Review
The Last of Us Part 1

The Last of Us Part 1 is een gerestaureerd kunstwerk

Moderne klassieker is weer een stukje moderner

Geschreven door Lars Cornelis op

Conclusie

The Last of Us Part 1 is een nagenoeg exacte kopie van het origineel, maar dan volgens de huidige technische maatstaven. De een ziet dat als een luie remake met vrijwel geen aanpassingen, de ander zal blij zijn dat Naughty Dog trouw blijft aan het bronmateriaal. We kunnen eindeloos discussiëren of de remake nodig is, maar we hoeven in ieder geval niet te discussiëren over welke uitvoering van deze moderne klassieker béter is.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Verhaal blijft ongeëvenaard, beelden en audio zetten nieuwe standaard, naadloze transities brengen je nog dichter bij de emotie
  • Minpunten
  • Ontwerp van omgevingen en puzzels soms gedateerd
Hoe beoordeel je een game die al twee keer is gerecenseerd? Een game die terecht een moderne klassieker wordt genoemd, waar alles al eens over is gezegd en geschreven? Die vraag spookte de afgelopen weken veelvuldig door mijn hoofd tijdens het spelen van The Last of Us Part 1. Een remake die misschien onnodig lijkt, maar bestaansrecht verdient door juist hondstrouw aan het origineel te zijn.

Laat er geen misverstand over bestaan: The Last of Us Part 1 is op technisch vlak echt een remake. Een nieuwe engine, opnieuw geanimeerde personages, sterk verbeterde audio en oneindig meer detail in de gezichten, kleding en omgevingen maken duidelijk dat we hier met een rasechte PlayStation 5-game te maken hebben, en absoluut geen (opnieuw) opgepoetste PlayStation 3-titel. Bovenstaande is niet alleen technisch geneuzel dat je samen kunt vatten als ‘The Last of Us Part 1 is mooier’. 

The Last of Us Part 1

Nieuwe standaard

Het dynamische bereik van zowel de beelden als de audio versterken ieder moment. Als in Pittsburgh een jeep achter je aan zit met een .50-machinegeweer, hoor en zie je hoe de omgeving aan gort wordt geschoten. Boven en achter je hoor je hoe iedere individuele kogel inslaat, terwijl glas en beton met rauw geweld wordt versplinterd.

In een scheefgezakte ruïne die ooit een imposante wolkenkrabber was, overheerst juist de stilte. Regen tikt sfeervol op de ramen en in de verte hoor je onweer, totdat het ijzingwekkende geluid van Clickers de stilte plotseling verstoort. Meteen duik je in de overlevingsmodus en probeer je de zombieachtige wezens te ontwijken. De juiste ontsnappingsroute vinden is niet moeilijk, want dankzij de zachtere kleuren en natuurlijke belichting blijven ook de details in de donkerste omgevingen goed zichtbaar. The Last of Us zet na ruim negen jaar opnieuw de standaard neer voor hoe games eruitzien en klinken. 

The Last of Us Part 1

Emotioneel nog steeds ongeëvenaard

Tegelijkertijd wijkt The Last of Us Part 1 geen millimeter van het bronmateriaal af. Dat betekent concreet dat je exact hetzelfde verhaal doorloopt, met exact dezelfde locaties, dialogen, gebeurtenissen, confrontaties en muziek. Vergelijk het met het overschrijven van een tekst, maar wel op luxer papier, met een betere pen en in een netter handschrift.

Daarmee behoudt Naughty Dog het allerbelangrijkste van The Last of Us: de emotie. The Last of Us draait immers niet om de actie of om puzzels, maar om de emotionele reis van twee ongelooflijk menselijke tegenpolen. De oude, doorleefde Joel zag met eigen ogen hoe de complete maatschappij afbrokkelde na een dodelijke virusuitbraak. Te midden van alle ellende vindt hij een nieuwe reden om nog ergens iets om te geven: Ellie. Zij is jong, naïef en brutaal en weet niet beter dan dat de wereld is zoals die is. Samen moeten zij zien te overleven.

Wat volgt is een prachtig gameverhaal dat nog altijd onovertroffen is, wat menselijkheid betreft. Het is een zwaar verhaal vol emotionele dieptepunten, maar weet ook de spanning te verlichten met kleine, onschuldige momenten. De groei die de twee personages doormaken, getekend door alle gebeurtenissen onderweg, is een reis die je als speler altijd bijblijft.

The Last of Us Part 1

Negen jaar en ontelbaar veel herspeelsessies later weet The Last of Us Part 1 dan ook nog steeds te raken en te ontroeren. Zelfs al weet je wat er gaat komen, dan nog zijn er momenten die je een knoop in je maag bezorgen, terwijl je even later weer met een brok in je keel mag kijken naar een stukje onschuld. De ouder-kindrelatie hebben we inmiddels in meer games gezien, zoals in God of War, Death Stranding, A Plague's Tale en zelfs Halo Infinite, maar geen een doet het zo goed als The Last of Us. Dit is een game die gekoesterd mag worden. 

Remake inclusief imperfecties

Het is dan ook te begrijpen dat er nergens getoornd wordt aan de opzet. The Last of Us is bijzonder goed gebalanceerd en wil je niet uit evenwicht brengen met nieuwe of aangepaste scènes. Maar dat betekent niet dat het origineel perfect is. Destijds vielen de repetitieve 'puzzels' met planken, ladders en vlotten al negatief op. Ellie roept nota bene nog een keer “Oh, this thing again” als je haar voor de zoveelste keer over een stukje water moet helpen door een vlot te bewegen. 

The Last of Us Part 1

Ook de kunstmatig afgebakende levels en ‘vechtarena's’ doen wat archaïsch aan. Steegjes en trappenhuizen die je niet hoeft te verkennen zijn geheel toevallig allemaal gebarricadeerd met banken en ladeblokken. Daar waar je moet vechten met mensen of zombies, beschik je dan weer heel gunstig over voldoende dekking. Die ontwerpen zijn zo opzichtig, dat je op een gegeven moment ergens rustig loopt te keuvelen met een ander personage en al wéét dat je op diezelfde plek straks moet gaan vechten. Er staan immers overal onnatuurlijk gepositioneerde kratten en karren om je achter te verschuilen.

Dat vechten zelf is overigens ook nauwelijks veranderd. Het valt wel op dat vooral je computergestuurde bondgenoten zich realistischer gedragen en niet als een kip zonder kop door de vuurlinie rennen, maar daarmee is alles wel gezegd. Je kunt je niet in het gras verschuilen, en hoewel de lichamen van vijanden behoorlijk vermangeld kunnen worden door kogels en explosies, schreeuwen hun vrienden het niet uit van pure afschuw zoals in The Last of Us Part 2. Ontwikkelaar Naughty Dog bewees met Part 2 dat het aanzienlijk beter is geworden in het ontwerpen van geloofwaardige omgevingen en interessante gevechten, maar daar zien we in deze remake dus niets van terug.  

Ononderbroken ervaren

Toch heeft Naughty Dog zich niet alleen beperkt tot mooiere beelden en geluid. Met subtiele wijzigingen die perfect opgaan in het geheel zorgt de ontwikkelaar voor meer continuïteit. Neem de manier waarop je wapens modificeert. In de originele game kon je bij werkbanken wapens aanpassen, maar klikte je eigenlijk in een menu aan wat je wilde verbeteren en poef, je wapen was verbeterd. Nu zie je – net als in Part 2 – hoe er aan het wapen gesleuteld wordt en hoe het gereedschap vervolgens terug in de rugtas gaat. Dat lijkt iets kleins, maar het houdt je ‘in het spel’. Dat is belangrijk bij een spel dat zo erg leunt op de emotionele band die je met de personages schept. Die band wil je niet onderbreken met een laadscherm of menu. 

The Last of Us Part 1

Ook de tussenfilmpjes zijn daarom nu naadloos verbonden met de gameplay. Dat betekent niet alleen dat laadtijden volledig afwezig zijn, maar ook dat je Joel en Ellie ziet zoals ze er op dat moment uitzien in de game. In de originele game zag je een soort ‘vanilla’ versies van de personages, zonder wapens en uitrusting. Nu hangt er een honkbalknuppel op Joels rug, of hangt er een dikke revolver aan zijn heup; wat je op dat moment ook maar bij je draagt is te zien in het spel. Joel en Ellie zijn bovendien vies, natgeregend of gewond, afhankelijk van wat je net hebt doorstaan. Het maakt de personages nog geloofwaardiger en de emotie daardoor sterker.

Technisch legt Naughty Dog de lat zoals we van de studio gewend zijn erg hoog. Zoals gezegd zijn de audio en graphics van hoog niveau, en ook de afwerking is weer subliem. Hier hoef je geen bugs of vastlopers te verwachten. Grafisch krijg je een keuze tussen ‘Fidelity’ en ‘Performance’, waarbij Performance zich richt op 60fps. Fidelity is echter niet op 30fps gelockt, maar op 40fps. Dit is een trucje dat we bij meer Sony-games zien en waar tv's met 120hz veel profijt van hebben. Anders dan het getal doet vermoeden, zit 40fps namelijk precies tussen 30fps en 60fps in, terwijl de game wel op de allerhoogste resolutie blijft draaien. Je kunt zelfs met een ontgrendelde framerate spelen om altijd het maximale uit de PlayStation 5 te trekken. Nadeel hiervan is wel dat je op sommige tv's met variabele refresh rate instabiele zwartwaarden krijgt, terwijl er juist heel veel donkere scènes in The Last of Us zitten. Maar dat valt Naughty Dog natuurlijk niet aan te rekenen. 

The Last of Us Part 1
The Last of Us
The Last of Us Part 1

Restauratie voor de nieuwe generatie

Alles in ogenschouw genomen, geeft het stempel remake wellicht de verkeerde verwachtingen. Part 1 wijkt immers nergens van het bronmateriaal af, hoewel de verbeteringen wel verder gaan dan die van The Last of Us Remastered in 2014. Je zou kunnen opteren dat Naughty Dog deze remake had moeten aangrijpen om de gevechten en levelontwerpen ook te moderniseren, maar het is maar de vraag of we dan nog dezelfde ervaring hadden gehad. De geschiedenis leert ons dat aanpassingen van dierbaar bronmateriaal lang niet altijd goed uitpakken.

Ik zie The Last of Us Part 1 dan ook meer als de restauratie van een kunstwerk. Zo'n restauratie is van waarde bij ons medium omdat technologie nou eenmaal niet stilstaat. Dankzij deze restauratie kan The Last of Us na bijna een decennium nog steeds dezelfde impact hebben op een nieuwe generatie spelers. Spelers die destijds bijvoorbeeld te jong waren voor een volwassen spel als dit, maar ook spelers die 'm straks op pc gaan ontdekken, dankzij de vele toegankelijkheidsopties eindelijk ook deze game kunnen spelen, of eenieder die via de aankomende HBO-serie voor het eerst in aanraking met Joel en Ellie komt.

Beoordelen we deze remake dus vanuit het perspectief van een oude, doorleefde rot, dan is de toegevoegde waarde ten opzichte van het origineel of diens remaster uit 2014 nihil. Voor wie er zo naar kijkt zal de nostalgische herinnering sterk genoeg zijn om door de gedateerde graphics van het origineel heen te prikken, waardoor deze remake zijn voornaamste bestaansrecht verliest. Bekijken we de remake vanuit het perspectief van de jongere, meer onbevangen generatie, dan is dit hun kans om onbezoldigd te genieten van deze moderne klassieker.

The Last of Us Part 1 is vanaf 2 september verkrijgbaar voor PlayStation 5. Op een later tijdstip komt de game ook naar pc. 

Dit artikel delen:

Lees meer

VS legt Nvidia's verkoop van serverprocessoren in China en Rusland aan banden LG onthult zelf ook buigbaar Flex-oledscherm
109

Reacties op: The Last of Us Part 1 is een gerestaureerd kunstwerk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snoop213

    • 1 september 2022 14:15
    @PietS. Idd en nog een laatste ding laten we gewoon op een gezonde manier omgaan en niet met dat dat geruzie van een paar weken terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 1 september 2022 13:21
    @PietS. Ongeacht zijn mening, kun je toch geen vergelijking maken tussen een remake als the last of us part 1 tov simple HD upgrades die nintendo afgelopen jaren heeft uitgebracht? Zelfs de DLC van banen voor mario kart zijn zowat 1 op 1 copys van mobile game. Er is echt nauwelijks een game van nintendo te noemen waarin daadwerkelijk tijd en energie in is gestopt zoals Sony dat heeft gedaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 14:02
    @Liquidshake

    Je kunt helemaal niet zeggen hoeveel tijd er precies in gestoken is. Weet jij hoeveel tijd erin heeft gezeten om SSHD's controls aan de praat te krijgen op de Switch bv.? Weet jij hoeveel tijd het heeft gekost om LA opnieuw op te bouwen vanaf 0? Ik heb namelijk geen idee… En jij ook niet. En vanaf hoeveel moeite/tijd is een re-release gerechtvaardigd ? Wie beslist dat en op grond waarvan?

    Dat er vast veel tijd gestoken is in TLOUR door Naughty Dog ontken ik btw niet hoor, maar precies weten doet niemand het, behalve die partij(en) zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 1 september 2022 15:16
    @PietS. Hoeveel tijd daarin is gestoken is niet relevant. Wat wel relevant is is de vertaling daarvan in de kwaliteit van productigehalte en niveau. En dat is wel enigzins te vergelijken. Die controls zullen niet tijdrovend zijn geweest als je het vergelijkt met de rest van de game waarin weinig energie in is gestopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 15:41
    @Liquidshake

    En toch worden -tijd en moeite- bijna altijd genoemd als het over re-releases gaat. Welke waardes moeten er verder een kwaliteit en niveau gehangen worden om een re-release aanvaardbaar te maken? In mijn ogen draait het allemaal om persoonlijke interpretatie.

    En schijnbaar zijn die nieuwe controls dus wel tijdrovend geweest:
    www.nintendolife.com/news/2022/05/zelda-skyward-sword-hd-dev-says-converting-motion-controls-was-the-hardest-thing

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 september 2022 16:04
    @PietS. Ik denk dat bij elke game de hoeveelheid tijd van de developer die erin zit ondergeschikt is aan wat wij als speler eruit halen. Als ik als speler niks (extra) haal uit een heruitgave die wel (extra) geld kost, heeft ie weinig bestaansrecht. Terwijl soms met minimale effort wel veel te bereiken is. Zo kijk ik ook naar UHD films. Sommige zijn matig geupscaled met standaard geluid, die hoef ik dan niet opnieuw te halen. Maar opnieuw ingescande films met Dolby Atmos en Vision daarentegen haal ik graag opnieuw in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:11
    @LarsCornelis

    Klopt. En het ligt er ook per persoon aan waar hij/zij tevreden mee is natuurlijk. Ik was bv. ERG content met de knoppen besturing in SSHD. De motion controls van die Wii vond ik namelijk verschrikkelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 1 september 2022 17:26
    @PietS. Omdat de tijd en moeite van een ontwikkelaar zich uit in de kwaliteit van een game. Een goede voorbeeld hiervan zijn de dlc tracks uit mario kart. Deze zijn zo schandalig overgenomen dat dit zichtbaar is in de kwaliteit van de game. Tegenovergestelde hiervan is demon souls, waarin kwaliteit zichtbaar is vanwege de tijd en moeite die hierin is gestopt.

    Ja, als je met 3 man aan moet werken is het inderdaad tijdrovend. Wanneer minimale effort in wordt gestopt, zal er ook weinig mankracht beschikbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 19:36
    @Liquidshake

    En kijk eens hoe populair MK8D is en wat voor boost de DLC aan de verkoopcijfers heeft gegeven. Gewoon prima nieuwe banen. Niks mis mee. En DS zal vast prima zijn. Geen idee.

    -Minimale effort- verzin je helemaal zelf. Daar heb je geen bewijs voor o.i.d. Gewoon recht uit het duimpje gezogen. Zo werkt dat natuurlijk niet. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 1 september 2022 19:48
    @PietS. Ow ja, leuk! Heeft alleen niks met deze discussie te maken. Voor het geval je vergeten bent, onderwerp gaat over vertaling van tijd en moeite naar kwaliteit. Hoeveel geld Nintendo maakt met minimale effort toont aan hoe schandalig deze cashgrab is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 22:35
    @Liquidshake

    Het gaat erom dat jij uitgaat van aannames. -Minimale effort- zuig je compleet uit je duim, want je kunt helemaal geen waardes hangen aan tijd en moeite. Zo wel, be my guest! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 2 september 2022 09:41
    @PietS. Wel leuk dat je de discussie een andere wending wilt geven omdat je geen antwoord kunt geven. Mijn punt is denk ik wel duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 2 september 2022 10:14
    @Liquidshake

    Andere wending? Nee hoor. Je zegt iets en kunt het niet onderbouwen.

    Jij: 'Hoeveel geld Nintendo maakt met minimale effort…'
    Ik: 'Bewijs -minmale effort- a.u.b.'
    Jij: '…'

    Het punt is dus inderdaad duidelijk. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 2 september 2022 11:16
    @PietS. Mijn onderbouwing/bewijs hiervoor is gebrek aan kwaliteit van de cashgrabs, waaronder benoemde dlc van mario kart. Je ziet toch ook wel dat er weinig tijd en energie in die banen zijn gestopt? Specifieke aantallen is niet relevant, omdat gebrek in kwaliteit aantoonbaar is in vorm van textures in de banen en omgevingen. Als je banen overneemt van mobile versies, doe dan ook de moeite om deze te verbeteren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 2 september 2022 11:41
    @Liquidshake

    Textures. Dat is jouw punt hier (m.b.t. MK8D DLC -waar ik het niet eens over had-) dus. Ik vind Horizon dan ook een cashgrab met gebrek aan kwaliteit, want als je ziet hoe weinig energie er gestoken is in de natuur i.v.m. BotW, dan is dat ook schandalig. Alles is zo onnatuurlijk en zonder immersie:
    www.youtube.com/watch?v=aVPXKdSEGNQ
    BAH!

    ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 2 september 2022 13:37
    @PietS. Textures is slechts een concrete voorbeeld. Detail in omgeving is een ander, zoals levendigheid van een omgeving.
    Voor de duidelijkheid ik heb zelf erg genoten van botw, maar physics vergelijken slaat nergens op. Bij botw speelt physics een belangrijke rol, terwijl dit niet het geval is bij horizon. Daar speelt immerse, verhaal en world building een belangrijke rol. Je vergelijkt toch ook niet de graphics tussen deze twee, want daar is botw ook de mindere. Zo kun je physics vergelijking tussen botw en Witcher ook niet maken. Terwijl verhaal en character building bij Witcher een paar niveaus hoger ligt tov botw. Ik lees nogmaals geen reactie op mijn argumenten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 2 september 2022 13:55
    @Liquidshake

    Juist en daarom kwam ik met dat Horizons voorbeeld (ook al weet ik dat dat gewoon een goede game is). 1 aspect duidt niet of een product wel of niet van hoge kwaliteit is.

    Bij Mario Kart 8 Deluxe draait het helemaal niet om textures, want je racet letterlijk overal snel voorbij (waardoor textures dus zoveel minder belangrijk zijn dan in andere games). Dat is helemaal geen game om op je gemakje de omgeving te gaan analyseren, net zoals dat phsysics in Hoirzon dus een mindere rol spelen. Mario Kart draait om vette banen, power-ups, shortcuts, race verhoudingen tussen characters, etc. Je legt het zelf eigenlijk al uit. Physics vergelijken is even logisch als textures vergelijken. In allebei kan tijd en moeite gestoken worden wanneer het nodig is.

    En je hebt nu geen argument meer, dus komt maar door met een nieuw argument. Misschien is beter om dat te richten op SSHD, bv. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 2 september 2022 14:03
    @PietS. Ik denk dat we langs elkaar heen lopen. Mario kart ziet er gewoon goed uit. De standaard tracks in de game zitten boordevol details en mooie textures. Bekijk het filmpje van digital foundry omtrent mario kart dlc om te begrijpen waarom ik dit zeg

    Ik denk dat je dan geen andere conclusie kunt trekken dat het zeer slordig is geweest hoe dit is gedaan. Dit is ook het geval voor veel remasters en emulatie van n64.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 2 september 2022 14:48
    @Liquidshake

    De initiele discussie ging over wanneer een re-release gerechtvaardigd is en daar werden als waarden toen -moeite- en -tijd- aangehangen. Ik zei dat je nooit precies kunt weten hoeveel moeite en tijd er precies in een re-release gestoken is en dat dat dus wil zeggen dat je eigenlijk nooit weet of een re-release gerechtvaardigd is. Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke interpretaties en keuzes, zoals ik eerder al aangegeven heb.

    Ik vind Nintendo qua remasters btw niet echt slordig ofzo, op wat uitzonderingen na. Ze zijn (in mijn ogen) bijna altijd beter dan de originele games en je kunt remasters maar tot een bepaalde hoogte aanpassen, want je wil het gevoel van de originele game ook in stand houden.

    En m.b.t. emulatie: Die was in het begin niet goed, maar is ondertussen geupdatet. Heb je trouwens de PS emulatie al eens bekeken? Dat is op z'n zachtst gezegd pas -slordig-..
    www.youtube.com/watch?v=vHc9lzVvgCw&t=2s

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 2 september 2022 15:47
    @PietS. Precies, en mijn standpunt blijft dat tijd en moeite zichtbaar is in de kwaliteit van een game. In geval van remasters is quality of life natuurlijk belangrijkste, daarna andere aspecten zoals textures of andere aanpassingen/toevoegingen. Kijk je naar super mario 3d all stars, is dit ook het geval. Weinig noemenswaardige verbeteringen in bijvoorbeeld in sm64, terwijl sunshine iets meer is verbeterd.

    Emulatie is zeker verbeterd tov begin, maar nog steeds niet top notch. Ps emulatie Kan ook zeker beter. Het zal naarmate tijd ongetwijfeld ook beter zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.