Review

Super Mario Run

Verrassend lange adem

Geschreven door Michel Musters op

Conclusie

  • Super Mario Run oogt en voelt als een solide tweedimensionale Mario-game, maar biedt een nieuwe manier om Mario te besturen. Aanvankelijk frustreert dat, omdat je je opgedane ervaring moet afleren, maar uiteindelijk beloont Run je met zijn verrassend diepgaande gameplay. De hoofdgame heeft dan ook genoeg vlees op de botten om lang te boeien, maar de extra modi missen die diepgang en zijn niets meer dan een tijdelijke afleiding.
    Score: 80 Uitstekend
    • Gameplay biedt diepgang, genoeg content en uitdaging in hoofdgame om lang bezig te blijven
    • Extra modi missen diepgang uit hoofdmodus
Mario op de iPhone: het is een bizarre gewaarwording. Nintendo heeft natuurlijk al een smartphonegame uitgebracht in de vorm van Miitomo (Pokémon GO was niet van Nintendo zelf), maar Mario’s eerste stappen op Apple’s platform voelen eigenlijk als de ‘echte’ introductie van Nintendo op ’s werelds meest populaire smartphone. De besnorde loodgieter laat een uitstekende indruk achter.

Laten we het onderwerp waar het halve internet over lijkt te vallen meteen bij de kraag vatten: je kunt drie levels gratis downloaden op je iPhone of iPad, voor de rest van de game betaal je tien euro. Dat zijn de meeste smartphonegamers niet gewend en vandaar dat je bijvoorbeeld in de App Store veel negatieve recensies leest. Apple doet niet aan demo’s, maar de gratis versie van Super Mario Run is precies dat. Smaakt het naar meer, dan betaal je eenmalig tien euro. Er zijn verder geen verborgen microtransacties, je hoeft niet nadat Mario drie keer dood is gegaan een dag te wachten of te betalen voor extra levens. Mogelijk brengt Nintendo nog extra (betaalde) content uit na verloop van tijd, maar daar is verder nog niets over bekend.

Voor dat tientje krijg je een goed gevuld pakket, al lijkt dat in eerste instantie ietwat tegen te vallen. De meeste ‘New Super Mario Bros.’-games bevatten acht werelden met elk vier levels, maar Super Mario Run heeft maar zes werelden, dus 24 levels in totaal. De gebruikelijke thema’s uit de Mario-games komen voorbij, van grasvlakten en spookhuizen tot Bowsers kastelen en luchtschepen. Thematisch zullen Mario-spelers niet worden verrast. Qua gameplay is het een heel ander verhaal.






SUper MArio Run

Opnieuw leren platformen

Wat meteen opvalt is dat je als geoefende Mario-gamer opnieuw moet leren de platformgame te spelen. De gameplay laat zich het beste vergelijken met de Rayman-runners, waarbij het hoofdpersonage automatisch van links naar rechts loopt en je op je scherm moet tikken om hem te laten springen. Dat is in feite alles wat je doet in Mario Run: Mario laten springen. Dat Mario automatisch rent, betekent echt dat je je ervaringen uit de oude games af moet leren. Loop je een blokje of muntje voorbij, dan kun je die niet meer pakken, tenzij je het level opnieuw start. Het levert in het begin best wat frustratie op, vooral wanneer je met veel enthousiasme de vijf paarse muntjes die in elk level verstopt zitten wilt verzamelen.

Dan klikt er iets: de vijf muntjes in één ‘run’ verzamelen, daar zit ‘m nu juist de uitdaging in. Ja, je moet levels af en toe opnieuw starten, maar je leert de lay-out en de locatie van de speciale muntjes uit je hoofd en uiteindelijk lukt het je. Heb je de vijf paarse muntjes verzameld, dan kun je nog eens vijf speciale munten in het level verzamelen, en dan nóg eens. Ze zitten dan op andere plekken verstopt en zijn vaak een stuk moeilijker om te pakken te krijgen. Levels worden iets aangepast om het je nog lastiger te maken.

Doordat de muntjes steeds moeilijker te pakken zijn, begin je op typisch Nintendo-achtige manier vanzelf dankzij opgedane ervaring strategieën te bedenken. Mario springt automatisch over vijanden, maar als je precies op het juiste moment op een vijand landt, springt Mario hoger en kun je dat muntje wel binnenharken. Elk level begin je met twee ‘bellen’, die als je geraakt wordt Mario iets eerder in het level terugzetten. Op een gegeven moment besef je dat je die bel ook handmatig in kunt schakelen om zo een gemist muntje alsnog te pakken in plaats van het hele level nogmaals te doorlopen. Vloeren met pijltjes erop laten je achteruit springen, waardoor je op voorheen onmogelijk bereikbare plekken kunt komen. Met deze en meer ontdekte strategieën biedt de simpel ogende platformer ineens toch best veel diepgang.

Extra content

Het verzamelen van de speciale muntjes is echt de hoofdmoot van de game. Je speelt in een dik uur door alle levels heen, maar na een dag of vier intensief spelen hebben we nog maar een klein gedeelte van de speciale munten verzameld. Toch heeft Nintendo extra content in de game gestopt in de vorm van twee andere ‘modi’: Toad Rally en het bouwen van je eigen Mushroom Kingdom.

In Toad Rally race je tegen andere spelers en probeer je in een kort tijdsbestek zoveel mogelijk munten te verzamelen en dat zo stijlvol mogelijk te doen. Aan het einde wordt vergeleken wie de meeste muntjes heeft. Dat, gecombineerd met hoeveel Toads er hebben gejuicht voor je stijlvolle moves, bepaalt de winnaar. Win je, dan ontvang je een aantal Toads van je tegenstander die in je eigen Mushroom Kingdom komen wonen. Hier kun je huizen voor je Toads plaatsen, alsook heuvels, bloemen en andere decoraties en zelfs speciale objecten en gebouwen die extra’s opleveren, waaronder andere speelbare personages. Je koopt al die gebouwen en decoratie met munten die je verzamelt in de game.

De twee extra modi zijn bij lange na niet zo uitgediept als de hoofdmodus, maar geven de game een extra competitief en creatief element. Dat competitieve moet je wel in context plaatsen: je racet niet echt tegen andere spelers, maar tegen de ‘rank’ van die speler. Je rank wordt bepaald door hoeveel Toads je hebt verzameld. Heb je bijvoorbeeld tweehonderd Toads, dan kun je kiezen tussen een aantal tegenstanders die rond dezelfde aantal Toads hebben. Verlies je, dan verlies je ook Toads en gaat dus je rank naar beneden. Dit werkt in principe prima, maar het ligt aan je persoonlijke voorkeur of je dat allemaal de moeite waard vindt, alleen maar om je Mushroom Kingdom uit te breiden. Voor ons is dat laatste aspect van de game iets te minimalistisch om er lang door geboeid te blijven.

SUper MArio Run

De game zelf staat op het gebied van gameplay en herspeelbaarheid echter als een huis. Waar we bij veel iPhone-games na een paar uur wel afhaken, blijven we dagelijks deze app openen om een paar levels te spelen. Dat is vooral te danken aan de solide gameplay, zoals je mag verwachten van een ervaren ontwikkelaar als Nintendo. Ondanks het welbekende uiterlijk van een moderne Mario-platformer die we inmiddels al kunnen dromen, biedt Super Mario Run een nieuwe manier van met Mario spelen, eentje die na wat gewenning minstens zo leuk is. Mario voelt zich ook op een iPhone helemaal thuis.

Super Mario Run is nu verkrijgbaar op iPhone en iPad. De game vereist iOS 8.

Dit artikel delen:

Lees meer

De stemacteurs van ME: Andromeda Kat heeft hoofdrol in live-action trailer Ghost Recon Wildlands
20

Reacties op: Super Mario Run

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Fappingsnake

    • 19 december 2016 11:20
    Het ziet er leuk uit , werkt goed, en zit leuke nieuwe muziek in. Verder vind ik het een gewone endless runner met Nintendo sausje. Die ook nog eens erg kort is.
    Had leuk geweest om een level editor in te bouwen om de hoge aanschafprijs engigzins te verandwoorden. Rayman adventures vind ik tot nu toe de leukste endless runner / adventure.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 19 december 2016 11:29
    @Fappingsnake Dit is juist absoluut geen endless runner… En Rayman adventures ook niet. Canabalt e.d. wel.
    En voor een leveleditor moet je Mario Maker hebben.

    Het is Nintendo dus een iets hogere prijs kun je verwachten, al valt de content me nog mee (denk ik, heb het nog niet gekocht) als je ook voor alle coins gaat.
    Verder ziet, klinkt en voelt het gewoon absoluut solide. Lijkt me gewoon een duidelijke 8 voor deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 19 december 2016 12:43
    @Fappingsnake
    Hoge aanschafprijs? Deze app is toch gratis is het niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bertus B.

    • 19 december 2016 13:04
    @rreloaderr Alleen de eerste paar levels, daarna is t 10 euro zo uit m'n hoofd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 december 2016 13:34
    @rreloaderr ja voor een paar levels, anders 9,99

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 19 december 2016 16:09
    @Fappingsnake
    Bedankt, dat wist ik dus niet. Wel een beetje misleidend dan. Ga geen 10€ voor een "runner" uitgeven. Waarom niet gewoon een nieuwe super Maria bros gemaakt ipv deze gimmick?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 19 december 2016 18:00
    @rreloaderr

    De strategie van Nintendo lijkt erop gericht om via de telefoon mensen bekend te maken met spelen van Nintendo (Pokémon, Mario). Dat zijn dan eenvoudige spellen. Wil je de 'echte' spellen, koop dan een console/handheld van Nintendo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 december 2016 18:10
    @rreloaderr Omdat klassieke platform games gewoon niet werken op een touchscreen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 19 december 2016 20:29
    @Fappingsnake
    Misschien heb je ook wel gewoon gelijk en ben ik te groen om een Nitendo console te gaan kopen. Dan maar voor de zoveelste keer me oude Nitendo van zolder afhalen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 19 december 2016 21:11
    @rreloaderr Zelda lijkt anders meer dan de moeite waard te gaan zijn om er een Switch voor te gaan halen.

    Achjah ieder voor zich natuurlijk (;

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 december 2016 23:13
    @rreloaderr Gelijk heb je :) Ik heb ze ook allemaal nog, en alle ECHTE mario games .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AllSeeingFish

    • 19 december 2016 12:44
    Is die beursval geen paniek voetbal?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 19 december 2016 13:05
    Het ziet er leuk uit, werkt goed en er zit leuke nieuwe muziek in. Verder vind ik het een gewone runner; met Nintendo-sausje. Die ook nog eens erg kort is.

    Was leuk geweest om een level editor in te bouwen om de hoge aanschafprijs enigszins te verantwoorden. Rayman Adventures vind ik tot nu toe de leukste runner/adventure.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 19 december 2016 14:47
    Dit spel is een grap. Mario springt zelf (geheel automatisch) over vijanden, die groen buizen en kleine gaten heen…

    Het level zelf halen zonder dood te gaan is ook niet de uitdaging in het spel, het zit hem in de gekleurde muntjes. Die eerste kleur is roze en die zijn wel makkelijk te halen (5 stuks), daarna ga je over naar andere kleuren en dan wordt het steeds iets lastiger.

    Ik had persoonlijk meer verwacht van een Nintendo…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 19 december 2016 15:17
    @garciagarcia De herspeelbaarheid zit hem ook in de Toad Rally, wacht maar tot je een hogere niveau hebt waardoor de Toad Rallys 1 grote chaos worden. Overigens springt Mario er alleen automatisch overheen als je er tegen aan loopt, niet als je er tegen aan springt of landt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 19 december 2016 16:45
    @markiewong
    Toch hoort een Mario game zo niet te zijn. Ik wil zelf op ontdekking gaan. Kijken in welke buizen in kan gaan, waar verstopte dingen liggen. Zelf chaos bouwen met schildjes enz enz. Waarom niet een spelletje als
    SuperMarioWorld waar je dan voor elke "wereld" 2€ ofzo betaald. Een beetje Candy-crush principe als ze zo nodig aan micro-transacties moeten doen. Gemiste kans Nitendo!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markiewong

    • 20 december 2016 17:11
    @rreloaderr
    De core mechanic van Mario blijft springen en die is behouden. In die essentie is het nog steeds een 'mario' game. Los daarvan werkt de huidige opzet beter bij een touchscreen dan de normale gameplay. Je moet de game ook niet beschouwen als een main Mario game. Eerder een spin off die mensen geïnteresseerd moet krijgen om een Nintendo apparaat te halen. De hele intentie van hun mobiele divisie is een synergie creëren met hun eigen apparaten.

    Daarnaast was het Nintendo's intentie om zonder microtransacties te werken. Eenmalig betalen en dan met een 'peace of mind' je games kunnen spelen. Ik ben dan ook absoluut niet voor de opzet die je net voorstelt en hoop dat Nintendo met deze game een nieuwe standaard kan neerzetten voor mobielen games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 19 december 2016 23:29
    Helemaal goed van Nintendo. Geen geneuzel met micro transacties, maar gewoon een vaste prijs. Ik snap de negativiteit niet. Ga twee bakken koffie drinken op de Dam en je bent ook een 10tje kwijt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sabor

    • 20 december 2016 10:08
    @Lord Ganon
    Inderdaad, zo denk ik er ook over! Een vermakelijke Mario game voor maar 10 euro. Als ie op android komt koop ik em meteen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 21 december 2016 14:52
    Super Mario Run zou beter zijn geweest als het zich op 1 ding had gericht, i.p.v. daarvan krijgen we een 'meh' runner game die is samengevoegd met een halfbakken city builder dat leunt op repetitie en kunstmatige tegenslagen (waar je volledig afhankelijk bent van Nintendo's genade) om de illusie te geven dat de gamer groter is dan die eigenlijk is.

    Met ook nog is een keer een hoge instapprijs, en ook nog is een keer een data verslindend altijd online verplichting. Dit is een game die noch de tijd, noch het geld waard is waar die om vraagt.

    Ik keek eigenlijk wel uit naar Super Mario Run voordat ie uitkwam, maar het heeft gewoon niet genoeg content en speelbaarheid om een aankoop goed te praten.
    Zoals Miimoto is dit weer een hoopvolle poging van Nintendo om de mobiele markt in te komen, maar die snel oud wordt, en eigenlijk niet het tijd en geld van het publiek rechtvaardigd.

    Ik snap niet dat gamer.nl met zo'n een rooskleurige bril naar deze game kijkt, soms heb ik echt het idee dat er geen kritische noot in deze redactie zit.

    Super Mario Run krijgt van mij een 5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.