Review

Theme Park (DS)
subtitle
Theme Park voor de DS is de eerste echt goede tycoongame voor het platform. Er zijn weliswaar wat concessies gedaan ten opzichte van het origineel op de PC, maar het eigenlijke spel staat nog als een huis en speelt door de uitstekende besturing heerlijk weg.
- Pluspunten
- Uitstekende besturing. Bijna alles van de PC-versie zit er nog in. Spel voelt heel levendig aan
- Minpunten
- Paar kleine bugjes, concessies en oneffenheden. Geen Nederlandse taaloptie
intro text
Bij de introductie
van de Nintendo DS was het meteen duidelijk dat deze handheld van Nintendo zich
uitstekend zou lenen voor een RTS- of Tycoongame. Tot voor kort was geen enkele
ontwikkelaar er in geslaagd om deze genres goed over te zetten naar de tweeschermige
handheld. Zoo Tycoon DS was zoveel vereenvoudigd dat er nauwelijks spelplezier
en uitdaging overbleef, The Sims voor de DS werd in een geheel ander genre
gegoten. Maar inmiddels is het tij gekeerd, want EA heeft met Theme Park voor
de DS een zeer degelijke bouwgame neergezet.
Theme Park is een zo accuraat mogelijke overzetting van de
eerste Theme Park-game voor de PC uit 1994. Er zijn her en der wat concessies
gedaan, maar het grootste deel van de spelformule is intact. De bedoeling van
het spel is simpel: bouw een zo goed en vooral zo rendabel mogelijk pretpark.
Maar dit doel bereiken is nog niet zo makkelijk. Om ervoor te zorgen dat
bezoekers blijven komen en ook geld willen uitgeven, moet je zorgen dat er een
gevarieerd aantal attracties beschikbaar is, dat het park netjes opgeruimd en
aangekleed is en dat er genoeg versnaperingen verkrijgbaar zijn. Zet je je
bezoekers af met veel te hoge prijzen, dan heeft dat een duidelijk negatieve
invloed op hun humeur.
Je zult niet alleen wegen aan moeten leggen, attracties
moeten bouwen en boompjes moeten planten, ook het aannemen en tevreden houden
van personeel hoort tot je taken. Zo nu en dan wordt je op het matje geroepen
voor loononderhandelingen en met een simpele doch leuke minigame kun je de looneisen
beperken tot een paar procenten, of er zelfs voor zorgen dat ze loon inleveren.
Je zult je, afhankelijk van het simulatieniveau, ook bezig moeten houden met
onderzoek naar nieuwe attracties en leveranties van goederen. Vooral dit
laatste is een erg vervelend en niet heel geïnspireerd klusje dat ze beter in
alle niveaus van simulatie geautomatiseerd hadden gelaten overigens.
Zover mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn alle
attracties van de PC-versie ook in de DS-versie van Theme Park van de partij.
Naast simpele attracties als een springkussen, een glijbaan en een doolhof, kun
je na wat research ook een reuzenrad, een uitkijktoren, een monorail en zelfs
een achtbaan bouwen. Naarmate je bij een park je uiteindelijke doel behaalt,
komen nieuwe landen tot je beschikking waar je een nieuw park kunt beginnen.
Elk land heeft een paar unieke attracties, zodat er aanvankelijk genoeg
aantrekkingskracht over blijft om verder te spelen.
De besturing van de DS versie werkt als een zonnetje. Meestal
zie je in het onderste scherm je park en bovenin beeld een overzichtsmap plus
wat tips van je adviseur. Het aanleggen van wegen, plaatsen van gebouwen en
scrollen gaat allemaal met het touchscreen en werkt erg intuïtief. Als je de
informatie van een gebouw opvraagt zie je dit op het bovenste scherm, wil je de
informatie wijzigen dan kun je de twee schermen in een handomdraai omwisselen. Het
scrollen kan eventueel ook nog met de knopjes op je DS, waar ik persoonlijk de
voorkeur aan gaf.
Maar zoals gezegd zijn er ook een aantal concessies gedaan
ten opzichte van de PC-versie. Zo kun je achtbanen in het spel veel minder hoog
bouwen en is het ook niet mogelijk om wegen onder een achtbaan door te leggen. Hierdoor
is het speelveld binnenin de achtbaan eigenlijk onbruikbaar. Ditzelfde geldt
overigens ook voor de monorail! Waar het eerder mogelijk was een mooie tour
door het park te bouwen, kun je nu niet eens een pad oversteken met je
treintjes. Andere aanpassingen zijn wat minder relevant. Zo zie je geen ballonnetjes
meer bij de bezoekers die zo’n ding gekocht hebben en zijn er ook geen filmpjes
meer van de individuele attracties. Dit laatste is vooral een logisch gevolg
van de beperkte opslagcapaciteit van de DS-cartrigde en ook niet zo heel
relevant voor de gameplay.
Je kunt in Theme Park het camerastandpunt niet roteren, wat
het soms lastig maakt om een weg achter een gebouw langs te leggen, omdat je
daarvoor eigenlijk op het gebouw moet klikken wat deze weg overlapt. Ook
vervelend is het dat je je park kunt afsluiten met een tik op de ingang van je
park. Gevolg: alle bezoekers verlaten het park direct en wie is begonnen met
zijn wandeling naar de uitgang, verandert niet van gedachten als je de deuren
weer opent. Een klein irritatiepuntje, maar wel noemenswaardig.
Wat ook jammer is, is dat een aantal problemen van de
PC-versie ook nog steeds niet zijn opgelost. De grootste irritatie zijn wel de
ontplofte attracties, die rotzooi achterlaten die met geen mogelijkheid meer
weg te krijgen is. Vooral het luchtkussen en de glijbaan, twee van de eerdere
attracties die dus vaak vooraan in je park staan, ontploffen snel, waardoor je
de rit met twee kale plekken in je park moet uitzitten.
Maar alle kleine minpuntjes wegen niet op tegen de prestatie
die EA hier heeft neergezet. Theme Park voor de DS is een van de meest complexe
games op de handheld en doet relatief weinig concessies ten opzichte van het
origineel op de PC. Alle statistiekjes en instelmogelijkheden zijn aanwezig.
Bovengenoemde, met name technische, concessies zijn soms vervelend, maar zitten
het spelplezier nooit echt in de weg. Helaas steken soms nog wat kleine bugjes
de kop op, zoals gebouwen die niet goed worden weergegeven, en ontbreekt een
Nederlandse taaloptie. Vooral dit laatste is jammer, want Theme Park had altijd
een grote aantrekkingskracht op de jongere gamers.
Reacties op: Theme Park (DS)
cronozero
Erwie
aRtero
inactief_Menzzo
Black Spider
werkt horza nog?
oeloeimanu
ooit van age of empires 2 op de ds gehoord?
anonymous
McBone
JaapGoose
JaapGoose
Xrenity
Een missende taaloptie vind ik dan ook niet echt een minpunt? Sowieso zijn de meeste games niet in het Nederlands én ik kwam al uit deze game toen ik… 10 ofzo was?
Je moet gewoon dingen bouwn, simpel zat
Ronn
strangegun
Dizzytal
Gemis van de NL taal optie vind ik ook een minpunt, bij dit soort games is het toch wel zaak om alle status schermpjes, attractiemenu's e.d. goed te kunnen begrijpen. De diverse ****-training'titels laten zien dat dit echt geen probleem hoeft te zijn.
LUPUS
LUPUS
Teecay
Black Spider
kurtblack
ze spreken mij alletwee wel aan…
ConstantW
De GFX lenen zich er goed voor dus