Review
Skyrim VR

The Elder Scrolls 5: Skyrim VR

Alles wat er mis én goed is aan virtual reality

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

  • Er zijn duidelijk compromissen gesloten om deze gigantische game speelbaar te maken in vr. Het resultaat is op momenten overdonderend, maar soms ook teleurstellend. De besturing en interface maken niet volop gebruik van de mogelijkheden van vr-controllers. Op het moment dat je die beperkingen accepteert is Skyrim VR echter een fantastische rpg die heel goed werkt in virtual reality.
    Score: 80 Uitstekend
    • Je bent ‘echt’ in Skyrim, diepgang, gigantisch
    • Interface niet erg ‘vr’
Het is de droom van menig rpg-fan: zelf ronddwalen door een magische wereld en avonturen beleven alsof ze ‘echt’ zijn. Het is de fantasie van het ‘holodeck’ uit Star Trek, of de Oasis in Ready Player One. Vrijheid en een gevoel van macht in een geloofwaardig digitaal universum. Skyrim VR klinkt als de ultieme vervulling van die fantasie. En dat is het bijna.

Laten we beginnen met een groot compliment aan Bethesda: Skyrim VR werkt. Na inmiddels vele uren door de pc-versie te hebben gedwaald is duidelijk dat het spel niet alleen overeind blijft met een Oculus Rift of Vive op je hoofd, maar dat het in sommige opzichten de beste versie is van deze klassieke titel. De eerste confrontatie met een draak is adembenemend. De schaal van bergen, nederzettingen en kerkers is perfect. Het is een waar genot om een flinke poos rond te hangen in een taveerne, starend naar het vuur en luisterend naar de minstreel.

De pc-versie maakt (optioneel) gebruik van volledige, kamervullende vr, wat een verademing is vergeleken met de beperkte en onbetrouwbare tracking van de PlayStation VR met Move-controllers. Het vr-technische fundament is dus helemaal in orde. Hoewel het spel grafisch beduidend minder mooi is dan de recente remaster voor platte schermen, is het nog steeds een heel imposante game om te zien, zelfs als je slechts een 970 GTX- of 290 R9-processor in je pc hebt zitten.

Al dat goede nieuws is een geruststelling voor Rift-fans die enkele maanden geleden teleurgesteld werden toen Fallout 4 VR niet op hun vr-headset wilde draaien en een verademing voor iedere pc-gamer met een vr-headset die toch wel wat jaloers naar hun PSVR-vrienden keken toen die opeens die massale klassieke rpg konden spelen.

Skyrim VR

Ziekrim

Dat wil echter niet zeggen dat de pc-versie van Skyrim VR is geworden wat we hoopten. Om te beginnen is het héél makkelijk om héél simziek te worden. De openingsscène kan voor veel spelers al een probleem zijn, als je op de boerenkar zit en naar je executie wordt vervoerd. De hobbelende kar is verre van comfortabel en kan na enkele seconden al flink wat ongemak oproepen. Na de openingsscène en de gescripte momenten (die overigens heel slim zijn opgelost met enkele ‘black outs’ wanneer je personage zijn hoofd op het hakblok legt) wordt het een stuk beter, mits je de juiste keuzes maakt qua comfortsettings.

Er zijn twee opties: teleport en vrij rondbewegen. De verleiding is groot om die laatste optie te kiezen. Je wijst met je niet-dominante hand in de richting waar je heen wilt lopen en door de stick naar voren te duwen of de trackpad in te drukken loop je die kant op. Tijdens het lopen verkleint het spel je blikveld, wat voor veel mensen misselijkheid kan voorkomen. Maar niet bij iedereen, zo bleek bij ons. De teleport-optie is dan vele malen comfortabeler, al voelt dat in het open landschap vreemd. Vooral langere wandelingen veranderen in een vreemde diashow als je van plek naar plek flitst. In huizen of kerkers is dat gevoel van desoriëntatie een stuk minder, en is teleport een prima manier van voortbewegen.

Lange tochten buiten kun je ook te paard afleggen, al is dit het meest onhandig ontworpen deel van het spel. Niet alleen voel je je een beetje als een personage uit Monty Python and the Holy Grail, als je in je kamer zogenaamd op je paard rijdt, maar ook is deze manier van reizen onmiddellijk misselijkmakend. We begrijpen dat dit een lastig probleem is om op te lossen, maar de gekozen oplossing (één op één de platte versie van paardrijden naar vr vertalen) werkt niet prettig.

Skyrim VR

Pakken

Dat geldt ook voor de manier waarop je met de omgeving interacties hebt. Het oppakken van voorwerpen of het openen van kisten doe je door er naar te wijzen en op de knop te drukken. Vervolgens verschijnt in het geval van kisten (of lijken) een menu voor je neus en kun je spullen met de joystick of touchpad selecteren. Net zoals de platte versie dus. En hoewel het mogelijk is om voorwerpen in de omgeving op te tillen en te bekijken, is dit heel onhandig gedaan. Het voelt een beetje alsof je met bokshandschoenen aan kleine voorwerpen probeert te manipuleren.

De hele interface is wat dat betreft totaal niet geschikt voor vr. Je inventory bijvoorbeeld is ook gewoon een lijst met spullen. Er is geen enkele moeite gedaan om hier een meer ‘realistische’ vr-versie van te maken waarbij je met je handen dingen verplaatst of aantrekt. Over aantrekken gesproken: nadat je de character creator hebt voltooid aan het begin van het spel, zie je jezelf nooit meer terug. Niet alleen is er geen third person modus, maar ook is in de wereld van The Elder Scrolls de spiegel nooit uitgevonden. Het is geen groot gemis, maar wel een beetje vreemd.

Skyrim VR

Avontuur

Waar Skyrim echter nog steeds in excelleert is in het doorlopen van kerkers. Het stap voor stap verkennen van de gevarieerde grotten en gangen is de toegangsprijs eigenlijk al meer dan waard. Vooral magie blijkt bijzonder effectief en het voelt fantastisch om vuur en bliksem met twee handen op de vijand af te schieten. Ook boogschieten is geweldig, mits je de optie ‘realistic archery’ aanzet in het menu. Doe je dat niet, dan mik je door alleen de boog te bewegen. Wat je pijlhand doet is niet relevant. In de ‘realistic’ modus voelt het boogschieten ook echt als boogschieten. Je spant de pees en mikt door de pijl te bewegen voor je loslaat. Het werkt perfect.

Er zijn meer van dat soort ‘realismesettings’ aan te passen, zodat het avontuur nog echter aanvoelt. Zo kun je er voor kiezen om sluipen aan of uit te zetten met een druk op de knop. Leuker is als er voor kiest dat sluipen wordt geactiveerd als je zelf door je knieën gaat. Het is vermoeiend, maar oh zo leuk om op die manier als sluipende boogschutter stille kills te maken.

Minder bevredigend is het vechten met zwaard en schild. Dit komt vooral omdat wapens geen gewicht lijken te hebben, en je ze dus zo snel kunt bewegen als je je hand kan schudden. Een heel raar effect. En een probleem dat op te lossen is, zoals te zien is in het fantastische Robo Recall (Oculus Rift), waarin wapens ‘gesimuleerd gewicht’ hebben.

Skyrim VR

Geven en nemen

De daadwerkelijke momenten van avontuur en verkenning zijn weergaloos en zo’n beetje het beste dat vr op dit moment te bieden heeft. Maar de overduidelijke ‘platte’ wortels van de game zorgen er voor dat je best vaak uit de fantasie wordt gehaald. Er zijn duidelijk compromissen gesloten om de hele game (plus uitbreidingen) op een stabiele manier te laten draaien in virtual reality. Een aantal van die compromissen (zoals het ontbreken van 3D-audio) zijn op te lossen door mods te installeren. Skyrim VR werkt prima met heel veel mods, zo lang ze maar geen gebruikmaken van Skyrim Script Extender. Dat betekent dat je, als je een krachtige pc hebt staan, het spel flink kunt verfraaien. Wat dat betreft is er dus eigenlijk niets veranderd. Bethesda laat het aan de community over om het spel ‘af’ te maken.

Wat niet wil zeggen dat Skyrim VR in zijn basisversie mislukt is. Het is een geweldige ervaring en op dit moment de diepste en langste vr-game op de markt. Als je ooit droomde van werkelijk rondlopen door de wereld van The Elder Scrolls, dan komt die droom nu ook echt voor je uit. Alle kleine en grotere problemen die het spel heeft nemen niet weg dat dit een briljante game is die heel competent naar vr is overgezet.

Skyrim VR is nu beschikbaar voor pc en werkt op Vive, Oculus Rift en Windows MR. Er is ook een PSVR-versie verkrijgbaar. Dit spel is getest op Oculus Rift met drie sensors en Oculus Touch-controllers.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de Week: PlayStation 5 komt waarschijnlijk niet voor 2020 uit Conan Exiles telt af naar lancering
6

Reacties op: The Elder Scrolls 5: Skyrim VR

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TripleDad

    • 14 april 2018 15:53
    "wat een verademing is vergeleken met de beperkte en onbetrouwbare tracking van de PlayStation VR met Move-controllers. "

    Ik wil toch even kwijt dat Skyrim VR prima speelbaar is op de PSVR. PSVR heeft geen roomscale, en de tacking is inderdaad minder accuraat, maar wel degelijk adequaat om skyrim te spelen. Ik kan me eigenlijk geen moment herinneren waarbij ik het gevoel had dat de nauwkeurigheid onvoldoende was.

    Natuurlijk is de tracking minder goed, maar onbetrouwbaar is het niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 14 april 2018 16:26
    @TripleDad Ik snap wat je zegt hoor. Ik denk dat het ook een kwestie is van waar je aan gewend bent. Met onbetrouwbaar bedoel ik de drift van de headset en de constante beverigheid van de Move controllers als je met precisie probeert te mikken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 14 april 2018 17:15
    @HarryHol
    Ik denk dat je setup niet optimaal is. Misschien moet je nog maar eens wat advies opzoeken op r/PSVR ;-)
    De gevoeligheid voor reflecties is trouwens wel een zwak punt van de PSVR

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shdow-Link

    • 14 april 2018 22:44
    Thanks voor de uitgebreide review Harry, je hebt mij overtuigd deze aan te schaffen voor de rift. Was nog aan het twijfelen of het de volle 60 euro opnieuw waard was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 15 april 2018 19:33
    @Shdow-Link ik speel nog steeds. Is geweldige game in vr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 17 april 2018 12:54
    Ik heb in de kerkers ook geweldige momenten gehad met pijl en boog. Ik had iedereen uitgemoord maar de spannende muziek bleef draaien, ik kon niemand bekennen maar ik hoorde toch een pijl vlak langs m'n hoofd zoeven. Ik ben omgedraaid en daar zat een pijl in de tafelpoot, de baan van de pijl was terug te berekenen naar de schutter op een balkon. In een beweging trek ik de pees naar achter en draai ik schuin omhoog naar het balkon, headshot, level up arching. Zo vet! Dit soort momenten beleef je nergens anders naar mijn weten. Mooie review.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.