UEFA Champions League 04-05 | Gamer.nl

Eind februari vervolgt de Champions League zich en zullen de nog overgebleven zestien teams gaan strijden voor een plek in de kwartfinale. Nog voordat de groten der aarde hun snuit weer op de Europese velden laten zien, komt EA Sports met UEFA Champions League 04-05, een voetbalgame die zich focust op de cup met de grote oren. Heeft de game zoveel meerwaarde dat het de derde voetbalgame van EA Sports binnen een jaar tijd rechtvaardigt?

Je kunt EA Sports een hoop verwijten maken over diens voetbalgames, maar het feit dat ze bol staan van de sfeer kun je niet ontkennen. Zo krijg je ook bij UEFA Champions League 04-05 gelijk zin een potje voetbal: de officiële Champions League promovideo geeft de game een authentieke sfeer en terwijl de maintheme (“Die Meister, die Besten, les meilleurs equipes, the Champions”) uit je speakers knalt, grijp je de controller nog eens wat steviger vast. Dit wordt genieten!

Ook het hoofdmenu valt in goede smaak en voor je het weet start je de hoofdmode van de game op, de verhalende mode. In dit artikel wisten we je er al het nodige over te vertellen, maar voor de volledigheid zullen we de boel nog even kort samenvatten. In de verhaalmode kies je één team (jammer genoeg geen Nederlands teams, deze zijn alleen in de overige speelmodi speelbaar) dat je een seizoen lang gaat leiden, op weg naar de finale van de Champions League natuurlijk. Je bent als trainer echter maar een speelballetje, daar de nieuwe eigenaar van de club het voor het zeggen heeft en je in totaal vijftig verschillende mi ies opdraagt. Deze mi ies variëren van het winnen van een wedstrijd, tot 70% balbezit hebben. De game werkt door deze mi ies wat meer toe naar een climax, wat weer eens wat anders is dan een seizoen afwerken en eventueel kampioen worden. Ook de verscheidenheid in mi ies zorgt ervoor dat de game wat langer intere ant blijft, omdat je per wedstrijd je focus weer op een bepaald aspect moet leggen.

Jammer genoeg zijn er ook nadelen aan de mi iestructuur verbonden. Het grootste bezwaar is nog wel dat je soms geforceerd door de manager dingen moet doen die je helemaal niet wilt. Zo krijg je een aantal maal de opdracht om op de transfermarkt spelers te kopen en te verkopen. Door deze opgedrongen transfers moet je soms noodgedwongen je beste spelers inleveren om nieuwe spelers aan te kunnen trekken. Zoiets zou een weldenkende eigenaar toch nooit doen. Ook speel je, zeker aan het begin van 'het verhaal', wat veel zinloze oefenwedstrijden of trainingspartijtjes, waardoor het spel weer vervalt in oude voetbalcompetities. Dit komt de mode niet ten goede.