Syphon Filter: Dark Mirror | Gamer.nl

De PSP is vanaf het begingepresenteerd als een soort van mini-PS2. Zo zouden PSP gamesgrafisch niet veel onder doen voor de tegenhangers op de grote broer.Het resultaat is voorspelbaar: talloze ports worden naar de PSP overgezet van de PS2, zonder dat er enige vernieuwing optreedt ingameplay. In de praktijk zijn de graphics ook niet om over naar huiste schrijven. Sony's nieuwe game Syphon Filter: Dark Mirror lijktechter de uitzondering te zijn op de regel. Het is een compleet nieuwdeel in de reeks die speciaal toegespitst is op de PSP.Wederom stappen we in de huid van GabeLogan, de held waar we ook in voorgaande delen de controle overkregen. Hij neemt het op tegen een groep terroristen die in hetgeheim dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Sterkernog, de dreiging van dit groepje samenzweerders blijkt groter te zijndan eerst gedacht. Aan jou de taak om erachter te komen wat voorsnode plannen ze hebben. Het verhaal klinkt nogal standaard en dat ishet eigenlijk ook. Toch zul je niet snel door de cut-scenes heenklikken, want deze zijn zeer goed opgezet. Zo is er een zichtbaarmoeite gestoken in de motion capture en ook de stemacteurs klinkenovertuigend. Dit resulteert in een aantal scènes die zeermeeslepend zijn. Wel moet worden gezegd dat de gesprekken tu en depersonages soms wat cliché zijn. De game geeft je in iedergeval het gevoel dat dit een big budget titel is met een hogeproductiewaarde.

Het is een verademing een game tespelen waar niet van alles uit is weggehaald. Zo klopt de besturingbijna helemaal. Natuurlijk heeft de PSP geen tweede analoge stick endat zou veel mensen sceptisch maken over de kwaliteit van debesturing, maar de afwezigheid hiervan is bijna geen beperking tenoemen. Er zijn twee opties waarvoor de meeste mensen zullen kiezenals ze bepalen hoe ze Syphon Filter gaan spelen. De standaardoptielaat je de vier functietoetsen aan de rechterkant gebruiken om terichten en de analoge knop om te lopen en zijwaarts te bewegen. Deandere optie laat je deze twee functies omdraaien. De vierpuntstoetsgeeft toegang tot het wapen en item-menu, en de L1- en R1-knoppenstaan respectievelijk voor de lock-on en vuurfunctie. Tegen de muuraanlopen zorgt ervoor dat Gabe met zijn rug tegen de muur gaat staan.In deze houding is over richels en om hoekjes heen te schieten zonderdat Gabe in de vuurlinie staat.

Het is echter wel even wennen om debesturing onder de knie te krijgen. Ten eerste omdat het richtendigitaal (en niet analoog) gebeurt en ten tweede omdat het richtenmet de linker hand gebeurt. Bovendien zijn de vier functietoetsenniet uitermate geschikt voor richten of lopen. Ze staan net wat tever van elkaar af om hetzelfde gevoel te geven als devierpuntstoetsen of de analoge stick. Toch zijn de twee opties,ondanks de kleine nadelen, snel onder de knie te krijgen. Het lockenop één van meerdere tegenstanders kan vaak wel watfrustrerend zijn. Er is geen een simpele manier om te wi elen tu ende tegenstanders. Het neerschieten van de tegenstander of loslaten enweer indrukken van de lock-knop, zijn de enige manieren om te lockenop een andere tegenstander. Iets dat doorgaans willekeurig lijkt tegebeuren. Ook kan het tegen de muur staan averechts werken als eenvijand er in slaagt voorbij je te lopen. Dit zorgt ervoor dat detegenstander buiten beeld (de camera blijft in tegenover gestelderichting kijken) zijn schoten kan lo en. In een hectisch vuurgevechtis het dan moeilijk om van de muur los te komen en bovendien detegenstander te raken door op hem te locken.

De makers laten duidelijk zien dat hetaan de speler is hoe de game gespeeld gaat worden. Zo kun je vaakmeerdere routes door een level nemen en kun je zowel een stealth- alsactietactiek er op na houden. Wel is er vaak geen kans om stealthydoor de levels te bewegen. Meer dan eens zul je zonder enigeaanleiding vijanden op je af zien komen. Niet omdat ze zijngewaarschuwd, maar door een voorgeprogrammeerd evenement. Net iets tevaak gooit de game het op dit soort situaties, wat je onbedoeld tochin de actiemode doet overschakelen. Tegenstanders zijn overigensvoorzien van een goede AI. Ze zoeken goed dekking, maar proberen ookandere routes om je vanaf een onverwachte kant te benaderen.Vuurgevechten worden er in ieder geval niet minder spannend op.De aantrekkingskracht van zowel stealthals actie in Syphon Filter, wordt mede bepaald door de grote variatieaan wapens. Er zijn vier kla en vuurwapens, waarbij verschillendelichte tot zware wapens onder één kla e wordenondergebracht. Van de gedempt pistool tot het sluipschuttersgeweer,ze zijn allemaal aanwezig. Ook heeft game de beschikking over zijnpersoonlijke wapen. Dit is een multifunctioneel wapen dat naastkogels ook verschillende projectielen kan afschieten. Kleinebommetjes, gasgranaten en schokprojectielen zijn de andere keuzes.Ook kun je kiezen de oude vertrouwde ‘taser’ te gebruiken. Ditwapen schiet een draad af die, als het de vijand raakt, eenverlammende lading stroom toedient. Allerlei soorten mijnen, maar ookeen mes, behoren tot de attributen. Zo gevarieerd als de wapens zijn,zo goed zijn ze ook uitgewerkt. Met behulp van de lock-functie zijnde vijanden makkelijk te raken. Ook is het mogelijk om gewoon vrij terichten. De zoomfunctie van de sluipschuttersgeweren werkt ook nogeens lekker. Er is maar weinig aan te merken op dit aspect van degame.

Eén van de extra opties is demultiplayer modus. Deze heb ik echter niet uit kunnen proberen. Dekwaliteit daarvan is daarom niet af te lijden uit deze review. Eenleuke extra is de mogelijkheid om nieuwe wapens te verdienen voor demultiplayer mode en de mi iemode. Dit kan worden gedaan door demi ies op verschillende manieren te spelen en door doelstellingen tehalen. Een speciale mi iemode stelt je zelf in staat dit op eenmakkelijke manier te doen. Hierin zijn alle behaalde mi ies ensubmi ies onafhankelijk van elkaar te spelen. In deze mode is tekiezen uit alle wapens die tot dan toe zijn verdiend. De levensduurvan de game wordt door deze extra's langer gemaakt en zorgt ervoordat je steeds beter wordt in het spelen van zowel online als offlinespeltypes.

Grafisch is de game te rekenen tot eenvan de best uitziende games op de PSP. De levels zijn afwi elend,maar ook gedetailleerd weergegeven. Het is wederom iets dat bevestigddat er veel tijd en moeite is gestoken in deze game. In tegenstellingtot een game als Tenchu, is de kijkafstand in Syphon Filter wélin orde. Eigenlijk is het een wonder te noemen dat er naast zoveeldetail ook nog zoveel in één oogopslag is te zien. Dekaraktermodellen van de hoofdpersonen steken daarentegen wel watmatigjes af tegen het andere grafische geweld. Het detail is er wel,maar vooral de gezichten zien er vaak niet overtuigend uit. Wederomeen kleinigheidje in een anderzijds perfecte game. Het geluid is inverhouding met de rest van de game wat minder goed uitgevoerd. Er isveel moeite gestoken door de stemacteurs, maar de dialogen zijn nietaltijd overtuigend. Ook had het geluid van de wapens wat meeraanwezig mogen zijn. Wat meer kracht uitstralen waar het gaat om hetgeluid, ze klinken nu iets te licht.

Persoonlijk ben ik niet weg vanhandheld games die zeker niet hadden mi taan op een console. Of hetnu het kleine scherm is of de verknipte besturing, de ervaring ismeestal niet hetzelfde. Toch is Syphon Filter: Dark Mirror een gamedie meeslepend is en bovendien erg goed wegspeelt. Niet alleen dat,maar ook de extra opties zoals een online mode en items die zijn tevrij te spelen, verhogen het speelplezier alleen maar. De paar kleineproblemen met de gameplay zorgen er echter wel voor dat de ervaringniet altijd optimaal is. Toch voorkomt dit niet dat Syphon Filter:Dark Mirror te beschouwen is als één van de bestetitels beschikbaar op de PSP.