Trials Evolution Gold | Gamer.nl

Trials Evolution Gold | Gamer.nl

Trials Evolution alleen voor de Xbox 360 uitbrengen, voelde een beetje als een steek onder water. Vooral omdat de serie zijn grootste succe en boekte op de PC met Trials 2. Gelukkig begrijpt ontwikkelaar Redlynx onze teleurstelling en brengt daarom Trials Evolution Gold uit. Tijd om cro en!

Gold is gelukkig meer dan Trials Evolution met een glimmend doosje en een paar flauwe extraatjes op Ubisofts uPlay. Naast de eerdergenoemde game krijgen we er ook Trials HD bij. En niet in de vorm van twee lo e games, maar één geïntegreerde, absurdistische motorcro game. Eentje die moeiteloos schakelt tu en de wat technischere binnenlocaties van Trials HD en de over the top buitenlocaties van Evolution. Die mix van beide games merk je trouwens voornamelijk in het campagnegedeelte. Hier moet je namelijk meer dan een paar honderd verschillende evenementen halen om alle extra’s en levels (ook de multiplayerlevels) vrij te spelen.

Hoe de game precies speelt, kun je in onze eerdere review van de consoleversie lezen en hieraan kunnen we toevoegen dat er voor de Gold-versie op dit gebied geen enkele aanpa ing is gepleegd. Dat is enerzijds te prijzen, omdat de gameplay an sich ook geen aanpa ingen nodig had. Anderzijds merken we dat de game één op één overgezet is. En dat heeft duidelijk wat sporen achter gelaten.

Te beginnen bij de inferieure toetsenbordbesturing. Wie een Xbox 360 Windows-controller heeft, kan deze beter direct aansluiten, want deze biedt een veel betere controle over je motor. Het tweede euvel van de directe port uit zich in de haperende grafische weergave. Want hoewel de game er scherper en gedetailleerder uitziet, kregen we soms belachelijke framedrops voor onze kiezen en de welbekende uitgeklede, grafische keuzemenu’s. Een doorn in het oog van de pc-gamer.

Half werk?

Het is ook best een beetje spijtig dat Redlynx het er zich hier zo makkelijk vanaf probeert te maken, want verder is de Gold Edition een meer dan puike game geworden. Zo voelt de combinatie van de twee games bijna als een nieuwe game, maar zorgen ook andere zaken voor een zeer plezierige ervaring. Denk bijvoorbeeld aan de redelijk eenvoudige manier om je eigen levels te bouwen en die direct online te zetten.

De hoeveelheid nieuwe levels groeit gestaag en al in het titelscherm kun je met één klik de meest populaire banen kiezen. Ben je meer van het ‘zien-is-geloven-principe’, dan zul je meer heil zien in de nieuwe videofunctie. Dankzij een druk op de knop upload je jouw race op YouTube en kan de hele wereld genieten van je waanzinnige stunts. De kwaliteit is niet van HD-niveau, maar los daarvan is aan iedereen te laten zien hoe jij wel die ene onmogelijke sprong maakt.

Eigenlijk is opscheppen over je beste stunts en tijden precies waar het in Trials Evolution over gaat. Naast de eenvoudige manier om alles te delen, blijft ook de online multiplayer een bijzonder aantrekkelijk onderdeel. Of je nu kiest voor de keiharde, chaotische actie in Supercro of de wat meer individuele hoogstandjes in Trials, alle modi zorgen voor een onverzadigbare drang om de score van je tegenstanders te verbeteren. En meer nog dan op de consoleversie is de community rond Evolution zeer actief en komen er iedere dag nieuwe rondetijden, nieuwe banen en nieuwe tegenstanders bij. Genoeg te beleven dus.