The Nightmare Before Christmas | Gamer.nl

Tim Burton is een naam die filmkenners bekend in de oren zal klinken. Bijna zonder uitzondering is hij verantwoordelijk voor films die een volkomen eigen stijl hebben. Eén van de meer unieke films uit zijn handen is de stop motion film The Nightmare Before Christmas. Een verhaal over de koning van Halloween Town, Jack Skellington, die de inwoners van zijn stadje een griezelige kerst wil bezorgen. Op zijn weg vindt hij zijn aartsvijand Oogie Boogie, die alles in het honderd laat lopen. Natuurlijk zorgt Jack ervoor dat Oogie aan het einde verslagen wordt. In The Nightmare Before Christmas: Oogie's Revenge (NBC) gaat het verhaal verder en is Oogie terug om wraak te nemen. De ingrediënten zijn aanwezig voor een game met sfeer en verhaal, maar of het ook gelukt is? Lees het in deze review.

NBC is een game die doorspekt is met de sfeer van de film. Niet alleen zijn alle oude karakters weer terug, hetzelfde geldt ook voor de eigenzinnige stijl en muziek. Dit zorgt ervoor dat zowel liefhebbers van de film, als nieuwkomers meteen gegrepen worden door de aanstekelijke deuntjes en vreemde stijl. NBC is een game uit de stal van Capcom. Dit gegeven valt meteen op nadat je begint met spelen. Natuurlijk is de stijl van de game geheel in de sfeer van de oorspronkelijke film, maar het spelmechanisme, gameplay en menustructuur lijken sterk overgenomen uit de succesvolle Devil May Cry reeks. Liefhebbers van de DMC games zullen zich dus meteen goed thuis voelen in NBC. Er is echter een “maar”. NBC is een game die bedoeld is voor een ietwat jonger publiek dan DMC. Dit betekent dat de gameplay een stuk minder diep is geworden. Jammer genoeg betekent dit ook dat het vechtmechanisme niet zo geolied aanvoelt als in andere games van Capcom.

Je speelt de game als Jack Skellington. Je hebt de beschikking over een slijmerig wapen genaamd de “soul robber”. Dit groen gekleurde flexibele wapen is multifunctioneel in te zetten als slagwapen of grijper. Verschillende knoppencombinaties zorgen er voor dat combo's zijn uit te voeren die je in staat stellen Oogie's handlangers efficiënter af te maken. Na verloop van tijd krijgt Jack de beschikking over andere kostuums, die hem veranderen in Christmas Jack of Pumpkin King Jack. Deze gedaanteverwi elingen brengen een aantal nieuwe moves met zich mee. Het is jammer dat per gedaante maar een beperkt aantal moves zijn uit te voeren. Dit heeft als gevolg dat het voor de jongere gamers makkelijker is om de game te spelen, maar voor de wat oudere liefhebbers van NBC zal de gameplay al snel herhalend worden. Het is trouwens nog maar de vraag of de gameplay wel zo gemakkelijk is voor de jongere gamer, want het logge richtsysteem en de moeite om de afstand tot je vijanden te bepalen, zorgen ervoor dat het vaak frustrerend is om vijanden goed te raken.

Iets waarin de gameplay verschilt met andere Capcom games, zijn de momenten waarin met eindbazen gevochten moet worden. Zo bestaat het eerste gevecht met Oogie Boogie uit simpel aanvallen ontwijken en vijanden raken, maar na een speciale muziekbalk gevuld te hebben, is er tu endoor een ritmische minigame te spelen. Door op tijd op specifieke knoppen te drukken kan een extra sterke aanval ingezet worden die een groot deel van Oogie's gezondheid doet afnemen. Extra leuk is dat tijdens de gevechten met eindbazen muziek en gezang te horen is, zodat een leuk swingend geheel ontstaat. Jammer is wel dat ook in de bo fights het “hack&slash” gedeelte tekort komt.

Een punt waarop deze game zeer goed is uitgewerkt, is de muziek en de ingesproken stemmen. Veel van de oude stemacteurs hebben opnieuw gestalte gegeven aan hun karakters en geven de hele game een authentieke sfeer. De muziek doet hier nog eens een schepje bovenop. Ook de opbouw van de levels en omgevingen is goed uitgevoerd. Hierdoor ademt de gehele game een authentieke Tim Burton sfeer uit. De camera werkt tijdens het spelen vaak wel tegen. Hierdoor is het mogelijk om van de sfeervolle levels te genieten, maar in een gevecht wil je over het algemeen liever je vijanden goed kunnen zien.

Het is haast onmogelijk om de cliché opmerking: een game die alleen geschikt is voor de liefhebbers, niet te maken bij het beoordelen van The Nightmare Before Christmas: Oogie's Revenge. Toch is dit hier weer het geval. De unieke stijl en uitstekende audio geven deze game absoluut de sfeer waarnaar de fans op zoek zijn, maar de gameplay zal toch veel mensen teleurgesteld achterlaten. Als de omzetting van de DMC stijl gameplay beter was gebeurd, had The Nightmare Before Christmas: Oogie's Revenge een solide game kunnen zijn. Nu is de term “gemiddeld” meer op zijn plaats.

Gameplay: 6,5Graphics: 7,5Geluid: 8,5Totaal: 7,0