Super Monkey Ball Deluxe | Gamer.nl

Super Monkey Ball is inmiddels een begrip geworden in de console wereld. De originele combinatie van ubercute aapjes die in doorzichtige ballen allerlei moeilijke levels moeten doorkruisen, is voor velen onweerstaanbaar gebleken. Het is voor Xbox en PS2 eigenaren wachten geweest op hun versie van de games, want tot nu toe zijn de Super Monkey Ball games voornamelijk uitgekomen op Nintendo hardware. Dit is met Super Monkey Ball Deluxe verleden tijd. Met deze game hebben gamers de beschikking over de content van zowel Super Monkey Ball en Super Monkey Ball 2 plus een aantal nieuwe opties. Wij kijken of de omzetting naar de PS2 geslaagd is.

Je stopt een aap in een bal en laat deze door toenemend ingewikkelde speelvelden rollen die zijn bezaaid met bananen. Door het speelveld te kantelen bepaal je de richting waarin je aapje beweegt. Daarbij is het zaak om binnen de tijd de finish te halen en zoveel mogelijk bananen te verzamelen. De moeilijkheid hierbij is, dat het zeer makkelijk is om een verkeerde beweging te maken en zo in de afgrond te vallen die het level omgeeft. Het concept is er niet minder verslavend op geworden. Ook niet na de omzetting naar de PS2.

Wanneer je de aanwezige story mode speelt, zul je te te maken krijgen met levels die steeds moeilijker worden. Al gauw krijg je levels om je oren die, als je ze voor de eerste keer speelt, schier onmogelijk lijken om te kunnen voltooien. Hoogteverschillen, smalle doorgangen en bewegende level onderdelen zijn hier onder andere debet aan. Echter, door trial & error en vlugge reflexen is het uiteindelijk toch mogelijk om verder te komen. Super Monkey Ball Deluxe is dus een game voor de echte doorzetters. Voor de mensen die na het behalen van een level er nog niet genoeg van hebben gekregen, kunnen deze levels ook nog eens los van elkaar spelen.

Hoewel het goed doorlopen van allerlei ingewikkelde levels de hoofdmoot is in de game, is de party mode toch waar het spel in uitblinkt. Eigenlijk is dit wel jammer, aangezien de oorspronkelijke gameplay meer op de achtergrond wordt gedrukt. Dit neemt echter niet weg dat de party mode zeer vermakelijk is. Met maximaal 4 speler kun je allerlei minigames spelen die variëren van Monkey Baseball tot Monkey Fight. Veel van deze modes zijn gebaseerd op bestaande sporten en zorgen over het algemeen voor veel chaos. En dat is natuurlijk wat partygames zo leuk kan maken. Per mode zijn er overigens een groot aantal opties in te stellen. Dit maakt het mogelijk om een se ie best gedetailleerd in te stellen. Dit is iets wat je bij een simpele game als Super Monkey Ball Deluxe niet zou verwachten. Als je geen vrienden hebt kun je ook gewoon tegen de AI spelen. Deze is behoorlijk uitdagend, en zal ervoor zorgen dat de party modes ook in je eentje leuk blijven.

De game heeft echter ook een aantal nadelen die de speelervaring wat minder maken. Zo maakt het camerastandpunt achter de bal het in de singleplayer modus vaak moeilijk om te zien waar je heen gaat. Dit is iets wat de frustratie onnodig in de hand kan werken. Daarnaast ziet de game er ook niet meer echt 'nieuw' uit. Hoewel de game min of meer een port is van de GameCube versie, zou het gezien de simpele opbouw van de levels, geen moeite moeten zijn om ook op de PS2 de game er grafisch goed uit te laten zien. De korreligheid van de textures en de vaak erg aanwezige kartelranden maken de game er echter niet mooier op. Het geluid is goed te noemen, maar niet uitzonderlijk. Alle effecten klinken goed en voegen genoeg toe aan de vrolijke uitstraling van de game

Uiteindelijk is Super Monkey Ball Deluxe een game die niets van zijn oorspronkelijke charme heeft verloren. De grote hoeveelheid minigames verdubbelen het speelplezier ook nog eens, omdat deze naar mijn mening, leuker zijn dan de singleplayer mode. De graphics laten zien dat de game niet meer het nieuwste van het nieuwste is, maar aangezien graphics in deze game ondergeschikt zijn aan de gameplay, is dit niet een hele grote factor. Super Monkey Ball Deluxe is gewoon een leuke game om lekker voor te gaan zitten, maar ook om even tu endoor te doen.

Gameplay: 8,0Graphics: 7,0Geluid: 7,5Totaal: 7,5