Een aanzienlijk deel
van de Xbox Live Arcade line-up bestaat uit conversies van games die hun
oorsprong vinden in de arcadehallen. Soms
gaat het hier om rasechte klassiekers. Games die in hun tijd hoge ogen wisten
te gooien en zelfs vandaag de dag nog het spelen waard zijn. Andere games
wisten zelfs in de jaren tachtig geen potten te breken, laat staan nu, en zijn
eerder een overbodige toevoeging aan Microsoft's downloadservice. En dan heb je
nog de categorie games die destijds aardig hun mannetje konden staan, maar die
door de jaren heen niet hun status van klassieker hebben weten te behouden.
Tron kunnen we in deze laatste categorie scharen.
Het spel Tron is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1982,
waarin een programmeur in een computer verzeild raakt. In de film dient het
hoofdpersonage Kevin Flynn aan verschillende games deel te nemen. Een aantal
daarvan diende als materiaal voor de arcadegame Tron, die een jaar later, in
1983, op de markt kwam. Opvallend, zeker voor die tijd, was dat de game Tron
aanvankelijk meer geld opbracht dan de film. Zeker na het debacle van de
filmgame E.T. zou je denken dat de consument zich in die tijd ver van filmgames
af zou houden. Maar Tron was voor zijn
tijd een vermakelijke game en verdiende alle aandacht.
Je zou Tron kunnen zien als de voorloper van de
minigame-compilaties die tegenwoordig het gros van de Wii-line-up vormen. Het
spel bestaat uit vier verschillende spelletjes die op zich weinig voorstellen
en die bijna korter duren dan de spelletjes uit WarioWare. Het bekendst zijn
zondermeer de Light Cycle-races, die na de arcadegame Tron nog vele malen in
andere Tron-games of klonen opdoken. Je racet met een futuristische motorfiets
door een vierkant raster en laat een streep achter waar je geweest bent. Met die streep dien je
je tegenstanders in te sluiten, zodat ze niets anders kunnen dan tegen jouw
streep of die van zichzelf aan te botsen. De andere minigames van Tron zijn wat
minder origineel en laten je een ronddraaiende MCP-kegel aan flarden schieten, vechten tegen tanks in een doolhof
en insecten afschieten die de toegang tot een I/O Tower bewaken.
In elk level dien je de vier minigames te voltooien, waarbij
je in het volgende level dezelfde spelletjes in een hogere moeilijkheidsgraad
voor je kiezen krijgt. Het spel is daarbij bijzonder pittig, zeker door het
geringe aantal continues dat je
standaard tot je beschikking krijgt. De moeilijkheid schuilt niet zozeer in de
briljante AI van je tegenstanders, maar met name in de stugge besturing. Het
richten in de tank-minigame is bijvoorbeeld enorm irritant. Met de analoge
stick kun je de loop links of rechtsom roteren, maar het is enorm lastig om de
loop precies in het verlengde van een pad te krijgen. Door de trage reactie van
de loop draai je al snel iets verder dan je eigenlijk wil. Wanneer je ook maar
iets schuin schiet, is het vrijwel onmogelijk om tegenstanders te raken. De
tegenstander zelf heeft echter geen enkele moeite met het recht mikken.
Maar het is niet zozeer de besturing die Tron de das om
doet, het spel heeft gewoonweg te weinig te bieden. De vier minigames stellen
werkelijk niets voor. Je schiet drie spinnetjes dood, loopt naar het cirkeltje
en je bent weer een minigame verder. Alleen de Light Cycle-races hebben
potentie, maar omdat je om elke Light Cycle-race ook nog drie keer de andere
minigames moet doen, is de lol er snel vanaf. Beter had men het concept van de
Light Cycle-races verder uitgewerkt en geschikt gemaakt voor Xbox
Live-multiplayer, maar dat is niet bij de makers opgekomen. Het spel kent wel
Xbox Live- en splitscreenmogelijkheden, maar die beperkt zich net als bij veel
andere arcadeconversies tot het gelijktijdig spelen van de singleplayer,
waarbij degene die de hoogste score haalt wint.
Echt multiplayer kun je dat niet noemen. Zonde, want zeker de Light
Cycle-races zijn in potentie geweldig materiaal voor een multiplayerspel.
De oude look versus de nieuwe, een wereld van.... overeenkomst?
De Xbox Live Arcade-versie biedt ten opzichte van het
origineel trouwens ook nog geüpdate graphics, maar daar moet je je niet teveel
bij voorstellen. Men heeft de graphics van het origineel hooguit opnieuw
ingekleurd met een wat uitgebreider kleurenpallet, waardoor alles er vooral erg
onsamenhangend uit is gaan zien. De prachtige kleurtjes van de MCP-kegel zijn vervangen door diverse
tinten van de kleur rood, waardoor het hele idee van een draaiende kegel
weggenomen wordt en de minigame alleen maar vager wordt dan hij eigenlijk al
is.
Reacties op: Tron (XBLA)
LeXuZ
Dandor
lkr nuttig ook
TuningGamer
freaq
dachtff dat die naar cade kwam. dan had ik hem zeker gekocht..
maargoed mislukt dus…
Nhid
Mooi gezegd, dit geldt voor een hoop oude classics waar mensen soms overdreven lirisch over kunnen zijn.
ImaginedBug
Hewy
Dandor
want dit is volgens mij gewoon een 1
alleen lui die echt van old-school games houden zou dit wat wezen
maar daarom verdient het nog lang geen 3
Straf die makers van dit spel maar hard en geef ze een 1
Erwie
Mistic
LUPUS
TuningGamer
MurderOne
mooie tijden…
Wel hinderlijk dat je niet alleen de lightcycle race kan kiezen.
Mesijs