The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D | Gamer.nl

De MSI GT72 2PE Dominator Pro is een compleet pakket van goede hardware. De bijgeleverde extra’s zijn welkom en recente games draaien naar tevredenheid. De effectieve, maar luide koeling maken een nauwsluitende headset verplicht. De laptop is te zwaar om comfortabel mee te nemen. Door die gebrekkige mobiliteit is de GT72 alleen geschikt voor een select gezelschap dat er bakken met geld voor over heeft om per se geen desktop te halen.

Rennen en rollen. De deur door, voorbij vijanden en met schijt aan schatkistjes. Want de klok tikt. Hoe lang nog tot de aarde vergaat? Zes in-game uurtjes. Of, beter gezegd, zes echte minuten. We worstelen ons een weg naar de top van de toren, op weg naar de eindbaas. Terwijl velen buiten bevend aanschouwen hoe de maan even gestaag als genadeloos het aardoppervlak nadert, kruisen wij de degens met een monsterlijk wezen. Met succes. Weer een hele volk tam gelukkig gemaakt, weer een stukje van de puzzel die naderende Apocalyps heet. Om ‘m op te lo en, moeten we terug in de tijd. Nog 72 uur tot het eind van de wereld. Alweer.

Speldynamiek

Anno nu kunnen we nauwelijks tot geen games bedenken die de speldynamiek van The Legend of Zelda: Majora’s Mask zó goed hebben uitgewerkt als deze Nintendo 64-game uit 2000. Met slechts drie dagen om de mysterieuze wereld Termina van de ondergang te redden zet de game je in de laarzen van Link aan het werk. De enige manier om die taak succesvol te volbrengen, is door veelvuldig door de tijd te reizen – maar vooral ook te luisteren naar de persoonlijke verhalen van de vele markante figuren op je pad en ze te helpen. Wie de film Groundhog Day ooit gezien heeft, weet precies hoe het werkt.

Zoals we in de preview al beschreven, viel die opzet aanvankelijk niet bij iedereen in goede aarde – mede omdat er slechts vier grote kerkers zijn om te doorlopen. In de afgelopen vijftien jaar is Majora’s Mask echter aanzienlijk in waardering gestegen, tot het punt waarop velen de game bestempelen als hun favoriete Zelda-game aller tijden. Terecht, want alleen al door het afwijkende spelontwerp ten opzichte van alle andere Zelda’s vormt Majora’s Mask een mijlpaal in de videogamehistorie, die zich qua diepere lagen zelfs kan meten met menig literair meesterwerk.

Zwakke plek

De make-over die deze game kreeg om ‘m geschikt te maken voor de 3DS, gaat verder dan de lik verf die Ocarina of Time ontving. Grafisch is Majora’s Mask 3DS zeker fri er, strakker en vloeiender, maar er is ook aandacht besteed aan diverse cruciale details op het gebied van (game)design. De architectuur van bepaalde omgevingen en gebouwen is op punten aangepast om het spel minder frustrerend te maken: denk aan hekken op listige randjes om te voorkomen dat je er genadeloos vanaf dondert, maar bijvoorbeeld ook een centraler geplaatste bank in de hoofdstad Clock Town om je geld (dat je anders verliest bij elke reis terug in de tijd) op te zetten. Daarnaast hebben eindbazen een duidelijkere zwakke plek gekregen, zonder dat de uitdaging om ze te verslaan significant afneemt.

Een ander aangepast element dat de game relatief makkelijker maakt, is de werking van het zogeheten Bombers Notebook. Deze bundel houdt bij wie je tegenkomt, wat hij of zij wil en wanneer je daarbij kunt helpen. Wel is het nog steeds aan jou om te bedenken hoe je anderen gelukkig moet maken. Voor wie daar moeite mee heeft, zijn ook de raadgevende Sheikah Stones uit Ocarina of Time 3D teruggekeerd. Verder bevat Majora’s Mask 3D (ook net als Ocarina of Time) een visvijver die in het origineel ontbrak, waar je tu en het redden van de wereld door even lekker kunt ontspannen door forse zeewezens op te hengelen. De besturing komt eveneens overeen met die van de vorige geremasterde Zelda op de 3DS, inclusief de mogelijkheid om bijvoorbeeld rond te kijken door de 3DS te bewegen.

Kraakhelder

Majora’s Mask was altijd zonder meer al een met liefde gemaakte, emotionele en betrekkelijk uitdagende game. Voor de 3DS is het geheel in meerdere opzichten strakgetrokken – op minieme technische onvolkomenheden na, getuige een enkele vastloper en korte momenten van framedrops die op de vingers van een hand te tellen zijn. Verder hebben we slechts één puntje van kritiek: de nieuwe interface laat de menu’s en heads-up display nogal grauw, pixelig en goedkoop ogen, ten koste van de kleurrijke, gestileerde weergave van het origineel. Gelukkig bevat de game in tegenstelling tot de GameCube-port van Majora’s Mask (in The Legend of Zelda: Collector’s Edition) kraakhelder geluid, zodat we volop kunnen genieten van de beklemmende soundtrack.

We nemen het cliché niet vaak meer in de mond, maar noem Majora’s Mask 3D gerust een must-play voor bezitters van de handheld. De markante locaties, kerkers en personages die je tijdens je avonturen in Termina tegenkomt, blijven je voorgoed bij. We zouden het bijna jammer kunnen noemen dat je niet langer dan drie dagen hebt om ze beter te leren kennen. Dus wat een geluk dat je de gave hebt om de tijd terug te draaien…

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D is vanaf 13 februari verkrijgbaar voor de 3DS.