Een game waarin je een flamboyante koning moet verwennen met mooie kleding, die je koopt van snoepjes die je hebt verdiend door de aarde te verwoesten. Bizar maar waar, het is Touch my Katamari in een notendop. Je houdt de koning tevreden door met je Katamari, een ronde bal, allerlei spullen van de grond op te pakken.

Die spullen zijn onderverdeeld in thema’s. Zo is er een ‘urban boy’ die een kamer vol usb-sticks, games en andere technische snufjes heeft. De opdracht (oftewel het verzoek van de koning) is om te zorgen dat je binnen acht minuten dusdanig rommel aan je Katamari hebt vastgeplakt dat hij een meter groot is geworden. Het liefst groter, want anders krijg je het alsnog met de koning aan de stok.

Typisch aan de Katamari-serie is de vreemde, Japanse humor en die is ook in dit deel weer van de partij. Je wordt afgeblaft door de koning als hij vindt dat je je taak niet goed hebt gedaan. Zelfs als je netjes je doel hebt bereikt, dan kan het zomaar voorkomen dat hij je afkeurend toesnauwt: ‘.. points, really? You didn’t even try!'. Als je voor de eerste keer in een Katamari-avontuur duikt, dan kan het zijn dat je je echt een verliezer begint te voelen, maar al snel zie je in dat dit grappig bedoeld is.

Sowieso laat Touch My Katamari je vrij gemakkelijk voelen alsof je iets hebt gemist. Op zich is er in de handleiding die digitaal wordt meegeleverd duidelijke uitleg, maar in-game blijft die soms achter. De opdrachten zijn dan vrij simpel en dus duidelijk, maar vooral bij randzaken moet je in eerste instantie vooral zelf uitzoeken wat te doen.

Je moet bijvoorbeeld eerst naar een specifiek mannetje om de kleding aan te schaffen en vervolgens naar een andere poppetje om de koning daadwerkelijk aan te kleden. Of de koning het door zal hebben en wat je dan kunt verwachten als beloning, is niet helder. Mogelijk hoort dat bij het chaotische, grappige karakter van de game, maar hierdoor voel je je snel als een buitenstaander die iets gemist heeft.

Carnavalsoptocht

In Touch my Katamari kent elk level een eigen stijl. Er is dat wereldvreemde hoofddoel, maar nog voor je daarvan op de hoogte bent, krijg je een carnavalsoptocht aan kleurenpracht te verwerken. De verschillende grafische stijlen die worden gebruikt maken de game verfrissend. De comic-achtige verhaallijn, bijvoorbeeld, waarin een vieze, zweterige bankhanger zich ontpopt tot een eersterangs burger. En zelfs in die cartoon worden verschillende tekenstijlen gebruikt. Het is een feestje voor je ogen dat het scherm van de PlayStation Vita optimaal benut.

Als je je opdrachten goed voltooit, dan krijg je aan de hand van het aantal punten je hebt behaald snoepjes. Deze kun je gebruiken om de diva-achtige koning in het nieuw te steken. Je gaat daarvoor naar de ‘fashion stylist’, die je meteen heel vrouwelijk welkom heet in zijn roze catsuit. Je kunt naar hartenlust winkelen voor de koning, zeker wanneer je ondertussen beloond wordt met snoepverdubbelaars.

Het snoep dient echter een belangrijker doel, want je kunt er nieuwe spelmodi mee kopen. Dat is razend belangrijk, aangezien je binnen een paar uur door de standaard opdrachten heen bent. Per level kun je de drive of eternal modus aanschaffen. Drive betekent dat je bal aanzienlijk sneller gaat, maar eigenlijk is de eternal modus het handigst. Hierdoor kun je spelen zonder tijdslimiet, en dat betekent dat je er rustig voor kunt zorgen dat je alle verzamelobjecten bij elkaar raapt. Erg fijn voor mensen die niet van tijdsdruk houden en zich helemaal in die aparte Katamari-wereld willen storten.

Calorieën tellen

Het is in de meeste levels de bedoeling om je Katamari binnen een bepaalde tijd zo groot mogelijk te maken, maar het kan ook zomaar zijn dat je vijftig items moet verzamelen, of dat je door een veld vol taartjes, fruit, noodles en snoep rolt en producten probeert uit te kiezen die zo weinig mogelijk calorieën bevatten. Dat biedt een prettige afwisseling en rust in een game die je meestal best wat stress oplevert door het wegtikken van de tijd.