Tenchu: Fatal Shadows | Gamer.nl

De Tenchu reeks is, samen met Metal Gear Solid, één van de grondleggers van het stealthgenre op consoles. Daar waar Metal Gear Solid echter een prima evolutie heeft doorgemaakt en eerder dit jaar met een uitstekend derde deel op de proppen kwam, heeft de Tenchu reeks stilgestaan. Tenchu 3: Wrath of Heaven verscheen twee jaar geleden en was nog redelijk te verteren, al begon de reeks al her en der wat gebreken te vertonen. Met de Xbox conversie vorig jaar, Tenchu: Return from Darkne , waren geen van deze problemen opgelost. Sega komt nu met Tenchu: Fatal Shadows, opnieuw een zwaar generieke subtitel, op de Playstation 2. Heeft men dit keer wel naar de kritiek geluisterd?

Maar voordat we de prangende vraag uit de inleiding beantwoorden, eerst een woordje uitleg over wat Tenchu nu precies is. De Tenchu reeks zijn stealthspellen waarbij je de rol aanneemt van een ninja, die liefst ongezien langs zijn vijanden dient te komen. Niet gezien worden levert in de Tench spellen namelijk een groot voordeel op, de silent kill. Wanneer je een tegenstander aanvalt die je nog niet gezien heeft, dan zal je hem op een stijlvolle wijze in één keer ombrengen. Heeft hij je wel in de smiezen, dan staat je een bikkelhard gevecht te wachten. Ongezien blijven kan door te sluipen via schaduwen, maar ook de daken bieden een uitkomst. Je kunt je in de Tenchu spellen namelijk haast overal aan ophijsen, ook erg handig om tegenstanders die je al wel gezien hebben, van je af te schudden.

Bovenstaande beschrijving voldoet voor elk Tenchu spel, en zo ook voor Tenchu: Fatal Shadows. Aan het spelconcept is zo goed als niets veranderd en ook je wapenarsenaal kent weinig tot geen verra ingen. Fatal Shadows voelt op elk vlak als een uitbreidingspakket voor het twee jaar oude Wrath of Heaven. Bij uitbreidingspakketten is er vaak geen mogelijkheid om de fundamentele problemen van een spel aan te pakken en het lijkt erop alsof dit ook bij Fatal Shadows het geval was. Alle voornaamste problemen van de voorgaande delen, zijn opnieuw van de partij. Dus om maar meteen de vraag uit de inleiding te beantwoorden: Nee, men heeft duidelijk niet naar de kritiek geluisterd.

Maar wat zijn deze problemen dan? Wel, allereerst is er de camera. In een stealthgame is het van groot belang dat je een goed overzicht hebt van je omgeving. Je moet immers weten waar je vijanden zijn en wat ze kunnen zien, om zelf ongezien te kunnen blijven. De camera van Tenchu: Fatal Shadows stelt je hiertoe echter niet in staat. Vooral wanneer je jezelf tegen de muur aan drukt, is de camerabeweging te beperkt. Je karakter kijkt dan wel naar voren, als speler kun je niet even die kant op gluren. Ook is er, wanneer je je tegen de muur drukt, geen tu enweg tu en links of rechts kijken. Hierdoor ontgaat je heel vaak waar een tegenstander zich bevindt, wat tot veel irritatie lijdt. De straf die staat op gezien worden, is namelijk erg groot in Tenchu.

Met de aankondiging beloofde ontwikkelaar K2 plechtig dat een ander aspect van de Tenchu reeks, de overvloedige aanwezigheid van trial & error wel verholpen zou zijn. Men zou de levels namelijk zo aanpa en, dat je op het moment zelf de juiste besli ingen kunt nemen. Niets is echter minder waar, want het komt nog regelmatig voor dat je op dodelijke wijze vast moet stellen waar je tegenstanders en valkuilen zich bevinden. Op zich is dit soort gameplay niet meteen een ramp, maar wel wanneer je zoals in Tenchu, het hele level opnieuw mag spelen nadat je het met de dood moet bekopen. De levels in Tenchu zijn vaak erg lang, waardoor het geen pretje is ze keer op keer te doorlopen. Daarbij heb je de tiende keer geen zin meer, om serieus te werk te gaan. Wanneer je in een wanhooppoging dwars door het level heen holt en alle tegenstanders van je afschudt, blijkt dat vaak nog effectiever dan het spel spelen zoals het bedoeld is. Dit kan alleen maar duiden op slecht en ondoordacht gamedesign.

Een ander probleempunt van Tenchu zijn de graphics. Wrath of Heaven zag er twee jaar terug nog behoorlijk uit, maar de tijd heeft niet stilgestaan; Fatal Shadows wel. De graphics zijn nog steeds voornamelijk bruingekleurd. Hoewel de omgeving behoorlijk wat detail bevat, is de weergave ervan allerminst duidelijk. Je moet soms echt turen naar het scherm om te zien wat het voorstelt en of iets nu een plant of een tegenstander is. De pixeligheid van de graphics speelt hierbij ook een rol.

Tenchu: Wrath of Heaven had nog diverse multiplayermodes, maar om onduidelijke reden zijn deze niet meer aanwezig in Fatal Shadows. Als het merkbaar zou zijn dat men extra moeite gestoken had in het singleplayergedeelte, dan was dit niet zo erg geweest, maar zoals je al hebt kunnen lezen is dat ook niet het geval. Fatal Shadows is een spel dat alleen de verstokte, oerconservatieve Tenchu-fans aan zal spreken. Het lijkt er ook op dat we het aan die groep mensen te danken hebben dat dit Tenchu spel zo weinig vernieuwing biedt. Sega noemt Tenchu een 'fan-favourite franchise', maar mi chien was het verstandig geweest om ook een andere groep gamers dan de die-hard Tenchu-fans aan te spreken. Zoals iedereen wel weet, zijn fanboys niet bepaald de meest kritische doelgroep.

Gameplay: 5.0Graphics: 6.0Geluid: 6.5Totaal: 5.3