Bij de introductie van de Nintendo DS was het meteen duidelijk dat deze handheld van Nintendo zich uitstekend zou lenen voor een RTS- of Tycoongame. Tot voor kort was geen enkele ontwikkelaar er in geslaagd om deze genres goed over te zetten naar de tweeschermige handheld. Zoo Tycoon DS was zoveel vereenvoudigd dat er nauwelijks spelplezier en uitdaging overbleef, The Sims voor de DS werd in een geheel ander genre gegoten. Maar inmiddels is het tij gekeerd, want EA heeft met Theme Park voor de DS een zeer degelijke bouwgame neergezet. Theme Park is een zo accuraat mogelijke overzetting van de eerste Theme Park-game voor de PC uit 1994. Er zijn her en der wat concessies gedaan, maar het grootste deel van de spelformule is intact. De bedoeling van het spel is simpel: bouw een zo goed en vooral zo rendabel mogelijk pretpark. Maar dit doel bereiken is nog niet zo makkelijk. Om ervoor te zorgen dat bezoekers blijven komen en ook geld willen uitgeven, moet je zorgen dat er een gevarieerd aantal attracties beschikbaar is, dat het park netjes opgeruimd en aangekleed is en dat er genoeg versnaperingen verkrijgbaar zijn. Zet je je bezoekers af met veel te hoge prijzen, dan heeft dat een duidelijk negatieve invloed op hun humeur. Je zult niet alleen wegen aan moeten leggen, attracties moeten bouwen en boompjes moeten planten, ook het aannemen en tevreden houden van personeel hoort tot je taken. Zo nu en dan wordt je op het matje geroepen voor loononderhandelingen en met een simpele doch leuke minigame kun je de looneisen beperken tot een paar procenten, of er zelfs voor zorgen dat ze loon inleveren. Je zult je, afhankelijk van het simulatieniveau, ook bezig moeten houden met onderzoek naar nieuwe attracties en leveranties van goederen. Vooral dit laatste is een erg vervelend en niet heel geïnspireerd klusje dat ze beter in alle niveaus van simulatie geautomatiseerd hadden gelaten overigens.   Zover mijn geheugen me niet in de steek laat, zijn alle attracties van de PC-versie ook in de DS-versie van Theme Park van de partij. Naast simpele attracties als een springkussen, een glijbaan en een doolhof, kun je na wat research ook een reuzenrad, een uitkijktoren, een monorail en zelfs een achtbaan bouwen. Naarmate je bij een park je uiteindelijke doel behaalt, komen nieuwe landen tot je beschikking waar je een nieuw park kunt beginnen. Elk land heeft een paar unieke attracties, zodat er aanvankelijk genoeg aantrekkingskracht over blijft om verder te spelen. De besturing van de DS versie werkt als een zonnetje. Meestal zie je in het onderste scherm je park en bovenin beeld een overzichtsmap plus wat tips van je adviseur. Het aanleggen van wegen, plaatsen van gebouwen en scrollen gaat allemaal met het touchscreen en werkt erg intuïtief. Als je de informatie van een gebouw opvraagt zie je dit op het bovenste scherm, wil je de informatie wijzigen dan kun je de twee schermen in een handomdraai omwisselen. Het scrollen kan eventueel ook nog met de knopjes op je DS, waar ik persoonlijk de voorkeur aan gaf. Maar zoals gezegd zijn er ook een aantal concessies gedaan ten opzichte van de PC-versie. Zo kun je achtbanen in het spel veel minder hoog bouwen en is het ook niet mogelijk om wegen onder een achtbaan door te leggen. Hierdoor is het speelveld binnenin de achtbaan eigenlijk onbruikbaar. Ditzelfde geldt overigens ook voor de monorail! Waar het eerder mogelijk was een mooie tour door het park te bouwen, kun je nu niet eens een pad oversteken met je treintjes. Andere aanpassingen zijn wat minder relevant. Zo zie je geen ballonnetjes meer bij de bezoekers die zo’n ding gekocht hebben en zijn er ook geen filmpjes meer van de individuele attracties. Dit laatste is vooral een logisch gevolg van de beperkte opslagcapaciteit van de DS-cartrigde en ook niet zo heel relevant voor de gameplay. Je kunt in Theme Park het camerastandpunt niet roteren, wat het soms lastig maakt om een weg achter een gebouw langs te leggen, omdat je daarvoor eigenlijk op het gebouw moet klikken wat deze weg overlapt. Ook vervelend is het dat je je park kunt afsluiten met een tik op de ingang van je park. Gevolg: alle bezoekers verlaten het park direct en wie is begonnen met zijn wandeling naar de uitgang, verandert niet van gedachten als je de deuren weer opent. Een klein irritatiepuntje, maar wel noemenswaardig. Wat ook jammer is, is dat een aantal problemen van de PC-versie ook nog steeds niet zijn opgelost. De grootste irritatie zijn wel de ontplofte attracties, die rotzooi achterlaten die met geen mogelijkheid meer weg te krijgen is. Vooral het luchtkussen en de glijbaan, twee van de eerdere attracties die dus vaak vooraan in je park staan, ontploffen snel, waardoor je de rit met twee kale plekken in je park moet uitzitten. Maar alle kleine minpuntjes wegen niet op tegen de prestatie die EA hier heeft neergezet. Theme Park voor de DS is een van de meest complexe games op de handheld en doet relatief weinig concessies ten opzichte van het origineel op de PC. Alle statistiekjes en instelmogelijkheden zijn aanwezig. Bovengenoemde, met name technische, concessies zijn soms vervelend, maar zitten het spelplezier nooit echt in de weg. Helaas steken soms nog wat kleine bugjes de kop op, zoals gebouwen die niet goed worden weergegeven, en ontbreekt een Nederlandse taaloptie. Vooral dit laatste is jammer, want Theme Park had altijd een grote aantrekkingskracht op de jongere gamers.