Tiger Woods PGA Tour 11 | Gamer.nl

Tiger Woods PGA Tour 11 | Gamer.nl

Vorig jaar werden we aangenaam verrast door de Wii-versie van Tiger Woods PGA Tour 10. De manier waarop EA de golfsport benaderde door gebruik te maken van de Wii-motion Plus kwam aardig dicht bij de werkelijkheid. En gelukkig krijgen PS3-bezitters dit jaar ook de mogelijkheid om een balletje te slaan met de Move. De Xbox 360 moet het voorlopig echter zonder besturingsgevoelige controller doen en dan rijst bij ons de vraag of deze versie nog wel de moeite van de aanschaf waard is.

De Ryder Cup

Voor de makers is het in ieder geval duidelijk dat het paradepaardje van dit jaar wordt gevormd door de Ryder Cup: een prestigieus toernooi waarbij Amerikaanse golfers het opnemen tegen Europese golfers. Bovendien is het een van de weinige toernooien waarbij spelers ook echt samen spelen in de varianten Foursomes en Fourballs. Vooral de Foursomes-modus is een bijzonder intere ante toevoeging, omdat je team, bestaande uit twee spelers, met slechts één bal speelt. Slaat je teamgenoot de bal in de bunker, dan ben jij de geluksvogel die hem daar weer uit mag gaan slaan. Andersom geeft het natuurlijk een heerlijk gevoel om de bal op een zo goed mogelijke plek neer te leggen, zodat je maat de bal alleen nog maar in de hole hoeft te tikken.

Bovendien speel je de Ryder Cup met teams van ieder twaalf mannen of vrouwen, die vervolgens weer onderverdeeld zijn in zes duo’s, waarbij je tu en de holes in op ieder moment kunt switchen van duo en spelers. Gaat het lekker met het duo Tiger Woods en Vijay Singh, maar een stuk minder met Jim Furyk en Anthony Kim, dan kruip je gewoon even in de huid van Furyk om een eventuele achterstand om te buigen. Het leuke van deze opzet is dat je ook echt de touwtjes in handen hebt en niet hoeft te verliezen omdat jouw computergestuurde teamgenoten het laten afweten.

Toch is niet alles in de Ryder Cup even goed uitgewerkt. Zo zijn er maar bar weinig spelers om je team mee samen te stellen en is het hierdoor zelfs mogelijk om Amerikanen in het Europese team te stoppen en andersom. Toch echt een not done in de Ryder Cup! Daarnaast ben je verplicht om alle slagen van zowel je teamgenoot als de twee spelers waartegen je speelt te aanschouwen (of in ieder geval tot aan de daadwerkelijke afslag), waardoor een potje soms wat langdradig wordt. EA had best wel wat meer toeters en bellen rond deze voor hun zo belangrijke gamemodus kunnen maken. Een kort filmpje van wat golfers en een korte flits van de Cup vinden we een magere oogst na het winnen van dit toernooi.

In het echie

Hoewel EA zijn best doet om de Ryder Cup als grootste publiekstrekker te bombarderen, zijn wij toch meer gecharmeerd van de nieuwe gameplay-elementen. En dan in het bijzonder de nieuwe Focus en True Aim-opties. Vooral de True Aim-optie zal vooral de wat meer hardcore spelers aanspreken, omdat je hier wordt gevrijwaard van richtcirkels, snelheidsmeters en andere - visuele - hulpmiddelen. Het enige wat je te zien krijgt, zijn een paar bordjes met daarop de afstand en de hoogte van die specifieke plek. Voor de rest mag je het helemaal zelf uitzoeken. Om het helemaal ‘echt’ te maken, blijf je na de afslag staan op dezelfde plek en zie je de bal in de verte verdwijnen. Door de ohhh’s en ahhh’s of boegeroep weet je of je een goede bal geslagen hebt.

Het is alleen jammer dat je met een zelf gecreëerde speler deze optie niet direct zal aanzetten, omdat de tegenstand in de PGA Tour gewoonweg te goed is om het te laten afhangen van je gevoel wanneer je nog te weinig ervaring hebt. Overigens heeft EA dit jaar wel enkele nieuwe Attributes toegevoegd, waarover je jouw zuurverdiende ervaringspunten mag verdelen. Zo wordt het precisiegedeelte onderverdeeld in een Draw-, Fade- en Touch-gedeelte. Op die manier kun je er voor kiezen om je Draw (slag van rechts naar links) beter te maken dan je Fade (slag van links naar rechts). Waar het echter in de praktijk al snel op uitdraait is dat je jouw speler voornamelijk laat groeien in zijn Power (slagkracht) om het simpele feit dat je tegenstanders de bal al gauw een metertje of vijftig verder slaan dan jij.

Focus baby!

Het gemis aan slagkracht kun je dit keer compenseren door gebruik te maken van de nieuwe Focus-modus; zonder twijfel de beste toevoeging in het hele spel. Focus kan het beste worden omschreven als een potje adrenaline dat niet oneindig tot je beschikking staat, maar waarmee je wel de bal extra ver kunt slaan, preciezer kunt mikken of een putt-preview te zien krijgt. Inderdaad, allemaal opties die ook in vorige delen van Tiger Woods PGA Tour zaten en nu veel beter tot hun recht komen, doordat je ze slechts mondjesmaat kunt toepa en. Zo kun ervoor kiezen om je Focus te gebruiken om een lastig putt te voltooien of juist om de concurrentie bij te houden op lange par 5-holes.

De nieuwe Focus-modus zorgt er al snel voor dat je heel anders speelt. Je gaat namelijk afwegingen maken wanneer je wel of niet de bal extra snelheid meegeeft, zodat je een gewaagd schot over die lastig vijver kunt maken. Of kies je toch voor de veilige route om de vijver heen, om zodoende voldoende Focus over te houden om bij een eventuele verre putt een vooruitblik van je schot te krijgen. Het is EA zowaar gelukt om door slechts een kleine aanpa ing de game veel meer diepgang mee te geven. Een bijzondere prestatie!

In ieder geval is duidelijk dat de ontwikkelaars dit jaar vooral hebben gekeken naar de gameplay van Tiger Woods PGA Tour en daar specifieke verbeteringen heeft aangebracht. Naast de eerder genoemde Focus en True Aim, zien we dat ook terug in bijvoorbeeld een variabele wind. Staat er bij het oefenen van je slag slecht een zuchtje wind, bij de daadwerkelijke afslag kan het ineens een plotselinge windvlaag zijn, waardoor de bal in de bunker verdwijnt. Ook het slaan van de bal zelf en de baan die hij aflegt zijn aan veel meer variabelen onderhevig, waardoor het nog meer aan komt op pure kla e van de speler en de manier waarop je een hole benadert. Even snel een balletje slaan is er in Tiger Woods PGA Tour 11 dus niet meer bij.

Online Team Play

Het online-gedeelte doet het dit jaar echter zonder noemenswaardige toevoegingen. Waar we vorig jaar nog werden verwend met Play-a-Pro-modus en nieuwe Online toernooien, blijft het dit jaar vooral beperkt tot een, op het eerste gezicht, aantrekkelijke Online Team Play-modus. Een modus waarbij je met maximaal 24 spelers tegelijkertijd kunt gaan spelen. Het duurde voor ons echter te lang om iedere keer op 23 andere spelers te wachten. Bovendien zijn de fantasy-banen, waarvan er sommigen standaard in PGA Tour 10 zaten, voor 800 Microsoft punten toch wel wat aan de dure kant.

Maar het zou niet rechtvaardig zijn om deze review met een kritische noot te eindigen, vandaar dat we het grafische gedeelte van deze game nog maar eens extra benadrukken. Niet alleen de banen zien er fantastisch uit - het uitzicht op Celtic Manor Resort is werkelijk subliem - ook de spelers lijken stuk voor stuk levensecht en zijn voorzien van verbeterde animaties, die helaas niet altijd even goed zijn uitgewerkt. Tel daarbij op dat haren en kleren realistisch bewegen in de wind en weerseffecten die tot in detail worden nagebootst en je weet dat Tiger Woods PGA Tour 11 een meer dan uitstekende toevoeging voor je collectie is. Zelfs als je het vorige deel al in de kast hebt staan.