Wat is er leuker dan met een groep vrienden in de kroeg zitten en na wat biertjes te ontdekken dat de plaatselijke alcoholverdeler ook is uitgerust met een heus dartsboard? Zo'n ontdekking schenkt je namelijk meestal een avond vol gelach, geroep, gescheld en klungelige taferelen waarin jij en je vrienden, tevergeefs, de triple twingtig proberen te raken in de hoop het potje te kunnen winnen. Met Touch Darts wil SEGA die leuke cafésfeer proberen weer te geven in een digitale vorm, en welk platform is meer geschikt om het gooien van dartspijltjes te simuleren dan de DS?

Voluit heet het spel SEGA Presents Touch Darts, maar wij houden voor de gemakkelijkheid gewoon op die laatste twee woorden. Touch Darts bevat in principe precies wat de titel belooft: een dartsspel die je kunt spelen aan de hand van het touchscreen, niets meer maar ook niets minder. Daardoor is het ook zo klaar als een klontje dat personen die niet graag een potje darts spelen deze game gewoon links moeten laten liggen. Nog steeds interesse? Goed, dan is het misschien leuk als je de rest van de review nog even doorneemt.   Zoals al eerder vermeld is Touch Darts een spel dat zich volledig laat bedienen met het touchscreen van de DS. Pijltjes gooien naar het dartsboard doe je namelijk door het virtuele evenbeeld op het onderste scherm van de DS te laten bewegen. Eerst trek je met de stylus de virtuele pijl naar je toe, waarna je door naar voor te schuiven je pijltje 'gooit', hopelijk richting het bord. Hoe harder je naar voren beweegt met de stylus, hoe harder je pijltje uiteraard zal vliegen. Het lanceren van een pijltje werkt opvallend goed op deze manier en vertoont heel wat gelijkenissen met the real thing. Het is namelijk door gebruik te maken van het touchscreen, net zoals tijdens een echte dartswedstrijd, zaak dat je met gevoel en oog voor kracht je stylus (en dus ook je pijl) beweegt. SEGA heeft dit erg goed weten te vertalen naar een spelletjesvorm, waarvoor de nodige hulde. Wat het allemaal extra leuk maakt is dat de ontwikkelaar ons heeft voorzien van een speciale stylus, eentje in de vorm van een azuurblauw dartspijltje. De speciale stylus is een heel stuk dikker dan het standaard pennetje van je DS, maar toch ligt hij relatief goed in de hand én ziet het natuurlijk lekker exclusief uit om je spel met een écht pijltje te bedienen! Genoeg over het uiterlijk vertoon echter, de inhoud is belangrijker. Spijtig genoeg is het daar net waar Touch Darts de bal ietwat misslaat, of moet ik zeggen: het pijltje wat krom gooit?   Naast de verplichte Tournament Mode (werk je als regelrechte nobody op tot de top van de dartswereld) is er enkel nog de Challenge Mode waarin je met tien variaties op het normale dartsspel aan de slag mag gaan. Dat klinkt misschien als een toerijkend aantal, maar de ervaring leert dat je bijna het hele spel in een voormiddag gezien zult hebben. De spelletjes zijn natuurlijk in verschillende moeilijkheidgraden te spelen, maar dat kan de levensduur van de singleplayer ervaring niet positief beïnvloeden. Dan maar aan de slag met de multipla…wacht eens even, heeft SEGA er wel een multiplayer ingestopt? Het antwoord is, zoals je al kon verwachten, nee. Het spel geeft je wel de indruk dat je met vier vrienden aan de slag kunt gaan met het spel, maar in de realiteit is dat helemaal niet zo leuk als je eerst zou denken. Als we voor de Multiplayer Mode kiezen, dan krijgen we de keuze uit opnieuw een verzameling aan zes spelletjes, waarvan er vier al eerder te spelen waren in de Tournament- en Challenge Mode. Het rottige aan heel het systeem is echter dat je de spelletjes wel met vier spelers kunt spelen, maar dat dit enkel zal gaan als je de DS na elke worp doorgeeft aan de volgende speler!   Het is onvoorstelbaar dat SEGA er niet voor heeft kunnen zorgen dat we via een gameshare- of multicard systeem meerdere DS'en aan elkaar kunnen linken om zo draadloos het spel te spelen. Een handheld moeten doorgeven is al jaren voorbijgestreefd nu we ons bevinden in het tijdperk van de draadloze verbindingen, dat weet zowat iedereen, behalve SEGA dan. Door deze misstap zouden we haast nog vergeten dat Touch Darts ook (uiteraard) niet via WiFi te spelen is, wat zo mogelijk een nog groter gemis is voor het spel. Het zou zalig geweest zijn mocht SEGA het mogelijk gemaakt hebben om via internet je eigen dartstoernooitjes te organiseren met een bijhorend rankings, maar in tegenstelling daarvan moet je nu dus met vier vrienden in een cirkel gaan zitten om elke tien seconden de DS door te geven. Ben je echter iemand die dit soort games liever in z'n eentje speelt en een voorliefde heeft voor de populaire Britse cafésport, dan is Toch Darts écht een goed spel. Het gooien met de pijltjes werkt lekker, en dat is eigenlijk het enige wat liefhebbers van de sport moet weten bij dit soort titels. Ben je echter een persoon die Touch Darts in huis wilt halen om het spel samen met wat kameraden te spelen zonder dat je darts uitermate graag doet, blijf dan weg van deze titel.