Typoman

Typoman

Heb je het nummer van je lerares Engels nog?

Geschreven door Sam Beesems op

• De combinatie tussen woordpuzzel en platformer levert Typoman unieke en initieel vermakelijke gameplay op. Het enthousiasme wordt echter getemperd door de besturing, die lang niet altijd even prettig aanvoelt. Daar komt bij dat de logica van de puzzels tegen het einde van de game ver te zoeken is, wat veel frustrerende momenten oplevert.
    Score: 65 Oké
    • Puzzels zijn inventief, grafische stijl is prachtig
    • Onvergeeflijke besturing, puzzels worden snel eentonig, logica is soms ver te zoeken, korte game

De rol van gameheld is het hoofdpersonage van Typoman op het lijf geschreven. Niet in de laatste plaats omdat zijn lijf letterlijk uit het woord ‘HERO’ bestaat. HERO moet zich een weg zien te banen door een typografische nachtmerrie, waar letters vaak zowel het probleem als de oplossing vormen.

Typoman is in essentie een platformer, maar het gebruik van letters in puzzels doet deze game vaak op een woordpuzzel lijken. Is het een Woordformer? Een Platpuzzel? Het principe is echter simpel: de wereld van Typoman kent veel rondzwervende letters die je zult moeten gebruiken om je omgeving te beïnvloeden. Een voorbeeld: Je komt bij een grote regenwolk, gevormd door de letters ‘RAIN’, die een grote kuil met water gevuld heeft. ‘HERO’ kan niet zwemmen en zal dus een manier moeten vinden om de oversteek te maken. Door een rondzwervende ‘D’ toe te voegen aan de wolk van ‘RAIN’, creëer je het woord ‘DRAIN’. De regenbui verdwijnt en de kuil krijgt spontaan een afvoer waardoor het water verdwijnt.

De puzzels bestaan echter niet enkel uit het toevoegen of verwijderen van letters. Soms dien je zelf letters te verzamelen om de omgeving in beweging te krijgen. Platformen kunnen middels zelf verzamelde commando’s als ‘UP’ en ‘DOWN’ in beweging gebracht worden, terwijl woorden als ‘POWER’ ervoor zorgen dat een stroomloze installatie tot leven komt. Dit alles doe je in een wereld waar vijanden gevormd uit woorden zoals ‘EVIL’ je constant opjagen. Je interactie met deze wezens bestaat veelal uit het ontwijken van hun aanvallen, maar soms kun je de omgeving zodanig beïnvloeden dat je ze ook daadwerkelijk kan verslaan. Het woord ‘CRUSH’ spellen naast twee platformen is een van de manieren waarop je deze vijanden uit het woordenboek kan schrappen.

Typoman

De F van Frustratie

De wereld van Typoman is een prachtig vormgegeven (zij het verwoest) landschap waar goed gebruik van woorden het enige is wat de wereld iets mooier kan maken. Toch heb je niet veel tijd om stil te staan bij deze wereld, omdat je meer dan eens opgejaagd wordt door vijanden. Daar slaat de frustratie toe, want hoe innovatief het gebruik van woordpuzzels in een platformer ook is, het platform-element komt niet goed uit de verf. Er is weinig marge voor fouten, waardoor je zéér precies moet bepalen waar je personage landt na een sprong of waar deze gaat staan als hij een schakelaar om wil zetten.

Het gevolg is dat je geregeld af zal gaan omdat de game zo veel van je vraagt. Bijvoorbeeld wanneer je gevoelsmatig een millimeter naast een schakelaar staat en deze daardoor niet kan bedienen: terwijl jij staat te klungelen en zenuwachtig op en neer langs de schakelaar loopt, komen vijanden dichtbij genoeg om je met een hap te verorberen. Of wanneer je een reeks van drie sprongen moet maken over afbrokkelende platforms en niet precies in het midden landt. De held tuimelt dan zonder pardon de diepte in waarna jij overnieuw mag beginnen.

Typoman

De N van Nog meer Frustratie

Waar het gebrekkige platform-component al aardig wat frustratie oproept, doet de moeilijkheidsgraad daar nog een schepje bovenop. Typoman begint met een reeks creatieve en redelijk makkelijke puzzels en houdt een gestage stijging in moeilijkheidsgraad aan. Wanneer je echter het derde van de drie hoofdstukken bereikt worden de puzzels exponentieel moeilijker. Dat komt deels door een veranderde opzet, maar veelal door het feit dat de logica tijdens deze puzzels soms ver te zoeken is. Wie verwacht er nou dat een muur van vlammen uit gaat dankzij het woord ‘EARTHQUAKE’ (een groot overhangend rotsblok verplettert vervolgens het vuur) in plaats van woorden als ‘WATER’ of ‘VACUUM’?

De woorden die je omgeving beïnvloeden worden gaandeweg langer. Om het overzicht van al deze letters te bewaren, worden er grote borden in de levels geplaatst waarop je een hoop letters kan vinden. Niet alle letters zijn relevant voor de oplossing, waardoor je een gigantisch aantal woorden kan vormen die je niets opleveren. Er is altijd een hint beschikbaar voor de spelers die er echt niet uit komen, maar zelfs deze hints zijn in het derde hoofdstuk soms erg cryptisch. Het gevolg is dat je soms een kwartier alleen maar willekeurige woorden samenstelt in de hoop dat je obstakel op magische wijze verdwijnt. De spelers die het einde van Typoman halen zonder ook maar één haar uit hun hoofd te trekken zijn dan ook lid van een exclusief clubje.

Typoman is nu verkrijgbaar voor Wii U via de eShop.

Bron: null

Nieuws van de week: Iwata ontvangt Lifetime Achievement award Doe Het Zelf Maar: Orchids to Dusk