Old-skool spelletjes met een hoop mankementen worden maar al te vaak de hemel in geprezen door vastgeroeste fans die niet meegegaan zijn met de technologische vooruitgang. Ja hoor, natuurlijk is die ene point-and-click adventure alleen bedoeld voor de échte fans, voor de mensen die weten wat échte games zijn. En natuurlijk, die old-skool shooter met dat ruimtescheepje kun je beter kopen dan volwaardige games die nieuw in de winkel liggen. Super Stardust HD is een hardcore shooter uit de oude stijl in een nieuw jasje gestoken, die te downloaden is via de PlayStation Store op de PlayStation 3. Je bestuurt een ruimtescheepje met je linkerpookje en vuurt je wapen af met je rechterpookje. Het speelveld is een ronde planeet, waarbij je scheepje steeds in het midden van het scherm is als je om de planeet heen vliegt. Met L1 en R1 wissel je van wapen. Elk van de drie wapens heeft zijn specialiteit: de rock blaster is het meest geschikt voor meteorieten van steen, het ijswapen is vooral bedoeld om ijsmeteorieten te vernietigen en de gold melter is een soort vlammenwerper om meteorieten van goud kapot te maken. Vervolgens kun je nog boosten met L2 (hierbij schiet je door alles heen en de boost moet even opladen om opnieuw te gebruiken) en kun je bommen leggen met R2 (deze kun je oppakken, met name van kapotgemaakte luchtschepen). Super Stardust HD draait dus hoofdzakelijk om het vernietigen van meteorieten. Deze zullen meestal zeer groot zijn, waarmee je ze stukje bij beetje uit elkaar knalt als je er lang genoeg op vuurt. De losse brokstukken vormen dan nieuwe, vernietigbare stenen. De kern van zulke grote meteorieten bestaat uit speciaal steen en als je dat kapot schiet komen er power-ups tevoorschijn. Deze bestaan uit extra punten en, interessanter, upgrades voor je wapen. Het leuke is dat de power-up nadat hij los is gekomen uit de kern van de meteoriet na een tijdje verandert in een upgrade voor een ander wapen, waarbij jij als speler deze power-up natuurlijk pas pakt als hij geschikt is voor je beste wapen in het betreffende level. Je wapens zullen daardoor behoorlijk wat extra vuurkracht krijgen. Zo zullen je twee schietwapens sneller vuren en meerloops kogels afschieten. De goudsmelter wordt een steeds langer en sterker wapen welke je uiteindelijk als een soort lasso om je heen kunt bewegen om zo alles en iedereen kapot te maken. De wapens zijn op deze manier tamelijk lollig en ze werken allemaal perfect. Ook de boost en de bom doen precies wat je wilt en de besturing voelt extreem responsief aan. Als je doodgaat, ligt het dan ook nooit aan het spel maar aan jou, omdat het spel in elk opzicht precies goed in elkaar zit. De gameplay is op zich redelijk simplistisch, maar toch veel gevarieerder en diepgaander dan pakweg Geometry Wars, dat alleen maar om snel reageren gaat. Zo zul je zeer grote meteorieten telkens maar kleiner schieten, waarbij je goed op moet letten dat het puin niet achterblijft: je wilt er later niet tegenaan botsen. De gameplay met de meteorieten gaat dus echt wel verder dan puur en alleen alles dat je ziet slopen. Je wilt sowieso de power-ups pakken omdat je ze later in een potje nodig hebt. Ook wil je het jezelf niet te moeilijk maken en kun je dus maar beter zoveel mogelijk puin ruimen als je die mogelijkheid hebt.Meestal kun je niet even op je gemakje doen waar je zin in hebt, want al snel zit de hele planeet vol met kleine en grote meteorieten en vijanden. Het is dan ook zaak om als een idioot alles te ontwijken en te vernietigen. Soms zie je overal inkomende vijanden en meteorieten (vlak voordat ze inkomen zie je het op je scherm zodat je niet wordt vernietigd zonder dat je dat ziet aankomen) en zul je jezelf met de grootst mogelijke precisie om deze dodelijke obstakels heen moeten manoeuvreren. Want dodelijk, dat is alles wat zich in Super Stardust HD bevindt. Je hebt slechts drie levens en na impact met een enkele kleine of een grote meteoriet, of vijanden die je aanvallen, ben je al snel een leven kwijt. In dit opzicht is de game dan ook puur hardcore en niet bedoeld voor mensen die gewoon een beetje hersenloos rond willen knallen. Elke seconde moet je tijdens het gamen vlijmscherp zijn want één onoplettendheid kan fataal zijn. Enerzijds is het enorm frustrerend, anderzijds geeft het gigantisch veel voldoening als het wél lukt. Want nogmaals, de game zelf maakt geen fouten dus als je sterft is het je eigen schuld. De game heeft een aantal verschillende spelmodi. Zo is er Arcade, waarbij je met een oplopende moeilijkheidsgraad maar door en door speelt totdat je sterft. De scores hiervan worden geüpload naar online leaderboards, waardoor je meteen kunt zien op de hoeveelste plaats je van de wereldranglijst staat. De tweede speelmodus is Planet, waarbij je één voor één de vijf verschillende planeten moet zien te ontgrendelen. Elke planeet heeft vijf in moeilijkheidsgraad oplopende stages, waarbij de laatste stage een eindbaas is. De uitdaging zit hem natuurlijk in het uitspelen van alle vijf de planeten, die je pas nadat je ze in Planet hebt uitgespeeld kunt spelen in Arcade. En dat dit een uitdaging is, staat vast. Je moet een planeet namelijk in één keer uitspelen door alle vijf de stages heen en anders moet je weer opnieuw beginnen. Sterf je bij de eindbaas, dan mag je vanaf het begin van de planeet dus een nieuwe poging wagen. Eén planeet kost ongeveer een kwartier om uit te spelen, maar dat lukt je pas na vele pogingen. Wanneer je deze loodzware taak volbracht hebt kun je altijd nog proberen zo hoog mogelijke online scores te halen, of in coöperatieve modus te gaan spelen. Super Stardust HD is namelijk ook met zijn tweeën te spelen op één PlayStation 3, waarbij je simpelweg beide ruimtescheepjes tegelijk in beeld ziet en gezamenlijk de uitdaging aangaat. De toevoeging 'HD' staat niet voor niets in de naam. De game is namelijk, voor de bezitters van een geavanceerde HD-tv onder ons, te spelen op 1080p. Het grafische departement is dan ook tot in de puntjes verzorgd en de game ziet er gewoonweg schitterend uit. De manier waarop kleinere brokstukken zich losmaken van grote meteorieten, de ontploffingen, de half kapotte meteorieten die door de ruimte zweven: alles ziet er geweldig uit. De sufheid qua visuele presentatie waarmee old-skool spelletjes wel eens gepaard gaan, is dan ook absoluut niet van toepassing op Super Stardust HD. De game is grafisch gezien een pareltje. Eigenlijk is er daarom bijna niets aan te merken op Super Stardust HD. De old-skool gameplay is in alle opzichten bijna volmaakt omgezet in een hypermodern jasje en het geheel speelt dan ook heerlijk. De game is enorm uitdagend en biedt qua gameplay enkele subtiele toevoegingen die het geheel tot een waar feest maken. Wanneer je wel van een flinke uitdaging houdt dan is € 7,99 een koopje voor deze perfect uitgevoerde ruimteshooter.