Review

Super Stardust HD (PSN)
subtitle
Super Stardust HD is in elk opzicht het schoolvoorbeeld van hoe je een klassieke game in een modern jasje moet maken: het bestuurt enorm lekker, de gameplay heeft ondanks de simpelheid veel te bieden en de graphics zijn om je vingers bij af te likken. Het spel biedt veel uitdaging, maar die wil je graag aangaan als het op zo’n sublieme wijze is.
- Pluspunten
- Responsieve besturing. Wapens werken goed. Geweldige graphics. Lekker uitdagend. Co-op!
- Minpunten
- Voor sommigen frustrerend moeilijk. Slechts vijf planeten
intro text
Old-skool spelletjes
met een hoop mankementen worden maar al te vaak de hemel in geprezen door
vastgeroeste fans die niet meegegaan zijn met de technologische vooruitgang. Ja
hoor, natuurlijk is die ene point-and-click adventure alleen bedoeld voor de échte
fans, voor de mensen die weten wat échte games zijn. En natuurlijk, die
old-skool shooter met dat ruimtescheepje kun je beter kopen dan volwaardige
games die nieuw in de winkel liggen.
Super Stardust HD is een hardcore shooter uit de oude stijl
in een nieuw jasje gestoken, die te downloaden is via de PlayStation Store op
de PlayStation 3. Je bestuurt een ruimtescheepje met je linkerpookje en vuurt
je wapen af met je rechterpookje. Het speelveld is een ronde planeet, waarbij
je scheepje steeds in het midden van het scherm is als je om de planeet heen
vliegt. Met L1 en R1 wissel je van wapen. Elk van de drie wapens heeft zijn
specialiteit: de rock blaster is het
meest geschikt voor meteorieten van steen, het ijswapen is vooral bedoeld om
ijsmeteorieten te vernietigen en de gold
melter is een soort vlammenwerper om meteorieten van goud kapot te maken.
Vervolgens kun je nog boosten met L2 (hierbij schiet je door alles heen en de
boost moet even opladen om opnieuw te gebruiken) en kun je bommen leggen met R2
(deze kun je oppakken, met name van kapotgemaakte luchtschepen).
Super Stardust HD draait dus hoofdzakelijk om het
vernietigen van meteorieten. Deze zullen meestal zeer groot zijn, waarmee je ze
stukje bij beetje uit elkaar knalt als je er lang genoeg op vuurt. De losse
brokstukken vormen dan nieuwe, vernietigbare stenen. De kern van zulke grote
meteorieten bestaat uit speciaal steen en als je dat kapot schiet komen er
power-ups tevoorschijn. Deze bestaan uit extra punten en, interessanter,
upgrades voor je wapen. Het leuke is dat de power-up nadat hij los is gekomen
uit de kern van de meteoriet na een tijdje verandert in een upgrade voor een
ander wapen, waarbij jij als speler deze power-up natuurlijk pas pakt als hij
geschikt is voor je beste wapen in het betreffende level.
Je wapens zullen daardoor behoorlijk wat extra vuurkracht
krijgen. Zo zullen je twee schietwapens sneller vuren en meerloops kogels
afschieten. De goudsmelter wordt een steeds langer en sterker wapen welke je
uiteindelijk als een soort lasso om je heen kunt bewegen om zo alles en
iedereen kapot te maken. De wapens zijn op deze manier tamelijk lollig en ze
werken allemaal perfect. Ook de boost en de bom doen precies wat je wilt en de
besturing voelt extreem responsief aan. Als je doodgaat, ligt het dan ook nooit
aan het spel maar aan jou, omdat het spel in elk opzicht precies goed in elkaar
zit.
De gameplay is op zich redelijk simplistisch, maar toch veel
gevarieerder en diepgaander dan pakweg Geometry Wars, dat alleen maar om snel
reageren gaat. Zo zul je zeer grote meteorieten telkens maar kleiner schieten,
waarbij je goed op moet letten dat het puin niet achterblijft: je wilt er later
niet tegenaan botsen. De gameplay met de meteorieten gaat dus echt wel verder
dan puur en alleen alles dat je ziet slopen. Je wilt sowieso de power-ups
pakken omdat je ze later in een potje nodig hebt. Ook wil je het jezelf niet te
moeilijk maken en kun je dus maar beter zoveel mogelijk puin ruimen als je die
mogelijkheid hebt.Meestal kun je niet even op je gemakje doen waar je zin in
hebt, want al snel zit de hele planeet vol met kleine en grote meteorieten en
vijanden. Het is dan ook zaak om als een idioot alles te ontwijken en te
vernietigen. Soms zie je overal inkomende vijanden en meteorieten (vlak voordat
ze inkomen zie je het op je scherm zodat je niet wordt vernietigd zonder dat je
dat ziet aankomen) en zul je jezelf met de grootst mogelijke precisie om deze
dodelijke obstakels heen moeten manoeuvreren.
Want dodelijk, dat is alles wat zich in Super Stardust HD
bevindt. Je hebt slechts drie levens en na impact met een enkele kleine of een
grote meteoriet, of vijanden die je aanvallen, ben je al snel een leven kwijt.
In dit opzicht is de game dan ook puur hardcore en niet bedoeld voor mensen die
gewoon een beetje hersenloos rond willen knallen. Elke seconde moet je tijdens
het gamen vlijmscherp zijn want één onoplettendheid kan fataal zijn. Enerzijds
is het enorm frustrerend, anderzijds geeft het gigantisch veel voldoening als
het wél lukt. Want nogmaals, de game zelf maakt geen fouten dus als je sterft
is het je eigen schuld.
De game heeft een aantal verschillende spelmodi. Zo is er
Arcade, waarbij je met een oplopende moeilijkheidsgraad maar door en door
speelt totdat je sterft. De scores hiervan worden geüpload naar online
leaderboards, waardoor je meteen kunt zien op de hoeveelste plaats je van de
wereldranglijst staat. De tweede speelmodus is Planet, waarbij je één voor één
de vijf verschillende planeten moet zien te ontgrendelen. Elke planeet heeft
vijf in moeilijkheidsgraad oplopende stages,
waarbij de laatste stage een eindbaas
is. De uitdaging zit hem natuurlijk in het uitspelen van alle vijf de planeten,
die je pas nadat je ze in Planet hebt uitgespeeld kunt spelen in Arcade. En dat
dit een uitdaging is, staat vast. Je moet een planeet namelijk in één keer
uitspelen door alle vijf de stages
heen en anders moet je weer opnieuw beginnen. Sterf je bij de eindbaas, dan mag
je vanaf het begin van de planeet dus een nieuwe poging wagen. Eén planeet kost
ongeveer een kwartier om uit te spelen, maar dat lukt je pas na vele pogingen.
Wanneer je deze loodzware taak volbracht hebt kun je altijd nog proberen zo
hoog mogelijke online scores te halen, of in coöperatieve modus te gaan spelen.
Super Stardust HD is namelijk ook met zijn tweeën te spelen op één PlayStation
3, waarbij je simpelweg beide ruimtescheepjes tegelijk in beeld ziet en
gezamenlijk de uitdaging aangaat.
De toevoeging 'HD' staat niet voor niets in de naam. De game
is namelijk, voor de bezitters van een geavanceerde HD-tv onder ons, te spelen
op 1080p. Het grafische departement is dan ook tot in de puntjes verzorgd en de
game ziet er gewoonweg schitterend uit. De manier waarop kleinere brokstukken
zich losmaken van grote meteorieten, de ontploffingen, de half kapotte
meteorieten die door de ruimte zweven: alles ziet er geweldig uit. De sufheid
qua visuele presentatie waarmee old-skool spelletjes wel eens gepaard gaan,
is dan ook absoluut niet van toepassing op Super Stardust HD. De game is grafisch
gezien een pareltje.
Eigenlijk is er daarom bijna niets aan te merken op Super
Stardust HD. De old-skool gameplay is in alle opzichten bijna volmaakt omgezet
in een hypermodern jasje en het geheel speelt dan ook heerlijk. De game is
enorm uitdagend en biedt qua gameplay enkele subtiele toevoegingen die het
geheel tot een waar feest maken. Wanneer je wel van een flinke uitdaging houdt
dan is € 7,99 een koopje voor deze perfect uitgevoerde ruimteshooter.
Reacties op: Super Stardust HD (PSN)
spree
Amiganoid
Ghostfire
Murazor4096
shooter47
Zwijntje
Zelf wacht ik nog even tot er leuke games op uitkomen en de prijs tot een betaalbaar niveau is gezakt.
Belgarion
Klaaswitz
zich niet volwaardig voelt genomen door de gamers van het eerste uur
die de hele 8 bit fase bewust hebben meegemaakt.
Jaloezie bedekken met afgunst, heel jammer.
Dark Sepiroth
Tetris is toch ook leuk? Ongetwijfeld dat er nog een hoop mensen dat soort spellen spelen. Als het fun is en sterke gameplay bevat dan maakt het niks uit of het een volledige game is of een kleine online game.
Savlav_Da
LUPUS
Mesijs
Hakker
Iets wat men hier wel vaker niet schijnt te begrijpen bij gamer.nl is het deit dat sarcasme zich moeilijk vertaald naar schrift.
misjnoe
zich niet volwaardig voelt genomen door de gamers van het eerste uur
die de hele 8 bit fase bewust hebben meegemaakt. Erg ver gezocht, ben wel een gamer van het eerste uur heb het tijdperk alleen niet bewust meegemaakt, somehow ben ik nou niet echt jaloers op de ouwe knakkers die het wel hebben meegemaakt.
Bekijk het zou, zodra een 8bitter 2 meter onder de aarde ligt kan ik nog rustig een jaartje of 10 a 15 genieten en maak ik wellicht wel bewust de periode van realistische graphics mee.
Mesijs