De laatste jaren is het Tycoon-genre een beetje in een slecht daglicht komen te staan. Tientallen budgetgames met het woord Tycoon aan het einde, vaak van bijzonder lage kwaliteit, hebben ervoor gezorgd dat veel serieuze gamers vol argwaan naar dit soort spellen kijken. Je zou terug verlangen naar de tijd met toppers als Sim City, Theme Park en Theme Hospital. Peter Molyneux' nieuwste creatie, The Movies, brengt dit gevoel weer naar boven.

In The Movies mag je een eigen filmstudio runnen, waarbij je begint in de jaren dertig en doorspeelt naar het einde van de twintigste eeuw, terwijl steeds meer mogelijkheden tot je beschikking komen, passend bij het tijdperk waarin je speelt. Het spel neemt je vanaf het begin aardig bij het handje en legt je stap voor stap uit wat je moet doen om je filmstudio tot een succes te maken. Alle tekst hierbij is overigens in het Nederlands, maar de spreek is in het Engels gehouden. Een ideale mix zo lijkt ons, die het spel toegankelijk maakt voor een groot publiek, maar tegelijk gaat er niets van de sfeer verloren.

Noodzakelijke gebouwen

Voordat je een filmstudio kunt beginnen, heb je een aantal gebouwen nodig die noodzakelijk zijn om überhaupt een film te kunnen produceren. Standaard heb je een gebouw waarin je werkers en schoonmakers aan kunt nemen. Werkers zijn nodig om andere gebouwen te kunnen plaatsen, dus zo voorkomt men verstandig dat je in een vicieuze cirkel belandt. Andere gebouwen die je persé nodig hebt zijn een Toneelschool, waar je nieuwe acteurs en regisseurs aan kunt nemen, het Crew Onderkomen, waar je nieuwe filmcrew kunt verwerven, het Scriptkantoor, om een filmscript te schrijven, een Casting Kantoor om acteurs aan je film toe te kennen en een Productiekantoor, waarmee je je film uit kunt brengen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook sets nodig om je film te kunnen schieten. De meest simpele set is een toneelpodium, maar naarmate het spel vordert krijg je de meest prachtige sets tot je beschikking. Wat te denken van een gigantisch slagveld, het dak van een flatgebouw of een volledige straat uit een hedendaagse stad. De sets zijn onderverdeeld in verschillende thema's, zoals Western, Stad, Buitenwijk, Tropisch, Platteland en Science Fiction. De vormgeving van de sets is prachtig, waarbij echt rekening is gehouden met wat er in beeld kan komen. Er is nooit ook maar iets te veel, maar ook nooit te weinig gebouwd.

Het maken van een film gaat in verschillende stappen. Allereerst moet er een script geschreven worden. Dit kun je laten doen, maar ook zelf doen, waarover later meer. Vervolgens moet je acteurs en regisseurs aan je script toekennen. Met de figuranten en crew hoef je je verder niet bezig te houden, het spel vult de vacatures automatisch op met het beste wat er op dat moment beschikbaar is. Wanneer het script is ingestudeerd kan het filmen beginnen. De acteurs en crew begeven zich naar de set en wanneer de opnames voltooid zijn, kun je de film uitbrengen. Je kunt dan het eindresultaat bekijken en de recensies lezen. Vervolgens zal de film een bepaalde tijd geld opbrengen, waarna hij in het archief geplaatst kan worden. Hoewel het makkelijk is om je scripts door één van je scriptschrijvers te laten pennen, kun je er ook voor kiezen er zelf een te schrijven. Dit kost wat meer tijd en moeite, maar je hebt wel meer het gevoel je eigen film te maken. De scriptmaker van The Movies is een spel op zich en laat je lekker uitleven met je creativiteit. Je eigen script zitten wel echt in het spel geïntegreerd, wat betekent dat je eigen acteurs erin moeten spelen en dat ze op de reeds door jouw gebouwde sets opgenomen moeten worden.

Het maken van een script gaat helaas niet zo makkelijk als we eigenlijk gehoopt hadden. Per scène kies je uit een locatie en een bepaalde opzet, waarna je een aantal dingen aan kunt passen. Helaas zijn deze aanpassingen vrij beperkt en missen er soms die je wel net nodig hebt in het script dat je in gedachten hebt. Zo is het soms wel mogelijk om iemand binnen te laten komen, maar is er geen optie ‘naar buiten gaan’ aanwezig. Het is dus een heel gepuzzel om een script te vormen dat ook echt een logisch verhaaltje voorstelt. Met kunstgrepen als ondertitels of het zelf inspreken van stemmetjes, kun je wel proberen wat meer duidelijk te maken.

Wat ook enigszins irritant is aan het maken van script, is dat het spel per scène lukraak kostuums en acteurs toe lijkt te kennen. Let je even niet op, dan sluipt er zo een scène in je film waarin de acteur ineens een rastakapsel heeft of als travestiet verkleed is. Ook vervelend is dat je soms niets aan bepaalde inconsistenties kunt doen. Zo had ik een scène ‘met wapen weglopen’ op de ene locatie, en op de andere locatie moest de acteur ‘binnen komen met een wapen’. Door een vreemde beperking van keuzes, kon ik niet in beide situaties hetzelfde wapen kiezen maar was er een ander pakket van wapens beschikbaar, waarschijnlijk verbonden aan de locatie.

Ondanks deze paar hiaten in het maken van scripts, is het een erg leuke bezigheid waar je vele uren zoet mee kunt zijn. Het feit dat je je films kunt exporteren en met je vrienden kunt delen, of zelfs op het internet kunt zetten en kunt laten beoordelen door de mensen van Lionhead, zorgt ervoor dat het de moeite loont om flink wat tijd en energie in je films te steken.

Het oog wil ook wat

Audiovisueel is The Movies prachtig uitgewerkt. Je studio ziet er kleurrijk en levendig uit en ook je films, die zich qua kleurfilters aanpassen aan de tijd, zijn prachtig om naar te kijken. Alleen de gezichten van de acteurs hadden nog wel iets meer detail gemogen, zodat de expressies wat beter naar voren komen, maar dat is muggenzifterij. Ook op het geluid valt weinig aan te merken. De muziek zorgt dat de tijd heerlijk wegebt terwijl je speelt, onderwijl een vriendelijke vrouwenstem je de broodnodige uitleg geeft over de gang van zaken. Een radiostem houd je zo nu en dan op de hoogte van het wereldnieuws. “Het is oorlog in Europa, maar dat vinden we voorlopig niet erg. Pas als ze ons aanvallen op een onverwachte plaats, bijvoorbeeld Hawaii, zullen we actie ondernemen".

Conclusie

The Movies is een prachtige, sfeervolle tycoongame die er vooral is om even lekker mee te spelen. Het spel is erg toegankelijk en straft de speler niet al te hard af wanneer zijn managementkunsten het laten afweten. Hierdoor kun je je lekker uitleven met het maken van films. Soms is het wat vervelend om te zorgen dat je drankverslaafde acteurs enigszins op de rails blijven en ook het maken van scripts gaat niet zo makkelijk en biedt niet zoveel vrijheid als we eigenlijk gehoopt hadden, maar buiten dat: niets dan lof! Dit is een heerlijk innovatief spel dat iedereen die toe is aan een nieuwe tycoongame, in huis zou moeten halen.