Review
transference

Transference laat je niet onberoerd

Menselijk drama in een sciencefiction nachtmerrie

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

  • Een sfeer die doet denken aan Silent Hill en effectief gebruik van geïntegreerde full motion video, maakt van Transference een erg effectieve en griezelige ervaring. Hoewel de puzzels niet bijster moeilijk zijn, is er genoeg interactiviteit om dit boven een ‘walking simulator’ uit te tillen. Lopen is overigens wel een van de zwakke punten, vooral als je een zwakke maag hebt. De lengte (in een middag ben je er doorheen) is precies goed voor dit krachtige verhaal over mishandeling.
    Score: 80 Uitstekend
    • Fantastische sfeer, goed acteerwerk, boeiend verhaal
    • Misselijkmakend, jump scares
Verhalen in games zijn meestal op hun best wanneer je ze indirect leert kennen. Denk aan Bioshock, waar je door het bestuderen van de locaties achterhaalt wat er allemaal voor rampen hebben plaatsgevonden in Rapture. Transference, de horrorgame van de studio van acteur Elija Wood, doet hetzelfde. Jij verkent een appartement van een gezin en leert gaandeweg de geschiedenis van deze mensen kennen. Mensen die blijkbaar in een computergeheugen zitten opgesloten en die jij moet zien te bevrijden

Je zou bij het bovenstaande kunnen denken dat dit een walking sim is, zoals Gone Home. Nee, Transference is een echte horrorgame waarin je ook nog de nodige puzzels moet oplossen.

Het spel begint op straat, buiten een appartementencomplex. Hier ontdek je of je Transference fysiek aankan. Het spel maakt namelijk gebruik van voortbeweging via ‘glijden’. Met de linker analoge stick van de Touch-controller beweeg je jezelf vooruit. Door te kijken draai je, of je gebruikt de rechter stick om in segmenten de draaien. Deze manier van lopen is niet geschikt voor vr-beginners en zelfs met enige ervaring is het makkelijk om heel snel heel misselijk te worden.

transference

Boe!

Als je maag het aankan, word je geconfronteerd met de eerste puzzels. Het begint allemaal simpel: een sleutel voor het slot, diverse voorwerpen met aanwijzingen, en een serie brievenbussen die overeenkomen met een notitie op een pagina bladmuziek. En al snel word je geconfronteerd met de eerste (van meerdere) jump scares. Met andere woorden: opeens verschijnt er ‘iets’ waar je je helemaal te pletter van schrikt. Vooral omdat het in vr is, is dit een intensieve en hartslag verhogende ervaring. Niet iedereen kan hier tegen, en als je een hekel hebt aan dit soort griezeleffecten, is dit je tweede ijkpunt: kun je het aan?

Doorzetters worden echter beloond. Het verkennen van het appartement toont hoe krachtig virtual reality is voor het vertellen van verhalen. Vooral door de o zo duistere Silent Hill-sfeer, die wordt versterkt wanneer je ontdekt dat je via bepaalde handelingen de omgeving vanuit diverse oogpunten en in verschillende episoden moet verkennen. Het lijkt erg op de ‘light world/dark world’-mechanic uit die Konami-klassieker, met het verschil dat hier alles duister is en je invloed hebt op het moment dat je overschakelt.

transference
transference
transference

Serieus

Maar we zouden Transference tekortdoen door het alleen over de mechanics en technische aspecten te hebben. Ja, het spel is schitterend vormgegeven, en de puzzels zijn uitdagend genoeg om de aandacht erbij te houden. Maar wat vooral opvalt is het serieuze onderwerp dat hier wordt aangesneden: huiselijk geweld.

Het knappe is dat de game dit nergens expliciet benoemt, maar dit vertelt via de aanwijzingen in de omgeving, de stemacteurs en videobeelden die af en toe op beeldschermen verschijnen. Dat laatste werkt bijzonder goed en is misschien wel het beste voorbeeld van hoe ‘full motion video’ (wat een heerlijke jaren ’90-term) samen met vr een verhaal kan vertellen. De kwaliteit van de filmpjes is goed, al is het wel allemaal zeer zwaar op de hand.

Dat is op zich logisch, gezien de thematiek, maar wat Transference wel ontbeert is af en toe wat lucht. Er is niets mis met een moment van lichtheid of humor, zeker in een spelwereld die druipt van ellende en trauma. Toch weet het spel de David Cage-valkuil te vermijden. In tegenstelling tot de meeste van zijn games, zijn de mensen in Transference wél geloofwaardig, en is hun ellende invoelbaar en waarachtig. Knap is hoe het script dit allemaal perfect verweeft met het grotere sciencefictionplot van een krankzinnig genie en zijn groteske plannen.

Technisch

De pc-versie draait heel goed op de aangeraden vr-specificaties van Oculus en Valve, en is zowel staand als zittend te spelen. Staand maakt aanmerkelijk minder misselijk en is zeker aan te raden. Technisch draait het allemaal prima, met slechts hier en daar een kleine glitch. Soms vergist het spel zich even in je lengte, waardoor je opeens drie meter hoog lijkt te zijn. Even in-game bukken (de linker stick indrukken) weet dit meteen te verhelpen.

Het blijft jammer dat het spel zoveel vr-tolerantie van de speler vraagt. Het is daarom ook moeilijk om dit aan te raden aan absolute vr-beginners. Maar als je het aankan is deze relatief korte ervaring een heel mooi voorbeeld van verhalen vertellen in vr. Het scheelt ook zeker dat de game er uitziet als een triple-A productie. Dat maakt het echter nog makkelijker om even te vergeten dat het niet echt is. Transference is een wakende nachtmerrie die zowel technisch als cultureel zeer de moeite waard is.

Transference is nu beschikbaar op pc, Xbox One en PlayStation 4. De game is voor deze recensie getest op pc.

Laatste reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Assassin's Creed 3 Remastered krijgt 4K, HDR en meer Next-gen Call of Duty in de maak door Infinity Ward voor 2019
15

Reacties op: Transference laat je niet onberoerd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Quintex

    • 10 oktober 2018 09:56
    Is de game ook te spelen zonder VR headset (op Steam)?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 10 oktober 2018 11:29
    @Quintex Ja! Je kunt de game ook op een gewone monitor spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 oktober 2018 10:20
    Jump scares zijn niet aan mij besteed. Ik heb een keer zo hard gegild door een jump scare in ‘Don’t Knock Twice’ dat de kinderen wakker werden. Vriendin boos natuurlijk 😂 Trek dat bijzonder slecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 10 oktober 2018 11:33
    @Sander999 ik kan er doorgaans ook niet tegen. Mijn vriendin kwam meerdere malen aankloppen bij mijn werkkamer om te vragen of het wel ging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 10 oktober 2018 12:07
    @HarryHol dan moet je vr porn ook niet over de speakers zetten !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 10 oktober 2018 12:05
    @casualkiller Ja dat was best gênant, toen mijn schoonmoeder op bezoek was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 10 oktober 2018 14:36
    @HarryHol Wat vind je vriendin daar van?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 10 oktober 2018 12:00
    Ik heb enkel de demo nog maar gespeeld in vr en haal hem binnenkort wel, ben nu veel te druk met firewall zero hour en astrobot ;) Wellicht lezen we hier over een maand of wat ook reviews daarover!

    (ja sorry voor de sarcastische insteek, maar voor een website die 24/7 over gaming schrijft vind ik een maand na de releasedate nog eens een game reviewen toch echt kwalijk. )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 10 oktober 2018 12:12
    @casualkiller Een maand? Bofkont! Ik wacht al bijna 8 maanden op de Into The Breach review! XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 10 oktober 2018 12:18
    @casualkiller zij die twee aan te raden? Ik ben zeer geïnteresseerd! Misschien valt iets voor te stellen over een gast review van een van deze games geschreven door jou? Als je daar natuurlijk tijd en zin in hebt. Ik ben iig erg benieuwd naar je bevindingen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 10 oktober 2018 12:27
    @GoRightAhead ik zou mij daar eens aan moeten wagen met mijn grote mond :) ik snap natuurlijk ook wel dat reviews schrijven tijd en investeren kost, en je daarbij een lekker weglezende schrijfstijl moet hebben, en niet echt dylsectisch moet zijn zoals mezelf :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 10 oktober 2018 18:15
    @casualkiller Zeker waar, schrijfstijl is erg belangrijk. Toch zou het mij leuk lijken om dit soort gastcolumns te lezen. Je leert elkaar toch een beetje kennen zo. Nu is de enige interactie eigenlijk de reacties op de artikelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 11 oktober 2018 01:02
    @casualkiller Ja maar de genoemde games zijn niet op Oculus Rift / Vive the spelen maar op PSVR. Ik heb namelijk sowieso het gevoel dat dit platform onderbelicht blijft hier. (Ook in de VR columns)

    Daarnaast vind het in deze review storend dat er niks verteld wordt over hoe de game zonder VR speelt, terwijl dit gewoon mogelijk is. De ervaring schijnt flink minder te zijn dan, en als dat zo is mag daar best een minpunt voor gegeven worden vind ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 11 oktober 2018 11:34
    @**Guitar_Hero**
    Afgezien van de stukjes van Harrie is de coverage van VR op games.nl gewoon dramatisch slecht.
    Astrobot staat nu op 90 % op metacriric. En gamer.nl ? Doodse stilte. Een aankondiging dat er een Twin Peaks experiences in de maak is. WTF?

    Helemaal onder een steen leven ze dan ook weer niet want borderlands 2 voor PSVR hebben ze nog net opgepikt.


    Voor de rest: Gamer.nl step up your game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent 4125

    • 10 oktober 2018 21:32
    VR review + Harry Hol = standaard een punt te hoog, ook nu weer. Zie ook andere gamesites voor cijfers als 6,5 voor een game waar je volgens sommigen in 2 uurtjes (!) doorheen bent. Waar blijft nou die telkens zo fel aangekondigde VR revolutie, Harry?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.