Transformers: Revenge of the Fallen | Gamer.nl

Chaos in de straten, rondvliegende raketten, explosies en gigantische robots die elkaar in de haren vliegen. Dat kan maar een ding betekenen: de Transformers zijn terug! Het vorige deel van ontwikkelaar Traveller's Tales gooide geen hoge ogen. Luxoflux neemt het stokje over en probeert met een nieuw gevecht ysteem en een verbeterde besturing de franchise terug op het goede spoor te zetten.

Net als de gelijknamige film moet ook de game het niet hebben van een goed verhaal. Absoluut niet erg, want Revenge of the Fallen speel je voor de keiharde actie en gevechten tu en uit de kluiten gewa en robots, terwijl geluiden van scheurend en schurend metaal uit je boxen knallen. In tegenstelling tot de film, die visueel uitblinkt, slaan we in de game niet steil achterover van de grafische pracht. De Transformers zelf zien er wel zeer gelikt uit, maar dat geldt niet voor de kale en ongeïnspireerde omgevingen.

Engeltje of duiveltje

Net als in de vorige Transformers-game kun je kiezen uit twee verhaallijnen. Kies je voor de Autobots en red je de mensheid, of vernietig je deze liever en schaar je jezelf aan de zijde van de Decepticons? Het is een aardige toevoeging aan het spel die de herspeelbaarheid iets verhoogt, maar in feite speel je in beide verhaallijnen vrijwel dezelfde soort mi ies. De mi ies hebben naast een vrij lage moeilijkheidsgraad ook weinig variatie. Er is een select aantal doelen dat steeds terugkeert, zoals binnen de tijd een aantal robots verslaan, mensen escorteren, radioschotels activeren en eindbazen overmeesteren. Deze herhalende mi iedoelen zorgen ervoor dat het spel al snel wat eentonig wordt.

Elke mi ie vindt plaats in een andere, vrij opgezette omgeving waar je naar hartenlust kunt rondrennen, rijden en schieten terwijl je zo snel mogelijk verschillende mi iedoelen probeert te halen. Met voertuigen maak je aardig wat meters omdat je straatroutes volgt en gebouwen beklimt. Speel je echter met een vliegende Transformer zoals Starscream of Breakaway, dan voelt het speelveld in sommige levels wel wat klein omdat je alle afstanden hemelsbreed overbrugt. De levels lijken daarom vooral ontwikkeld voor rijdende Transformers.

Wanneer je een mi ie snel uitspeelt en naast je hoofddoelen ook wat bonusdoelen behaalt, levert dat je een flinke lading energon op. Energon is een soort brandstof die Transformers nodig hebben om te kunnen blijven voortbestaan. In het spel wordt het goedje gebruikt om de statistieken van je teamleden op te waarderen. Zo kun je hun levensbalk verlengen en hun wapens optimaliseren. Dit principe werkt best verslavend en het loont de moeite om levels te herspelen om zo je team steeds sterker te maken.

Leuk vechtsysteem

In elke mi ie vecht je tegen hordes anonieme robots. Daarnaast duiken ook bekendere Transformers op die je een kopje kleiner mag maken. Dankzij het verra end leuk uitgewerkte vechtsysteem is dat absoluut geen straf. Iedere Transformer heeft zijn ijzeren vuisten, die opgeladen kunnen worden om extra schade uit te delen. Daarnaast heeft iedere robot voor afstandsaanvallen zijn eigen primaire en secundaire wapens. Deze oververhitten bij veelvuldig gebruik, zodat je gestimuleerd wordt je aanvallen af te wi elen. Succesvolle aanvallen vullen een overdrive-meter die, eenmaal vol en geactiveerd, jouw Transformer tijdelijk veel sterker maakt. Ook heeft iedere robot een eigen specialiteit. Sommigen kunnen zichzelf en vrienden om zich heen genezen, anderen zetten afweergeschut neer om voor ondersteuning te zorgen.

Daarnaast zijn er de advanced moves, die vaak bestaan uit een aaneenschakeling van verschillende acties. Zo rijd je als voertuig op je vijand af en transformeer je vlak voor de impact om vanuit je opgebouwde snelheid een vernietigende uppercut uit te delen. Transformeren is ook erg handig wanneer het tijdens gevechten even te heet onder je voeten wordt. Gewoon eventjes wegrijden van de confrontatie om weer op adem te komen.

Autobots, tranform and roll out!

De besturing is wat gecompliceerd en vergt enige gewenning, met name omdat bepaalde knoppen geregeld voor andere acties gebruikt worden. Pas na een paar mi ies heb je goed door welke knoppen je in welke fase nodig hebt. Dat is tegelijkertijd hét moment dat je lekker begint te spelen met de vloeiende transformaties en gevechtstechnieken van je Transformer. Voor je het weet schiet je als een raket door de levels en schakel je de bewegingen onderweg soepel aaneen alsof je nooit anders gedaan hebt.

Gaandeweg zul je erachter komen welke Transformers goed pa en bij jouw manier van spelen. Als je van snipen houdt, voel je waarschijnlijk meer voor een personage als de Autobot Breakaway of de Decepticon Sideways. Beiden hebben een sniper rifle als primaire aanval, waarmee je tegenstanders met één welgemikt schot in het hoofd kunt uitschakelen. Heb je liever raketten, lasers, granaten of mijnen, dan voel je je waarschijnlijk meer thuis bij een van de andere robots.

IJzervreten met z'n achten

Een primeur én erg leuke toevoeging voor de Transformers-franchise is de mogelijkheid om online met maximaal acht spelers de metalen vuisten te kruisen. De multiplayer zit degelijk in elkaar. Naast de standaard modi als Deathmatch, Team Deathmatch, Control Points en Capture The Flag hebben we ons goed vermaakt met Battle for the Shards. Bij deze vier-tegen-vier-wedstrijden liggen er in totaal vijf stukjes van de Allspark op de kaart. De Allspark is de cubusvormige, spirituele levensbron van alle Transformers die je mi chien nog kent uit de films. Beide partijen moeten de stukjes daarvan veroveren en ze zonder te transformeren terugbrengen naar hun eigen basis. Met vijf stukjes en slechts vier spelers per team kun je natuurlijk nooit alle stukjes tegelijk veroveren en verdedigen. Daarom zijn tactiek en samenwerking echt een must in deze modus.