Transformers: War for Cybertron is een sterke third-person shooter, of je nu bekend bent met Transformers of niet. Natuurlijk heeft het voor de fans meerwaarde dat er eindelijk fatsoenlijk aandacht is besteed aan het verhaal en de personages van de oorspronkelijke tv-serie, maar fan zijn is geen voorwaarde om er van te kunnen genieten. Hopelijk speel je hem online om ‘m in zijn beste vorm te ervaren, maar ook offline is er genoeg te genieten.

Fans van Transformers hebben het in het algemeen niet makkelijk gehad als het om games gaat en wie door de explosies van Michael Bay heenprikt, moet toegeven dat het ook op filmgebied niet veel soeps was. Het is alweer jaren geleden dat er uit onverwachte hoek een game kwam die kwaliteit en authenticiteit hoog in het vaandel had staan, namelijk de PS2-game Transformers: Armada. Deze game wist voor het eerst het gevoel van transformatie op hoge snelheid, in de lucht en zelfs in het water, goed over te brengen. Het bleef echter wel knagen dat de game gebaseerd was op een alternatief universum in plaats van dat van de tv-serie.

Nu, ruim zes jaar later is het dan eindelijk zover met Transformers: War for Cybertron, een spel dat ons meeneemt naar de dagen van de burgeroorlog op de planeet Cybertron. De game geldt als officiële voorloper op de tv-serie en laat zien wat er toe geleid heeft dat de Transformers massaal vertrokken zijn van hun thuisplaneet (en uiteindelijk op de Aarde kwamen). Hierbij maken een aantal van de grootste namen uit de serie hun opwachting: Megatron maakt voor het eerst kennis met Starscream, Optimus begint zijn rol als leider van de Autobots op zich te nemen, Bumblebee maakt zijn opwachting en zelfs Jetfire komt langs. Enfin, een feest van herkenning voor de Transformer-fans dus.

War for Cybertron kent twee gezichten: offline en online. Offline kun je in je eentje aan de slag met de verhaallijn, online kun je de verhaallijn met twee vrienden coöperatief spelen, het opnemen tegen hordes aan vijanden in de Escalation modus of het in traditionele vorm opnemen tegen andere spelers in speltypes als Team Deathmatch. Hoewel het jammer is dat er geen splitscreen coöperatieve modus aanwezig is, is dit enigszins te begrijpen aangezien je iedere missie met twee andere Transformers aan je zijde speelt. Gelukkig is het ook leuk om alleen de verhaallijn te doorlopen, waarbij je kunt kiezen de chronologische volgorde van hoofdstukken aan te houden of je eigen volgorde te kiezen. Speel je het zoals de bedoeling is, dan voer je eerst de snode plannen van de Decepticons uit om vervolgens met de heldhaftige Autobots het puin te ruimen.

Spectaculaire stunts

Aan het begin van iedere missie krijg je de keuze uit drie verschillende Transformers. Welke dit zijn verschilt per keer en iedere Transformer behoort tot een bepaalde klasse. Zo heb je de snelle, wendbare verkenner, de iets sterkere soldaat, de krachtige maar logge leider en de ondersteunende wetenschapper. Hoewel de soldaat en de leider hun eigen voordelen hebben is het spelen van snelle, wendbare klassen bij verre het meest spectaculair. Transformeer met een simpele druk op de knop op ieder gewenst moment in een auto, vliegtuig of tank. Waarin je transformeert hangt af van het personage dat je gekozen hebt. Heb je vervolgens het transformeren volledig onder de knie dan kun je bijvoorbeeld vol gas van een verhoging af rijden, in de lucht transformeren, een headshot lossen op een vijand onder je, terug transformeren en bij neerkomst verder rijden zonder nog om te hoeven kijken. Of je vliegt op hoge snelheid op een platform af, draait vlak voor je transformatie al naar links, transformeert, schuurt op je knieën vooruit terwijl je 360 graden om je as draait, transformeert weer en vliegt weer verder. Ben je een showman dan kun je met de juiste vaardigheden bizar coole trucs uithalen en dat zegt veel positiefs over de besturing.

Dat het zich heerlijk laat spelen mag duidelijk zijn, maar de game geeft je ook regelmatig de gelegenheid om creatief te zijn. De verschillende locaties op en rondom Cybertron zijn vaak vrij ruim, zitten vol met detail en weten je vaak te verrassen met hun diversiteit. Minder diversiteit zien we terug in de vijanden die zich als slachtvee bij je aandienen. Je vecht veelal tegen dezelfde soorten vijanden, of het nu Autobots of Decepticons zijn. Nu blijven de gevechten nog steeds leuk, maar je blijft wel dezelfde tactieken herhalen, wat het op den duur eentonig kan maken. Ter compensatie wordt dit ritme regelmatig onderbroken met grootschalige eindbazen of radicaal andere spelelementen.

Voor echte frustratie hoef je echter niet bij je vijanden te kijken, daar zorgen je computergestuurde teamgenoten wel voor. Speel je namelijk alleen dan hoef je ook niet te rekenen op de hulp van wie dan ook, aangezien je teamgenoten regelmatig meer oog voor een willekeurige muur te hebben dan de tegenstander. Hebben ze dit wel dan maakt het vaak nog niet uit, raakschieten zien ze niet als succesfactor. De game weet zich in dit opzicht te redden doordat je er ook zonder hun wel doorheen komt, maar het kan weleens frustrerend zijn. Doordat je metgezellen wel de hele tijd doorkletsen blijft er sowieso wel een gevoel over van samenhorigheid.

Keiharde training

Maar eigenlijk, als we heel eerlijk zijn, is het doorspelen van de verhaallijn niet meer dan een keiharde training. Een training die je klaarstoomt voor het echte werk, de online multiplayer. De multiplayermodus laat je het in teams of alleen tegen anderen opnemen. En hier toont de game zijn kracht door zeer overzichtelijke menu’s, leuke multiplayer-extra’s en een ijzersterke spelervaring met elkaar te combineren. Je kunt vanuit een centrale lobby direct zien hoeveel spelers er online zijn, welke speltypes ze aan het spelen zijn, wat je positie op de wereldranglijst is en je eigen personages tot dit detail aanpassen. Omdat je vlak voor aanvang van iedere potje kunt kiezen of je met een verkenner, soldaat, leider of wetenschapper wilt spelen heb je dus ook vier verschillende klassen die je naar eigen gelang kunt aanpassen. Je hebt meerdere voorkomens om uit te kiezen, je kunt de wapenuitrusting en vaardigheden aanpassen en zelfs de kleurenschema’s per personage.

Met iedere tegenstander die je ombrengt krijg je ervaringspunten, die ervoor zorgen dat je er per klasse meerdere niveaus op vooruit kunt. Een hogere rang betekent dat je de beschikking krijgt over meer vaardigheden, wapens en bonussen. Deze bonussen krijg je door een bepaalde hoeveelheid tegenstanders achter elkaar over de kling te jagen zonder dood te gaan en geven je een tijdelijk tactisch voordeel. Zo kan het zijn dat de positie van iedere tegenstander zichtbaar wordt voor jou en je team of dat je een voorwerp krijgt waarmee je iedereen in je team kunt genezen. Door het beloningssysteem van Call of Duty te combineren met de snelheid van Unreal Tournament krijg je een zeer bevredigende ervaring voorgeschoteld. Je kunt de meest bizarre stunts uithalen, flitsend snelle gevechten aangaan en tegelijkertijd beloond worden voor tactisch inzicht. Zonder de mogelijkheid om in voertuigen te transformeren had de game echter nooit zo dynamisch en energiek aan kunnen voelen, waardoor het bijkans nog meer toevoegt dan in de verhaallijn.

Transformers: War for Cybertron is misschien niet perfect en scheept je offline soms op met niet al te intelligente metgezellen, maar weet desondanks een zeer toffe ervaring te bieden die z’n climax vindt op het internet. Verwacht een leuke game om alleen of met twee vrienden te spelen, en verheug je op een geweldige game om het online mee op te nemen tegen een enorme hoeveelheid gepassioneerde spelers. We kunnen er uiteindelijk niet om heen, Transformers is more than meets the eye!