Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge biedt veilig en tijdloos vermaak

Cowabunga!

Geschreven door Wesley Akkerman op

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge biedt tijdloos vermaak. Je ziet dat ontwikkelaar Tribute Games er met liefde aan heeft gewerkt. Dat levert tegelijk ook een veilige game met enkele gebreken op, waarbij de chaotische multiplayer het meeste roet in het eten gooit voor minder ervaren spelers. Los van dat is dit spel je tijd meer dan waard.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Ouderwetse gameplay, mooie pixelstijl, oorspronkelijke stemacteurs, uitdagende gameplay, twee modi, coöperatieve multiplayer, verwijzingen
  • Minpunten
  • Multiplayer kan chaotisch en overweldigend zijn, matige audiokwaliteit, gebrekkige positiebepaling van spelers
Teenage Mutant Ninja Turtles heeft de tand des tijds doorstaan. Tekenfilms, films, speelgoed en natuurlijk videogames: in de afgelopen decennia is het allemaal voorbijgekomen. De Turtles hebben veel veranderingen doorgemaakt om relevant te blijven, maar in de basis zijn ze altijd hetzelfde gebleven. Dat geldt ook voor hun nieuwste game, Shredder’s Revenge.

Het is een cliché om te claimen dat vroeger alles beter was, maar op het gebied van Turtles-games is er zeker draagvlak. Veel oudere gamers hebben warme herinneringen aan de door Konami ontwikkelde TMNT-games die uitkwamen op de NES en SNES, waaronder natuurlijk Turtles in Time. De aankleding, animaties, combo’s en persoonlijkheden: gevoelsmatig klopte alles gewoon.

Konami heeft al eeuwen niet meer omgekeken naar de franchise en andere ontwikkelaars hebben de afgelopen jaren met wisselende resultaten nieuwe spellen afgeleverd. Het toepasselijke genaamde Tribute Games neemt nu het stokje over en krijgt daarvoor hulp van Streets of Rage 4-uitgever Dotemu, die zich voornamelijk richt op het uitbrengen van nieuwe iteraties van titels van weleer. Windjammers, Metal Slug, Wonder Boy en zelfs King of Fighters; het lijkt erop dat Dotemu weet wat gamers willen.

Ouderwetse gameplay

Wat veel gamers willen is namelijk ouderwetse, authentieke gameplay. Shredder’s Revenge is een side-scrolling beat ‘em up die dan ook rechtstreeks uit de jaren 90 lijkt te komen. Dat merk je aan de felle kleuren, de pixelstijl van de personages en de omgeving, de ‘stoere’ muziek en vormgeving en de stemacteurs uit de tekenfilmserie uit 1987 die hun rollen voortzetten.

Spelers krijgen de optie om als Leonardo, Donatello, Michelangelo, Raphael, April O'Neil en Master Splinter te spelen. Met die personages dien je veertien levels te voltooien, waarin je het opneemt tegen allerlei gespuis van de Foot Clan. De Clan-leden onderscheiden zich door verschillende outfitkleuren, waardoor je ze meteen herkent en weet wat je te doen staat. Elke kleur heeft zo zijn eigen vaardigheid: sommigen hebben zwaarden, anderen zijn echte ninja’s en dan heb je ook nog de vijanden die van een afstandje kunnen schieten. Uiteindelijk blijkt er verrassend veel diepgang en variatie qua vijanden te zijn, zonder dat het te ingewikkeld wordt.

Verder zijn er natuurlijk nog allerlei eindbazen, die je waarschijnlijk herkent uit de tekenfilms of andere games die mettertijd verschenen. Denk aan Krang, Bebop en Rocksteady, met als kers op de taart verschillende versies van opperbaas Shredder. Het verhaal in de Story- en Arcade-modi stelt weinig voor en dient slechts als rode draad om spelers een reden te geven te blijven spelen. Let er vooral niet teveel op en concentreer je lekker op de uiteenlopende gevechten. De variatie zit hem namelijk niet alleen in de vele vijanden die je soms om de oren vliegen.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge

Turtle power!

Alle Turtles (en mensen en ratten) hebben namelijk hun eigen sterke en zwakke punten. De ene Turtle heeft een groter bereik, terwijl April net even wat sneller is. Hoewel de verschillen niet immens groot zijn, moet je wel rekening houden met de mindere kanten van een personage. De unieke, sterke punten van elk personage houden het spel gevarieerd en zelfs leuk om meerdere keren te doorlopen. Je bereikt waarschijnlijk binnen twee à drie uur de aftiteling. Door de simpele arcadegameplay leent Shredder’s Revenge zich perfect voor meerdere speelsessies.

Bovendien biedt de Story-modus nog wat geheimen en collectables waar je naar kunt zoeken en dien je voor het behalen van alle Achievements of Trophies de game met alle personages uit te spelen. Ook een extra uitdagende moeilijkheidsgraad draagt bij aan het feit dat je flink wat uren in Shredder’s Revenge kunt steken. Je kunt dit natuurlijk in je eentje doen, maar ook met maximaal vijf andere vrienden (lokaal of online) in de coöperatieve stand. Wanneer je met z’n zessen speelt maakt de chaos op het scherm het spel soms onoverzichtelijk, maar dat is tegelijk ook wel weer onderdeel van de charme van de game.

Wat Shredder’s Revenge verder zo tof maakt, is dat het spel op zichzelf staat. De game heeft – ondanks de vele verwijzingen – een eigen smoelwerk, loopt ontzettend soepel en voelt dankzij de vele combo’s en aanvallen modern aan. De levels zijn grotendeels uniek en nieuw, maar zo nu en dan kan Tribute Games het toch niet laten een level te presenteren dat rechtstreeks uit een andere game lijkt te komen (zoals een prehistorisch level uit Turtles in Time). Deze mix van oud en nieuw zorgt voor een gevarieerde selectie aan levels.

Verwijzingen naar andere titels

Niet alleen bepaalde levels verwijzen naar oudere titels, ook sommige moves doen dat. Zo kun je vijanden vastgrijpen en op verschillende manieren door het level gooien. Je werpt ze naar de camera en je pakt ze op alsof je de Hulk bent die Loki rondsmijt. Daarnaast valt op dat de one-liners die de Turtles gedurende de game gebruiken soms direct uit andere games vandaan komen, bijvoorbeeld wanneer je in een put valt. Niet alle spelers zullen deze verwijzigingen meekrijgen meekrijgen, maar de oudere spelers kunnen dit des te meer waarderen.

Zet je de nostalgische bril af, dan komen de minpunten wat duidelijker naar voren. De audiokwaliteit laat soms wat te wensen over en soms kan het lastig zijn om je positie te bepalen ten opzichte van de vijand. Ook lastig is dat je jezelf op het scherm kunt verliezen in de chaotische multiplayer voor zes mensen. Verder stuwt Shredder’s Revenge het genre nergens vooruit, maar dat is in dit geval ook alles behalve noodzaak. Het spel is – of je het nou alleen of met vrienden in de huiskamer of op de headset speelt – simpelweg te leuk.

Teenage Mutant Ninja Turtles is nu verkrijgbaar op Windows, Linux, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie speelden we de PS4-versie op PlayStation 5.

Obsidian Entertainment geeft uitgebreide introductie van Pentiment Dead Cells-update voegt toegankelijkheidsopties toe
24

Reacties op: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge biedt veilig en tijdloos vermaak

• Snoop213

• 24 juni 2022 11:54
    Deze game is echt geweldig. Samen met mijn vriendin aan het spelen.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

obi-twan kenobi

• 24 juni 2022 12:37
    Gisteren de story mode samen met een maat uitgespeeld. Erg toffe game. Als old school turtles fan genoten van de vele verwijzingen naar de oude games en de oorspronkelijke tv serie.

• avatar

AgeQned

• 24 juni 2022 12:41
    Heerlijke game van genoten iig.

• avatar

watashi wa maurice desu.

• 24 juni 2022 12:55
    Ik had toch helemaal gemist dat de e al uit was. Maar dan ga ik die straks meteen aanschaffen. Misschien wel 2 keer. Lekker thuis op de bank Xbox en onderweg switch.
    Want de game is gewoon zeker lekker om even tussendoor te kunnen spelen.
    En gelukkig is het dus ook een echte nostalgie trip.

• gimbal2

• 24 juni 2022 13:05
    "Multiplayer kan chaotisch en overweldigend zijn"

Foutje, die hoort in de lijst pluspunten te staan.

• avatar

AgeQned

• 24 juni 2022 19:47
    @gimbal2

Ja ik vind dat ook niet echt een minpunt

• avatar

bigds9fan

• 24 juni 2022 14:14
    Enig nadeel is dat de fysieke versie pas over een maand uitkomt.

• avatar

Nefarius

• 24 juni 2022 14:16
    Ik ben de eerste om toe te geven dat dit spel geen originaliteitsprijs verdient, maar man, man, man, wat speelt, oogt en klinkt het lekker! En wat een pure lol en chaos in de multiplayer. Drie dagen getwijfeld of ik het de (nu) 20+ Euro's waard zou vinden, inmiddels volledig overtuigd en al dagenlang gehakt aan het maken van de Foot Clan. Wat mij betreft pakt Dotemu een Golden Axe reboot op als volgende project.

• gimbal2

• 24 juni 2022 14:48
    @Nefarius Of gewoon een waardige sequel zoals ze tot nu toe doen?

Op dat gebied… Double Dragon staat hoog op mijn wishlist. Of Renegade.

• avatar

Nefarius

• 24 juni 2022 14:52
    @gimbal2 Ik ben inmiddels zo oud dat de exacte terminologie me ontgaat :-) : Golden Axe reboot of sequel is allebei goed. En Double Dragon mag ook.

• Ziminar

• 24 juni 2022 22:19
    @gimbal2 Double Dragon heb ik vroeger ook zoveel gespeeld, geniaal spel was dat

• Snoop213

• 24 juni 2022 14:50
    Ik zou van hun ook wel een beat en up power rangers willen zien van hun.

• avatar

AgeQned

• 24 juni 2022 19:46
    @Snoop213

Dat zou inderdaad niet verkeerd wezen.

• avatar

hulstpower

• 24 juni 2022 20:30
    @Snoop213 xmen remake van arcade net als deze en street of rage.

• avatar

StormFox

• 24 juni 2022 15:00
    dit was een instant buy voor mij, top game

• avatar

Lavandou

• 24 juni 2022 15:07
    Off-topic: Geen nieuwsbericht over de steam summersale?

• avatar

Aces-82

• 24 juni 2022 15:36
    Heerlijke game! En……. op de gamepass.

• avatar

hulstpower

• 24 juni 2022 21:32
    Heerlijke game samen met me oudste zoon in zaterdagen mee vermaakt en uitgespeeld samen

• Sacrow

• 24 juni 2022 21:40
    Lijkt me wel gaaf spelletje dit!

• LoGiCaL_PsYcHo

• 25 juni 2022 08:52
    Vroeger op de NES Turtles 2 helemaal kapot gespeeld. Bij een maat van me ook deel 3 die alleen in de US beschikbaar was op een gekraakte NES. Ik wist helemaal niet dat er een deel 4 was omdat een SNES financieel buiten bereik was. Nu maar even inhalen dus.