevoeging is,
maar iets dat je in de praktijk ook daadwerkelijk zult gebruiken. Net als de granaten,
die je mikt door de boog van je worp met de bewegingsgevoeligheid van de
Sixaxis-controller aan te geven. Het werkt simpelweg super. Uncharted geeft je
heel veel gereedschappen en mechanismen in handen, biedt je veel mogelijkheden
per gevecht en is bovendien voorzien van slimme vijanden. Het zorgt voor
geweldige vuurgevechten die telkens weer anders uitpakken.De vijanden in Uncharted zijn uitermate intelligent. Ze
zullen dekking zoeken, elkaar waarschuwen, je uitroken met granaten en een gaatje
in je dekking meteen uitbuiten door je van meerdere kanten te benaderen. Op de
hogere moeilijkheidsgraden stijgt de agressiviteit van je vijanden, waardoor je
echt alles op alles moet zetten om gevechten succesvol af te ronden. En
nogmaals, je gebruikt ook daadwerkelijk alle mogelijkheden die de ontwikkelaar
je te bieden heeft, wat leidt tot dynamische gevechten die keer op keer zorgen
voor spanning en vervoering. Het is overigens aan te raden om meteen met de
hoogste moeilijkheidsgraad te beginnen. Deze is niet te frustrerend en de
intensiteit komt op deze manier veel beter over. Daarna kun je altijd nog met
de extra moeilijkheidsgraad Crushing aan de slag, waarbij je na enkele schoten
dood bent en de vijanden echt enorm agressief acteren. Een heerlijke uitdaging
voor de liefhebber.
Vuurgevechten is niet het enige dat Uncharted: Drake's
Fortune te bieden heeft. Je zult de prachtige locaties die de game rijk is vaak
op een avontuurlijke wijze moeten betreden, wat neerkomt op lekkere
platformactie. Van rots naar rots springen, aan afbrokkelende richeltjes
hangen, van liaan naar liaan slingeren: dat is zo ongeveer wat het platformen
in Uncharted inhoudt. Het is allemaal niet echt moeilijk (en dus sowieso niet
frustrerend) of revolutionair. Naughty Dog heeft er duidelijk voor gekozen om
een vloeiende speelervaring te bieden, wat erop neerkomt dat je niet twintig
keer een springstukje opnieuw moet proberen. Bovendien voelt de besturing heel
goed aan en weet je precies waar je mee bezig bent tijdens het platformen,
waardoor het je eigen fout is als het misgaat.
De andere elementen, zoals de paar puzzels die in de game
voorkomen, de stukken met voertuigen en het simpelweg doorkruisen van de
omgeving, passen allemaal mooi binnen de game en komen allemaal in essentie op
één ding neer: de gamer een mooie, telkens voortstuwende en naadloze ervaring bieden.
Hierbij speelt ook een rol dat de game helemaal geen laadtijden heeft. Net als
bijvoorbeeld God of War kun je alles helemaal doorspelen zonder een enkel
laadscherm te zien. Zelfs de tussenfilmpjes verbergen geen laadzones, aangezien
je die gewoon kunt overslaan. Het doorspelen van de game kost rond de negen uur, maar dan kun
je ook nog allerlei schatten, verspreid door de game, vinden en bovendien voor
achievement-achtige beloningen gaan waarmee allerlei dingen vrij te spelen zijn,
zoals de mogelijkheid om het gehele spel gespiegeld te spelen.
Waarschijnlijk was het je al opgevallen aan de screenshots
en, als je die gezien hebt, gameplayfilmpjes, maar Uncharted is grafisch een
parel. Misschien is het wel de allermooiste game die er op dit moment verkrijgbaar
is. Het speerpunt van de game zijn de animaties, die zonder enige twijfel de
mooiste tot op heden zijn en een nieuwe standaard zetten voor wat nog komen
gaat. Werkelijk alle bewegingen kloppen tot in het kleinste detail. Van een
lichte trilling in de arm bij het mikken van je pistool tot het zetten van één
voet op een vers afgeschoten vijand: alles klopt gewoon. Maar het zijn niet
alleen de sublieme animaties die de game zo godsgruwelijk mooi maken. Ook de
geweldige belichting, de schier fotorealistische watereffecten, het
ongelooflijke detail en dito scherpte en de stijl van de omgevingen zijn om van
te smullen. Laat er geen twijfel over mogelijk bestaan: Uncharted: Drake's
Fortune is een grafisch wonder.
Nu vraag je je af of er aan zo'n fantastische mix van
gameplay-elementen nog minpuntjes verbonden zijn. De minpuntjes die er zijn,
zijn vooral subjectief. Zo kan het zijn dat de schietactie soms net iets teveel
gaat vervelen. Hoewel de vuurgevechten, zoals gezegd, enorm veel lol bieden en telkens
anders uitpakken, behaagt je af en toe het gevoel: “ah, een nieuwe omgeving, nu
wordt er vast weer een blik vijanden open getrokken.” Nogmaals, dit is vooral
een subjectief iets, want áls dat blik vijanden wederom wordt
opengetrokken, dan volgt er meteen weer een geweldig gevecht, dat telkens weer anders verloopt. Andere
zeer minieme dingen zijn bijvoorbeeld de grafische representatie van
ontploffingen, die een beetje tegenvalt, of de animaties die, als je heel
moeilijk gaat doen, eventjes haperen. Maar dan zitten we wel ongelooflijk te
mierenneuken op extreem kleine, irrelevante dingetjes.
Want eigenlijk valt er structureel gezien niet echt iets aan
te merken op Uncharted: Drake's Fortune. De game is, in de negen uur die het
ongeveer kost om uit te spelen, een fantastische ervaring waarvan je wenst dat
er meer van zouden zijn. Uncharted is meer dan de som van zijn delen: het is
een memorabel avontuur dat eigenlijk op werkelijk alle vlakken klopt. Het is de
eerste pure klassieker voor de PlayStation 3, een niet te missen game en één
van de beste actiegames van de afgelopen tijd.
Reacties op: Uncharted: Drake's Fortune
inoj
aXXis
inactief_Menzzo
Klinkt in ieder geval als een verschrikkelijk vette game, echt reuze balen dat ik nog steeds de voorloper van de PS3 in bezit heb en niet de PS3 zelf. Misschien binnenkort toch maar eens hierop overgaan
Erwie
inactief_Menzzo
clanck
maar deze ga ik zeker kopen. heb net de demo uitgespeeld en ik denk dat ik er wel langer dan 9 uur over ga doen, aangezien ik met de demo al bijna een uurtje zoet was.
Lord Vampire
Nowee
Dan maar vermaken op de 360 met Cod4 & Assasins Creed en wachten op Mass Effect.
Btw gelukkig ken ik wel mensen met een ps3 en deze game op hun verlanglijstje ^^
keithsonic07
Zo, dan druppelen langzaam de goede spellen binnen voor de PS3.
Alleen moeten men ze wel gaan kopen. R&C deed het niet zo goed vorige maand volgens de NPD (PS3 ook niet).
NickName
Soragu
Sgt.NightFire
delly-boy
PS2 blijft ook mooi, laatst weer ff 3 games in huis gehaald voor het oude beestje (GT4 Hitman contracts plus black)
Knappe Karel
[CyW]-=BigBear=-
Mijn enige commentaar op deze review, de mooiste game is het zeker niet, Crysis ziet er sowieso beter uit, en zelfs CoD4 vind ik mooier dan dit.. Niet dat dit lelijk is ofzo, het ziet er zeker mooi uit..
Hier wat video's: http://www.gamersyde.com/news_5511_en.html
nightsneaker
StormX
Prijzen tussen de 70 en 86 euro
Raziel 665
Ik haal em wel als die rond de 30 Euro is.
namenick
neej vind dat de grens ECHT 59 Euro moet blijve!
Nemisis2003
http://www.gcshop.nl/product.php?id=5065
66 euro….. zo schijt duur zijn nieuwe games voor de ps3 en 360 toch altijd?