Titanfall 2 | Gamer.nl

Titanfall 2 | Gamer.nl

De bouwstenen van Titanfall zijn vergelijkbaar met andere shooters. Je maakt gebruik van allerlei wapens, granaten en gadgets om je vijand te overmeesteren. Terwijl je dit doet ben je enorm mobiel dankzij gemakkelijk uit te voeren wall runs en double jumps. De Titans maken Titanfall zo uniek. Wanneer je deze gepantserde robots betreedt, krijg je toegang tot compleet andere wapens die de manier van vechten transformeren. De afwisseling van vechten binnen en buiten je Titan zorgt voor een goede balans in de gameplay, wat al duidelijk werd bij de eerste Titanfall.

Nu heeft de tweede game ook een singleplayer-campagne. De structuur zal herkenbaar voorkomen voor degenen die de eerste twee Modern Warfare-games hebben gespeeld. De lengte van de campagne is ook vergelijkbaar; je kunt ‘m afhankelijk van je speelstijl in een dagje uitspelen. De levels zijn erg lineair om een nadruk te kunnen leggen op spektakel. Je wordt van het ene naar het andere Hollywood-moment meegenomen en verveelt je je hierdoor geen seconde. Je speelt de campagne als Jack Cooper, een rifleman van de Frontier Militia die vecht tegen de industriële conglomeraat IMC. Je begint als soldaat met een lage rang en wordt door het lot in contact gebracht met de doorgewinterde Titan BT-7274. De band die je tijdens het spelen opbouwt met deze Titan is bij uitstek het hoogtepunt van de campagne.

Titanfall 2

Tijdens de verschillende mi ies krijg je ook de optie om keuzes te maken over je gesprekken met BT. Alhoewel de keuzes geen grote impact hebben op het verloop van het verhaal, zorgt het wel voor extra immersie en betrokkenheid. Tu en de levels door krijg je ook het logboek van Jack te zien, wat meer achtergrond geeft over de gebeurteni en die je meemaakt. De planeet Typhon ziet er fantastisch uit, met een goede variatie tu en natuurlijke landschappen en futuristische gebouwen. Om de paar levels word je geconfronteerd met een minibaas. Deze minibazen hebben ieder een eigen reden om tegen je te vechten en hebben eigen Titans, uitgerust met unieke wapens. Na een goed gevecht krijg je kort hierna de mogelijkheid om zelf deze wapens te gebruiken in verdere mi ies, mits je ze fijn vindt. In plaats van het wi elen van Titans krijg je andere loadouts voor BT. Deze kun je veranderen wanneer je wilt, wat ervoor zorgt dat je gemakkelijk kunt experimenteren met verschillende speelstijlen.

Goed gebalanceerde campagne

Veel van de levels hebben unieke mechanieken die de gameplay origineel maken. Zo krijg je een wapen waarmee je platforms voor jezelf moet creëren terwijl je springt. Een andere mechaniek, die we niet gaan verklappen, verandert de gameplay nog drastischer, maar wordt jammer genoeg aan het eind van het level weer van je afgenomen. Het is jammer dat deze nieuwe manieren van spelen niet worden toegepast gedurende de gehele campagne, maar dit zorgt wel voor volop variatie tijdens het spelen. De wapens die je tot je beschikking hebt zijn prachtig vormgegeven en zijn voorzien van goed sound design, wat het enorm bevredigend maakt om je vijand genadeloos neer te knallen. Het experimenteren met de verschillende wapens wordt aangemoedigd, maar uiteindelijk beland je vaak toch weer bij je favoriet. Gelukkig word je dan ook niet vaak gedwongen om een specifiek wapen te gebruiken en heb je genoeg vrijheid je eigen speelstijl te hanteren.

Titanfall 2
Titanfall 2
Titanfall 2

De moeilijkheidsgraad van de campagne wordt door de game aangeraden afhankelijk van hoe goed je de tutorial uitvoert. Dit is niet de eerste game die dit doet, maar het blijft een handige manier om de soms moeilijke keuze te maken. De normale moeilijkheidsgraad is wel net een tikje te makkelijk. Tijdens de aanvankelijke tutorial krijg je ook de mogelijkheid om de natuurlijk voelende auto-sprint aan te zetten, waardoor je de linker stick niet meer hoeft in te drukken om te gaan rennen.

De singleplayer is goed gebalanceerd. Als vanzelfsprekend moet je veel schieten, maar vaak genoeg moet je ook acrobatische kunsten vertonen om het level te doorkruisen. Daarnaast is ook de balans met vechten in je Titan en vechten als piloot goed uitgewerkt, met logische redenen om je Titan te verlaten en afwijkende gameplay als je wel in je Titan zit. Visueel gezien is de campagne erg indrukwekkend. Hoewel de engine hier zijn leeftijd toont, is er veel aandacht besteed aan de details. Natuurlijk wordt de actie soepel vertoond, met een nadruk op een hoge framerate. Hierdoor zijn er wel wat opvallende schoonheidsfoutjes. Op beide consoles zagen we een klein beetje pop-in en was de resolutie van de achtergronden net iets te laag.

Vechten met vrienden

De multiplayer heeft veel terugkerende modi uit het origineel. In de meeste hiervan vecht je ook tegen en met computergestuurde soldaten die erg makkelijk zijn om neer te schieten en geen bedreiging vormen. Toch is het een goede manier om je wat extra's te doen te geven tijdens het spelen en het geeft minder bedreven spelers een manier om op hun eigen niveau bij te dragen aan de gevechten.

Titanfall 2

De maps in multiplayer kunnen bekend voorkomen uit de singleplayer en zijn soms een beetje groot. Het wil nog wel eens voorkomen dat je je teamgenoten en tegenstanders niet kunt vinden. Grappig is dat je met Titans soms juist te weinig plek hebt in een level. Vooral als veel Titans bij elkaar komen kan het lastig zijn om een pad uit de chaos te vinden. Dit is geen drama, maar kan voor een milde portie frustratie zorgen. De sterke epilogen aan het eind van een potje zijn gehandhaafd uit het eerste deel. Zodra de uitkomst is bepaald, moeten de verliezers zien te ontsnappen in een ruimteschip. Hiermee krijgen verliezers nog een extra manier om wat meer punten te verdienen. Het is altijd spannend of je überhaupt je schip kunt bereiken en of deze niet wordt opgeblazen door je tegenstanders. Als je aan de andere kant staat voel je je helemaal oppermachtig, omdat je al hebt gewonnen en nog eens de kans krijgt om iedereen uit te roeien en hun vluchtroute te blokkeren. Het is in Titanfall 2 wel makkelijker om in je schip te springen, wat de ervaring ten goede komt. Bij het origineel moest je dicht in de buurt zijn en een knop ingedrukt houden, terwijl je nu automatisch in je schip springt.

Als een potje is afgelopen, krijg je natuurlijk te zien wat je allemaal hebt bereikt. Dit wordt gedaan in de vorm van merits, prestaties die jij persoonlijk of met je team verricht hebt. Als je genoeg merits hebt binnengehaald, stijg je in level. Dit zorgt weer voor bijvoorbeeld betere wapens, nieuwe abilities of nieuwe manieren om je eigen avatar te personaliseren. Nieuw in Titanfall 2 is de mogelijkheid om een netwerk te maken of je aan te sluiten bij dat van een ander. Een netwerk dient als een plek voor spelers die meer soortgelijke strijdgenoten willen vinden, bijvoorbeeld op basis van taal of intere es. Elk netwerk heeft bovendien een eigen Happy Hour. Dit is een uur per dag waarop je extra bonu en krijgt bovenop je behaalde resultaten in multiplayer. Deze waardevolle toevoeging maakt het mogelijk om ook zonder een eigen vriendengroep volop plezier te kunnen halen uit de multiplayer.

Verfri ende nieuwe modi

De nieuwe modi zijn een waardevolle toevoeging, naast de terugkerende Attrition- en Capture the Flag-modi. In de Bounty Hunt-modus krijg je de taak om je tegenstanders uit te roeien en hier bovenop specifieke taken uit te voeren. Wanneer je bijvoorbeeld een computergestuurde Titan uitschakelt krijg je geld in je persoonlijke portemonnee. Aan jou de taak om zoveel mogelijk geld te verzamelen en dit te doneren aan de bank om de score van je team te verhogen. Word je tu endoor neergeschoten, dan verlies je de helft van het bedrag in je portemonnee. Besli en wanneer je een bezoekje brengt aan de bank is dus cruciaal. Met de Bounty Hunt-modus weet Respawn een intere ante nieuwe speelwijze toe te voegen, waarvan we verwachten dat ‘ie behoorlijk populair wordt. Een andere sterke nieuwe modus is Coliseum. Hier staan twee spelers op een rond strijdtoneel met allebei dezelfde loadout en geen Titans. Een wedstrijd bestaat uit maximaal drie ronden die erg snel voorbij kunnen zijn. De hectische gameplay zorgt voor gave momenten en biedt een fijne afwi eling ten opzichte van andere modi.

Titanfall 2

Er zijn wel een aantal verschillen tu en de single- en multiplayer. Zo kun je in multiplayer een grappling hook gebruiken die nergens voorkomt in de campagne, werken de configuratie en health van de Titans anders en is autosprint niet mogelijk als je buiten je Titan bent. Deze keuzes zijn allemaal te verklaren omdat de modi nou eenmaal anders van aard zijn, maar het is toch jammer. Het is raar om te bedenken dat niet alle functies zijn samengetrokken. Vooral het gebruik van de grappling hook had kunnen bijdragen aan de verder uitstekende singleplayer.

Titanfall 2 is de game die het origineel had moeten zijn. Respawn heeft goed gekeken naar de succe en van het origineel en heeft terecht veel aandacht besteed aan de campagne. Dat de multiplayer niet volledig is omgegooid is alleen maar lovenswaardig, want aan de intere ante dynamiek tu en Pilots en Titans moest vooral niet te veel gesleuteld worden. Titanfall 2 is mi chien niet de beste, maar wel een van de leukste shooters van het jaar.

Titanfall 2 is vanaf 28 oktober beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gamer.nl speelde de game voor release. Eventuele problemen met de multiplayerservers kunnen zich nog voordoen. Als dat het geval is, zal dit op Gamer.nl zijn te lezen.