Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is een heruitgave met klasse

Hoewel 2020 eigenlijk het vijfendertigste jubileumjaar van Mario was, is Nintendo nog niet klaar met de festiviteiten. Super Mario 3D World + Bowser’s Fury komt deze week uit op de Switch. Een van de meest geliefde Wii U-games krijgt hiermee een tweede leven, maar het is vooral de bijgeleverde uitbreiding die interesse wekt.

Super Mario 3D World was in 2013 al een dijk van een platformer, al geniet het spel niet van dezelfde klassieke status als Super Mario 64 of Super Mario Galaxy. Op de 3DS werd een voorproefje gegeven met Super Mario 3D Land, dat op slimme wijze de klassieke, tweedimensionale Mario-gameplay combineert met lineaire 3D-levels. Met Super Mario 3D World voor de Wii U werd dit concept uitgebreid met mooiere graphics, een lokale multiplayermodus en een berg aan nieuwe levels. Ook in 2021 is Super Mario 3D World nog altijd een genot om te spelen. De game barst van de charme en het uitstekende leveldesign heeft de tand des tijds goed doorstaan.

mario 3d world

Fijne tweaks en online multiplayer

In principe biedt deze Switch-versie hetzelfde als de oorspronkelijke game. Verwacht geen extra levels, nieuwe ontgrendelbare extra’s of andere toevoegingen. Wel heeft Nintendo de bewegingssnelheid van personages aangepast, zodat de gameplay net wat strakker aanvoelt. Hoewel dit verschil weinig opvalt tenzij je er de Wii U-versie naast legt, voelt de besturing iets responsiever. Op technisch vlak zijn ook wat veranderingen doorgevoerd. De resolutie van de game is van 720p naar 1080p opgeschroefd (wanneer er via de dock op een televisie wordt gespeeld), waardoor de game er een stuk scherper uitziet dan het origineel. Veel van de UI-elementen zijn tevens opgepoetst en verkleind, waardoor de game moderner oogt dan voorheen.

De multiplayermodus is waar Super Mario 3D World altijd al in uitblonk en dat is op de Switch niet anders. In sommige gevallen loont het om gezamenlijk levels door te spelen, maar vaak genoeg is het lekker chaotisch en duw je elkaar liever van de bank af na het zoveelste Game Over-scherm. In de Switch-versie is het mogelijk om online de game met elkaar te spelen en dat is zeker tijdens de huidige lockdown een uitkomst. Tijdens het spelen van de game werkte de online multiplayer vlekkeloos en is er qua gameplay nauwelijks onderscheid te zien met de lokale multiplayer. Handig is ook dat de lokale en online multiplayer te combineren zijn, zodat er bijvoorbeeld twee mensen op één Switch kunnen spelen en twee andere spelers online toegevoegd kunnen worden.

Super Mario 3D World is nog steeds een heerlijke game dankzij de formidabele levels, vele collectibles en uitstekende multiplayermodus. Voor nieuwkomers is dit gedeelte zonder twijfel een aanrader, maar voor mensen die de Wii U-versie al hebben gespeeld hangt het er van af hoe vers het origineel nog in het geheugen zit gegrift.

mario 3d world

Vurig stand-alone avontuur

Om de heruitgave van Super Mario 3D World extra waarde te geven, is het losstaand avontuur Bowser’s Fury toegevoegd. Deze nieuwe content kan worden geselecteerd vanuit het hoofdmenu en is dus geen onderdeel van de Mario 3D World-campagne. Er worden weliswaar veel assets uit de hoofdgame hergebruikt, maar Bowser’s Fury is eigenlijk gewoon een losse game, die weliswaar korter is dan een gemiddeld Mario-avontuur.

In veel opzichten is Bowser’s Fury anders dan de basisgame. De content is volledig met een vrije camera te spelen, waardoor de game meer gemeen heeft met ‘volledige’ driedimensionale Mario-games als Galaxy en Odyssey. Doordat de camera niet meer vaststaat, heb je meer vrijheid om te bewegen en te verkennen. Dit heeft logischerwijs ook impact op het leveldesign, dat niet meer louter vanaf één enkel aanzicht hoeft te functioneren. Het resulteert in een Mario-beleving die erg anders aanvoelt dan Super Mario 3D World.

De moveset van Mario is wel direct overgenomen uit Super Mario 3D World en mist daardoor de extra toeters en bellen uit bijvoorbeeld Odyssey. Zo is het niet mogelijk om de bekende Double of Triple Jump te doen, te rollen of met je pet te gooien. Dat is echter geen straf, omdat deze gestroomlijnde besturing al snel went. Er zijn daarnaast meer dan genoeg power-ups aanwezig om Mario mobieler te maken, met de nadruk op Cat Mario. Van elke power-up kunnen er overigens vijf reserves worden opgeslagen, zodat er altijd een upgrade binnen handbereik is.

Kattenoortjes voor iedereen

De opzet van Bowser’s Fury is vrij simpel. Bowser is om mysterieuze redenen onbeheersbaar boos en gigantisch geworden. Mario moet dit zien op te lossen en krijgt daarvoor hulp van Bowser Jr. Dat uit zich gedurende de game in de vorm van een AI-versie van de kleine schurk in singleplayer, of een tweede speler die rondvliegt om muntjes of items te verzamelen en vijanden aan te pakken. Bowser’s Fury bevat dus geen volwaardige multiplayer zoals de hoofdgame, maar wel een manier waarop een tweede speler een kleine bijdrage kan leveren.

Bowser’s Fury speelt zich af op een groot meer, waar verschillende eilanden met de nodige obstakels aanwezig zijn. Alles en iedereen is omgetoverd tot kat. Van de bomen tot de meeuwen en de Goomba’s: bijna alles heeft wel kattenoren of een staart. Op deze eilanden moeten (volledig in thema) Cat Shines worden verzameld om een grote Cat Bell te ontgrendelen.

Alleen met deze power-up kan Mario tot hetzelfde formaat als Fury Bowser groeien om zo de strijd aan te gaan. Deze epische eindbaasgevechten komen geregeld voor en bieden een goede afwisseling van het verzamelen van de Cat Shines. In feite spelen deze gevechten op grote schaal als een tragere versie van een gevecht met Bowser uit andere games, maar de dramatische insteek compenseert hier rijkelijk voor. Bovendien zijn deze gevechten niet al te lang, zodat ze nooit langdradig aanvoelen.

Een fris en compact avontuur dat onmisbaar is voor de Mario-liefhebber.

-

Toekomst van Mario

Na elk gevecht met Bowser ervaar je het meest innovatieve aspect van Bowser’s Fury: er verschijnen dan steeds meer eilanden op het meer waar weer nieuwe Cat Shines te vinden zijn. In plaats van levels selecteren via een menu of kaart, is elk level dus in feite in één open wereld te vinden. Vermakelijk en handig is ook dat de zwemmende dinosaurus Plessie gebruikt wordt voor het vervoer tussen de eilanden. Dit heeft een grote impact op de flow van de game, dat hierdoor onafgebroken wordt. Deze vrijheid voelt als een nieuwe stap voor Mario-games en maakt het verdraaid lastig om de controller neer te leggen.

Bowser’s Fury is in zes à zeven uur volledig uitgespeeld. Het tot in de kleinste details doorgevoerde kattenthema, bevredigend leveldesign en de epische gevechten met Bowser vormen een fris en compact avontuur dat onmisbaar is voor de Mario-liefhebber. De open opzet werkt bovendien uitstekend en hint hopelijk naar de toekomst van Nintendo’s besnorde mascotte.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is vanaf 12 februari verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

""