Super Smash. Bros Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate is uitgebreid en chaotisch

Met zoveel content is er voor iedereen wat wils

Geschreven door Wout van Aken op

Ultimate is bijna verplichte kost voor elke Switch bezitter. Geen enkele andere game propt zoveel content en franchises samen in één prachtig geheel. De liefde waarmee er aan de game is gewerkt spat van het scherm met mooiere animaties, nóg meer content en een niet altijd even goed uitgewerkte, maar zeer vermakelijke Adventure Mode. Ultimate laat je Smash spelen hoe en wanneer jij dat wilt en dat resulteert in een geweldige game.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Eerbetoon aan games, propvol content, ook leuk in de singleplayer, speelt heerlijk weg en geeft de vrijheid om te spelen zoals jij dat wil
  • Minpunten
  • Het overzicht raakt snel zoek in de chaos, Spirits slaan soms de plank mis
Sinds de Nintendo 64 kunnen we elke consolegeneratie genieten van hét ultieme Nintendo-spektakel: Super Smash Bros. In deze gameserie komen personages uit verschillende franchises samen om het uit te vechten in de ultieme partygame. Van Mario tot Sonic en van Pikachu tot Snake: vrijwel iedereen is van de partij. Een uitspraak die bij Ultimate een extra laag krijgt, want elk personage dat ooit in een Smash game is verschenen, is in dit deel speelbaar.

Super Smash Bros. is een vechtspel, maar in tegenstelling tot andere fighters hebben personages geen levensbalk. Door elkaar te raken stijgt het schadepercentage, en hoe hoger deze ligt, hoe sneller een tegenstander je uit de arena kan slaan. Met meer dan zeventig personages, honderd levels, achthonderd muzieknummers en een overdosis aan modi is Ultimate de meest uitgebreide Smash tot nu toe. Waar de Wii U-versie nog rekening moest houden met de beperkingen van de 3DS (de game was op beide platformen nagenoeg hetzelfde en moest hierdoor concessies doen, zoals het verwijderen van de Ice Climbers), is Ultimate volledig ontwikkeld met de Switch in het achterhoofd. Hoewel Smash prima wegspeelde op de 3DS, voegt de Switch met het grote scherm en de Joy-Cons zeker wat toe aan de franchise. Nog nooit was het zo makkelijk om onderweg te smashen, ook met vrienden.

Super Smash Bros. Ultimate
Super Smash Bros. Ultimate

Veel te doen

Bij het opstarten van de game heb je meteen de keuze tussen veel verschillende modi via een overzichtelijk menu. In Classic Mode versla je een aantal - vaak gethematiseerde - tegenstanders en een eindbaas. Aan het einde van je run kom je tegenover een nieuwe uitdager te staan. Leuk aan deze modus is dat hij ook in co-op te spelen is. Daarnaast kun je tevens de multiplayer induiken, die opnieuw acht spelers ondersteunt, met een combinatie van Joy-Cons-, GameCube- en Pro-controllers. Online spelen kan ook, maar de servers waren helaas nog niet beschikbaar voor deze review. Ook hier heb je de keuze uit gevechten tussen twee of meer spelers en co-op. De grote nieuwe toevoeging van dit deel zijn de Spirits, waarbij de World of Light Adventure-modus en Spirit Board om de hoek komen kijken.

Wie World of Light opstart en na het zien van de prachtige cinematic hoopt op een meeslepend verhaal vol met filmpjes, komt helaas bedrogen uit. In plaats daarvan is World of Light een grote verzameling singleplayercontent in de vorm van unieke gevechten die te vergelijken zijn met gevechten in de Event-modus uit Melee. Elke battle heeft een thema die past bij de Spirit. Zo representeert Charizard de Ho-oh-Spirit en val je in het gevecht met de Ana-Spirit uit Earthbound Beginnings zo af en toe in slaap in de bijbehorende droomwereld. Door de grote hoeveelheid content kan Ultimate zeer veel verschillende scenario's bieden. Hoewel Spirits niet als speelbare personages in de game zitten, voelt dit daardoor vaak wel zo. Sommige Spirits zijn erg leuk bedacht en dienen meteen als nostalgietrip voor de fans.

Neem bijvoorbeeld Andy uit Advance Wars. In dit scenario vecht je in een level met alleen maar bommen, explosies en geweren tegen een rode Dr. Mario en een viertal kleine Solid Snakes. Diverse elementen, zoals een forse wind (Vaati uit Minish Cap) of aardbevingen (Flygon uit Pokémon) dragen bij aan een unieke sfeer. Waar de Adventure-modus uit Melee en Brawl platformelementen toevoegde aan de franchise, blijft World of Light dichtbij de gameplay van Smash zitten. De modus heeft een zeer hoog 'nog ééntje dan'-gehalte en biedt tientallen uren vermaak.

Super Smash Bros. Ultimate

Van platformer naar rpg

Heb je een Spirit verslagen, dan wordt deze toegevoegd aan je collectie en kun je deze vervolgens koppelen aan je personage voor een bonus. Het is mogelijk je spirit te in level te laten stijgen, combinaties te maken en soms zelfs te evolueren. Ook is er een steen-papier-schaar-constructie die, naast het level van je spirit, bepaalt of je in een gevecht in het voordeel bent (wat zich uit in extra verdediging of aanvalskracht). Spirits bieden ook bepaalde bonussen. Dit kan van alles zijn, van beginnen met een bepaald voorwerp tot een extra sprong. Ook zijn er Spirits die je beschermen tegen de condities van andere Spirits. Zo is de Gengar-Spirit in te zetten om weerstand te bieden tegen vergiftigde ondergronden, of de Stack-Up-Spirit om immuun te worden tegen aardbevingen.

Spirits kun je bevechten in de World of Light-modus of in Spirit Board. In dat laatste heb je telkens de keuze uit een aantal Spirits die elke vijf minuten verdwijnen om plaats te maken voor nieuwe. Zo spring je van gevecht naar gevecht en probeer je zoveel mogelijk Spirits vrij te spelen. World of Light is vergelijkbaar, maar biedt tevens een wereldkaart die een beetje aan Mario Party doet denken. De modus wil hiermee een soort rpg-gevoel uitstralen, inclusief een (vrijwel verwaarloosbare) skill tree. Je begint de modus met enkel Kirby en speelt naast Spirits ook nieuwe vechters vrij.

Vechters kunnen vrijgespeeld worden op verschillende manieren, maar na tien minuten spelen kom je in vrijwel elke modus een nieuwe uitdager tegen, ook in de multiplayer

Het probleem is dat sommige Spirits zorgen voor unieke omstandigheden, en vaak is een andere Spirit nodig om die omstandigheden te neutraliseren. Staat er sterke wind op een level, dan is deze bijna onspeelbaar, maar bezit je de juiste Spirit, dan blijft er weinig speciaals van een gevecht over. Ook nodigt de game je uit de juiste Spirit-combinatie te kiezen, maar tegelijkertijd wordt je gestraft in beloningen als je een té goed team gebruikt, waardoor dit vrij nutteloos aanvoelt. Met meer dan duizend (!) Spirits raak je ook snel het overzicht kwijt. Toch blijft het prachtig om te zien hoeveel tijd en moeite er in deze nieuwe toevoeging is gestoken, zeker wanneer je beseft dat je de Spirit-modus compleet kunt negeren. In combinatie met de sterk verbeterde AI, wat voor nog meer uitdaging dan in voorgaande delen zorgt, komt de liefhebber van singleplayercontent helemaal aan zijn of haar trekken.

Super Smash Bros. Ultimate

Vang ze allemaal

Wanneer je Ultimate voor het eerst opstart, beschik je enkel over de acht speelbare personages uit de allereerste Smash. Vechters kunnen vrijgespeeld worden op verschillende manieren, maar na tien minuten spelen kom je in vrijwel elke modus een nieuwe uitdager tegen, ook in de multiplayer. Door het kleine beginrooster van acht personages, staan er maar liefst 65 uitdagers op je te wachten voordat het rooster compleet is. Fijn is dat de game je langzaam laat wennen aan de grote hoeveelheid fighters, zoals je ook langzaam went aan de overdosis Spirits. Het voelt een beetje krom dat dit onnodig opgerekt is door een extra kleine selectie ten opzichte van de vorige games. Zeker wanneer je je bedenkt dat alle 103 stages wél al meteen beschikbaar zijn, voelen de eerste paar uur als een verplichting aan. Wel is de vrijheid om dit te doen in de modus die je leuk vindt een verademing.

Super Smash Bros. Ultimate

Chaos

Hoewel de game er grafisch prachtig uitziet, zorgt deze pracht en praal er mede door dat er wel érg veel op het scherm gebeurt. De game kan hierdoor snel onoverzichtelijk worden. Vrijwel iedereen op de redactie vroeg zich weleens hardop af wat er in hemelsnaam aan de hand was. De game probeert je hierin te helpen met gekleurde stofwolkjes die je personage achterlaat wanneer deze uit het beeld vliegt en een kaartje dat in beeld komt als een personage buiten het zicht beland. Hoewel dat laatste nuttig is, dragen de wolkjes eerder bij aan de chaos. Ook lijken Assist Trophies en pokémon langer in beeld te blijven dan in de voorgaande games, waardoor een potje met vier spelers in Ultimate soms bijna aanvoelt als een gevecht met acht spelers in de Wii U-versie. Tijdens een potje met zes spelers deden zich zelfs lichte framedrops voor.

Je kunt er uiteraard altijd nog voor kiezen om het met twee spelers uit te vechten op Final Destination zonder items, wat het overzicht zeker ten goede komt. Ook zijn veel aspecten in de instellingen aan te passen, waarmee je het voor jezelf wat overzichtelijker kan maken. De stofwolkjes zijn echter niet uit te zetten en het is niet mogelijk een droprate per item aan te geven. In plaats daarvan is de droprate van alle items tezamen te bepalen. Omdat specifiek Assist Trophies voor de problemen zorgen, is dit erg jammer. De balans tussen chaotische pret en frustratie is hierdoor helaas niet altijd perfect.

Ondanks de bovengenoemde chaos is Ultimate een zeer leuke en complete game. Of je nou een fan van het eerste uur bent of overweegt Smash voor het eerst te proberen, je vermaakt je met de uitgebreide singleplayer of de multiplayer voor maximaal acht spelers gegarandeerd. Hoe je het ook speelt, Ultimate maakt er een feestje van.

Super Smash Bros. Ultimate is vanaf 7 december voor Nintendo Switch verkrijgbaar.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Season zeven voor Fortnite: Battle Royale voegt sneeuw en vliegtuigen toe Bethesda-site lekt gegevens van Fallout 76-spelers
21

Reacties op: Super Smash Bros. Ultimate is uitgebreid en chaotisch

• Quintex

• 6 december 2018 14:06
    "H et voelt een beetje krom dat dit onnodig opgerekt is door een extra kleine selectie ten opzichte van de vorige games."

Ik ben hier juist blij mee. Bij Sm4sh was alles al beschikbaar. Als singleplayer smash fanaat, viel er voor mij juist niks te doen op dit gebied.

• WvA

• 6 december 2018 14:07
    @Quintex Smaken verschillen! Ik ben het zeker met je eens dat Sm4sh wel erg weinig vrij te spelen had, maar als je zo extreem veel personages hebt als Ultimate, is 8 als staring roster wel erg karig. Ik heb op internet verschillende discussies hierover gezien, waar mensen woedend zijn dat ze ''nog alles moet unlocken voor een game van 60 euro'' en andere juist dolblij. Ik wou het benoemen, maar het is zeker niet voor iedereen een minpunt!

• Quintex

• 6 december 2018 14:18
    @WvA Zeker waar. Ik snap dat het voor de competitive spelers vrij zuur is, maar ach. Ik las dat ze redelijk snel te unlocken zijn, dus zo erg zou het ook weer niet moeten zijn.

Er is dan ook een duidelijke splitsing tussen de singleplayer spelers en de competitive spelers; dan snap ik deze design keuze al helemaal.

• WvA

• 6 december 2018 14:27
    @Quintex Als je volgens de officiële wegen speelt dan kost het je minstens 10 uur. Dit vanwege het feit dat je 65 personages te unlocken hebt, met een ingebouwde timer van 10 minuten tussen uitdagers. Mocht je dit echt sneller willen (voor de competitieve speler bijvoorbeeld) dan kan je dit eventueel versnellen door de game opnieuw op te starten, zo reset de timer. Maar ik kan iedereen van harte aanraden de game gewoon lekker te spelen, en dan komt het allemaal wel vanzelf. =)

De singleplayer heeft in deze game in ieder geval meer dan genoeg content, dus dat zit helemaal goed!

• controvi

• 6 december 2018 14:07
    Damn waarom ben ik hier XD
    Ik sta te trappelen om morgen middag aan de slag te kunnen.
    IK WIL NAAR HUIS haha

• TheBigN93

• 6 december 2018 14:11
    Toch lager dan verwacht.

• controvi

• 6 december 2018 14:07
    PS. de chaos is misschien verwarrend of en toe maar ik ben wel van mening dat met 4 tot 8 man juist die chaos de game zo leuk maakt.
    Ik kan met een maat van me 1 op 1 een leuke tijd hebben maar met 4 man free for all en items op very high (melee) was ik mijn character vaak kwijt tot ik merkte dat ik dood was haha.

• WvA

• 6 december 2018 14:10
    @controvi Bij 8 spelers was de chaos inderdaad ook al compleet in de vorige smash, maar doordat er nu zoveel tegelijk op het scherm gebeurd, merk je dat je al in de "normale" multiplayer (4 speler, medium drop rate op items) snel het gevoel krijgt dat je destijds met 8 man in de vorige kreeg. Begrijp me niet verkeerd, ik kan de chaos zeker waarderen, maar overzicht is ook belangrijk, en daar laat dit deel wat steken vallen.

• controvi

• 6 december 2018 16:11
    @WvA Ik ben heel benieuwd of ik het ook zo ervaar :)
    Morgen ga ik het zien.

• WvA

• 6 december 2018 20:30
    @controvi Laat het vooral weten, ben erg benieuwd of je de mening deelt! Veel plezier alvast!

• controvi

• 10 december 2018 10:59
    @WvA Ik heb afgelopen weekend de 24:54 uur aangehad en 15:34 gespeeld (bij schrijven van dit bericht)

Ik kan nu inderdaad bevestigen dat ik al meerdere malen heb moeten roepen "WAAR BEN IK".
    Dit gebeurde alleen wel precies daar wanneer ik het verwachte.

1 v 1 en 4 player free-for all waren prima te behappen.

maar ga je vervolgens de volgende settings plaatsen:
    - Time 4 minuten
    - item:
    > assist trophy
    > smash ball
    > Fake smash ball
    > en alle soorten bommen
    > soccer ball
    > baseball
    > bumper
    - FS meter on
    - en nog een paar kleine tweeks die ik me niet meer zo kan herinneren.

Dan zet je 8 man aan en speel je op final destination :D

Success met bijhouden waar je bent na 2 minuten wanneer iedereen een final smash klaar heeft staan.

Werd omdat ik niet wist waar ik was 5 keer verlengt met final smashes XD

DUSSSSSS: Conclusie is dat het inderdaad super chaoties kan worden maar zodra je niet meer kunt bijhouden waar je bent, heb je het er zelf ook wel naar gemaakt haha.

Wat een fantastische game is dit zeg en geef het zelf een 9.5

• WvA

• 11 december 2018 13:44
    @controvi Goed om te horen dat je er zo van kan genieten! Ik geef eerlijk toe dat ik erg twijfelde tussen 9 en 9,5. Ik sta nog steeds achter mijn 9, maar vind het compleet terecht dat die voor sommige een 9.5 waard is. Ik kan er in ieder geval ook erg van genieten!

• EnkiEridu

• 6 december 2018 14:25
    @controvi

Heb jij Atmosphere custom firmware draaien op je Switch?

• controvi

• 6 december 2018 16:13
    @EnkiEridu Nee, ik ben een van die noobs die zijn switch origineel laat ;)

• vjiezze vir

• 6 december 2018 16:18
    @controvi same noob.. en morgen ook deze game knallen

• Robert-Frans

• 6 december 2018 18:48
    Goed om te horen dat er veel singleplayer-content is, dat maakt het voor mij ook interessant.
    En eigenlijk ben ik wel blij met die opbouw in het spel qua unlocken en dat je niet alles hoeft te doen. Mijn vrees is anders toch wel dat je zóveel keuzes hebt, dat je erin verzuipt.

• controvi

• 10 december 2018 11:06
    @Robert-Frans Begrijp ik uit jouw comment dat je niet graag online speeld?
    Zou het toch veel doen hoor.
    Leer je veel van en het is echt goed te doen :D

• DevTrunks

• 7 december 2018 13:51
    "Het probleem is dat sommige Spirits zorgen voor unieke omstandigheden, en vaak is een andere Spirit nodig om die omstandigheden te neutraliseren."

Ben dit net hard tegengekomen :p. Dr. Mario met een leger van Solid Snakes op een map waar de explosieven je om de oren vliegen. Heb 't nu zo'n 15x geprobeerd, maar ik ben er nog steeds niet langs. Ik heb waarschijnlijk een speciale spirit nodig die explosive damage reduceert ofzo.

Voor de rest vermaak ik mij al kostelijk. Tot nu toe een zeer toffe editie in de reeks!

• controvi

• 10 december 2018 11:05
    @DevTrunks aha kan het probleem ook inderdaad XD
    Tegen olmar 2 keer geraakt 90% dmg en dood XD match duurde 20sec haha

• WvA

• 11 december 2018 13:45
    @DevTrunks Een dergelijke spirit bestaat inderdaad zeker! Vergeet ook niet je spirits te levelen om je smash power hoog genoeg te maken, want met auto suggest wil die nog wel eens een laag level spirit voorstellen. Ik heb zelf meer dan een halfuur vast gezeten bij een pokémon trio dat elk met een lightsaber begint. Niet-te-doen!